فواید بی نظیر کلم برای سلامتی

فواید بی نظیر کلم برای سلامتی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”فواید بی نظیر کلم برای سلامتی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

کلم با وجود اینکه به طور زیاد در همه فصل ها وجود دارد ، یکی از سبزیجات برگ دار است که غالباً دست کم گرفته می شود و کم ارزش شمرده می شود. کلم در اصل به  سبزیجات تیره Brassica تعلق دارد که شامل کلم بروکلی ، گل کلم و کلم پیچ نیز می باشد. این در انواع مختلفی از اشکال و رنگ های مختلف وجود دارد ، از سبز کمرنگ ، سبز آبی ، قرمز و بنفش مایل به قرمز تا تقریباً سفید ، با برگهای چین دار یا صاف که ممکن است به طور گسترده ای پخش شده و یا کاملاً به هم چسبیده باشند.در این پست قصد داریم فواید بسیار کلم را با هم بخوانیم.

فواید کلم را برای سلامتی :

کلم نه تنها سالم است ، بلکه خوشمزه نیز هست. این سبزی غنی از فیبر می تواند برای افزودن یک لقمه دلچسب به طیف گسترده ای از غذاها مانند سالادها ، سوپ ها و خورش ها به دو صورت خام و پخته شده استفاده شود.

با این حال ، روش ایده آل تهیه کلم این است که آن را “al dente” بپزید ، یعنی فقط به اندازه ای که لطافت آن را حفظ کند. این به این دلیل است که بیش از حد پختن کلم می تواند برخی از مواد مغذی ضروری سبزیجات را از بین ببرد.

"<yoastmark

ارزش تغذیه ای کلم:

این سبزی در داخل لایه های خود تعدادی از مواد مغذی حیاتی ، از جمله فیبر ، فولات ، منگنز ، کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم و ویتامین های B6 ، K و C و همچنین ریز مغذی ها از جمله ویتامین A ، آهن و ریبوفلاوین وجود دارد.علاوه بر این ، به فواید تقویت کننده سلامتی این واقعیت افزوده است که کلم بسیار کم کالری است و حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی از جمله پلی فنول ها و ترکیبات گوگرد است.

ارزش غذایی کلم خام در هر ۱۰۰ گرم:

آب g 92.18
انرژی کیلو کالری ۲۵
پروتئین g 1.28
چربی کل g 0.10
کربوهیدرات g 5.80
فیبر g 2.5
قندهای گرم ۳٫۲۰
کلسیم ، کلسیم Ca 40
آهن ، میلی گرم آهن ۰٫۴۷
منیزیم ، میلی گرم میلی گرم ۱۲
فسفر ، P mg 26
پتاسیم ، K میلی گرم ۱۷۰
سدیم ، سدیم میلی گرم ۱۸
روی ، میلی گرم روی ۱۸/۰
ویتامین C میلی گرم ۳۶٫۶
نیاسین میلی گرم ۰٫۲۳۴
ویتامین B-6 میلی گرم ۰٫۱۲۴
مکمل فولات ۴۳
میکروگرم ویتامین A 5
ویتامین E میلی گرم ۰٫۱۵
mcg ویتامین K 76.0

اقدامات احتیاطی برای خوردن کلم:

اگر به مشکلات تیروئید مبتلا هستید ، از خوردن مقدار زیادی کلم پرهیز کنید. در مقادیر بسیار زیاد ممکن است در جذب ید در بدن اختلال ایجاد کند.
برخی از افراد ممکن است در هضم سبزیجات چلیپا مشکل داشته باشند و علائم گوارشی را تجربه کنند. در چنین مواردی ، خوردن وعده های کوچک و خوب پختن کلم ممکن است کمک کند.
هنگام خرید کلم ، یکی را انتخاب کنید که سنگین باشد. مطمئن شوید برگها محکم هستند.
کلم را می توانید تا ۲ هفته در یخچال نگهداری کنید.
کلم را بیش از حد نپزید ، زیرا باعث بوی گوگردی می شود.

فواید کلم برای سلامتی:

۱- کلم شما را لاغر میکند

کلم یک سبزی مناسب برای افرادی است که می خواهند به روشی سالم لاغر شوند.

یک فنجان کلم خرد شده فقط ۲۲ کالری دارد. بنابراین ، شما می توانید به راحتی رژیم غذایی خود را با یک وعده خوب کلم که احساس سیری شما را بدون ترس اضافی از