فواید زعفران برای سلامتی چیست؟

فواید زعفران برای سلامتی چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”فواید زعفران برای سلامتی چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

زعفران یکی از عجیب ترین و گران قیمت ترین ادویه ها است که به دلیل رنگ نارنجی عمیق و طعم شیرین اش معروف است. حالا ببینیم این گیاه گران قیمت چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

طعم مشخص آن از ترکیبات شیمیایی مانند پیکروکروسین و سافرانال حاصل می شود. این ماده همچنین حاوی یک کاروتنوئید طبیعی است که به کروسین معروف است و رنگ غنی  زعفراناز آن است. به دلیل ترکیب بی نظیر رنگ و عطر و طعم ، زعفران یک ماده با ارزش در بسیاری از غذاهای سراسر جهان است.

این ماده دارای اجزای مختلف شیمیایی مانند ویتامین A ، اسید فولیک ، مس ، پتاسیم ، کلسیم ، منگنز ، آهن ، سلنیوم ، روی ، منیزیم ، ریبوفلاوین و تیامین است. علاوه بر این ، دارای رنگدانه های محلول در روغن ، مانند لیکوپن ، آلفا کاروتن ، بتاکاروتن و زاگزانتین است.

زعفران در دوزهای کم مصرف می شود و برای سلامتی شما بسیار مفید است. اما اگر بیش از حد مصرف شود ، می تواند منجر به عوارضی مانند استفراغ ، خواب آلودگی ، کاهش اشتها ، حالت تهوع شود و ممکن است برخی از بیماری های قلبی را بدتر کند. به علاوه ، این گیاه ممکن است برای زنان باردار و کسانی که از اختلال دو قطبی رنج می برند مناسب نباشد.

فواید زعفران برای سلامتی چیست؟
فواید زعفران برای سلامتی چیست؟

فواید زعفران :

۱- به هضم غذا کمک می کند

زعفران برای تسکین نفخ و مشکلات مربوط به اسیدیته موثر است زیرا به هضم غذا کمک می کند. علاوه بر این ، دارای خواص تسکین دهنده است ، به این معنی که به کاهش نفخ شکم و سرکوب گرفتگی معده کمک می کند.

برای بهبود هضم و کاهش نفخ روزانه یک فنجان چای زعفران بنوشید. برای تهیه چای ، یک چهارم قاشق چای خوری زعفران را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را بجوشانید. مطابق با سلیقه خود کمی عسل خام اضافه کنید و سپس آن را بنوشید.

۲-زعفران بی خوابی را درمان می کند

همچنین می توانید از آن برای درمان اختلالات خواب مانند بی خوابی استفاده کنید. خاصیت آرام بخش آرام آن باعث آرامش اعصاب و آرام شدن خفیف شما می شود. این به نوبه خود باعث ایجاد خواب آرام می شود.

قبل از خواب یک لیوان شیر گرم زعفران بنوشید. برای تهیه شیر ، ۲ رشته زعفران را به مدت ۵ دقیقه در یک فنجان شیر گرم خیس کنید. مقداری عسل خام اضافه کرده و شبانه قبل از خواب آن را بنوشید.

۳-از بینایی پشتیبانی می کند

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ توسط یک دانش آموز مراجعه کننده در دانشگاه اکوئلا در ایتالیا در دانشگاه سیدنی انجام شد ، زعفران اثرات چشمگیری بر روی ژنهایی دارد که عملکرد سلولهای اصلی بینایی چشم را تنظیم می کنند.

بعلاوه ، آن از سلولهای بینایی (گیرنده های نوری) در برابر آسیب محافظت می کند.برای بهبود بینایی می توانید عصاره زعفران را به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید. برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

۴- حافظه را بهبود می بخشد

اعتقاد بر این است که زعفران به مهار تجمع و رسوب آمیلوئید β در مغز کمک می کند ، بنابراین به درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله داروسازی بالینی و درمان منتشر شد ، نشان داد که زعفران باعث بهبود عملکرد شناختی در شرکت کنندگان در مطالعه با بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​می شود. با این حال ، یک مطالعه کنترل شده تر لازم است.

همچنین تأثیر مثبتی بر رفتار یادگیری ، تمرکز و حافظه دارد.برای بهبود حافظه خود ، مرتباً شیر زعفران یا چای زعفران بنوشید.

فواید زعفران
فواید زعفران

۵- سلامت قلب را بهبود می بخشد

زعفران همچنین به بهبود سلامت قلب کمک می کند. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که ممکن است به کاهش سطح کلسترول و کاهش فشار خون بالا کمک کند.

خواص آنتی اکسیدانی آن به جلوگیری از تشکیل پلاک کمک می کند و عروق و رگ های خونی را در سلامت نگه می دارد. خواص ضد التهابی آن نیز برای سلامت قلب و عروق مفید است.

برای بهبود سلامت قلب خود ، زعفران را به صورت مکمل یا رژیمی مصرف کنید. قبل از شروع یک رژیم مکمل ، با پزشک خود مشورت کنید.

۶- آسم را درمان می کند

زعفران همچنین ممکن است به مبتلایان به آسم که در آنها مجاری تنفسی باریک شده و تنفس طبیعی را مشکل می کند ، کمک کند. این ماده به کاهش التهاب در ریه ها کمک می کند و باعث می شود هوای بیشتری از طریق ریه ها عبور کند. این تنفس آسان را کاهش می دهد که به کاهش شدت حملات آسم کمک می کند.

همراه با آسم ، زعفران می تواند به درمان سایر بیماری های مرتبط با تنفس کمک کند.چند فنجان چای زعفران به مدت چند روز بنوشید تا از شدت حمله آسم بکاهید.

۷-زعفران ناراحتی قاعدگی را برطرف می کند

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در ژورنال BJOG منتشر شد: یک مجله بین المللی زنان و زایمان ، زعفران می تواند به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) استفاده شود.

برای PMS ، دو بار در روز ۱۵ میلی گرم عصاره زعفران مصرف کنید ، اما فقط پس از مشورت با پزشک. این به کاهش علائم PMS مانند نفخ ، گرفتگی عضلات ، تغییرات خلقی ، تحریک پذیری ، آکنه ، حساسیت پستان و خستگی کمک می کند.

همچنین می توانید چای یا شیر زعفران بنوشید تا از ناراحتی قاعدگی مانند درد شکم و خونریزی شدید راحت شوید.

۸- با افسردگی مبارزه می کند

زعفران سرشار از کاروتنوئیدها و ویتامین های گروه B است که به افزایش سطح سروتونین و سایر مواد شیمیایی در مغز که با افسردگی ارتباط دارند کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در مجله Ethnopharmacology منتشر شد ، نشان داد كه زعفران به اندازه فلوكستین (Prozac) در كاهش افسردگی خفیف تا متوسط ​​موثر است.

زعفران اگر به درستی مصرف شود ، در کاهش علائم افسردگی موثر است. دو بار در روز ۱۵ میلی گرم عصاره زعفران خشک مصرف کنید. همچنین می توانید از  در پخت و پز ، یا اسموتی استفاده کنید.

۹-رنگ پوست را بهبود می بخشد

زعفران دارای خاصیت روشن کنندگی طبیعی پوست است که می تواند به شما در داشتن رنگ پوست درخشان ، صاف و منصفانه کمک کند.

چند رشته آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در ۲ قاشق چای خوری شیر خیس کنید. همچنین می توانید کمی عسل اضافه کنید. قبل از شستن ، مخلوط را روی پوست خود بمالید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی آن بماند. این روش درمانی را روزانه دنبال کنید تا پوستی درخشان و منصفانه داشته باشید.
برای تهیه ماسک صورت برای بهبود رنگ پوست ، ۱ قاشق چای خوری پودر چوب صندل ، ۲ یا ۳ رشته زعفران و چند قاشق چای خوری شیر را با هم مخلوط کنید تا به اندازه کافی خمیر شود. آن را روی صورت و گردن خود بمالید ، اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه خشک شود و آن را بشویید. هفته ای یک یا دو بار از این ماسک صورت استفاده کنید.

۱۰- پیری را کند می کند

زعفران حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد که باعث پیری زودرس می شوند محافظت می کند. علاوه بر این ، برای درمان آکنه ، لکه ها ، لکه های پیری و جوش های سرسیاه موثر است که می تواند به پوست آسیب برساند و پیرتر از سن خود به نظر برسد.

یک پیمانه زعفران را با تفاله خام پاپایا مخلوط کنید. ۱۵ دقیقه قبل از دوش گرفتن آن را به صورت و گردن خود بمالید. اگر به طور منظم استفاده شود ، می تواند از ایجاد چین و چروک و لکه جلوگیری کند.
برای از بین بردن آکنه ، لکه و جوش ، روزی دو بار پوست را با زعفران آغشته به شیر ماساژ دهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.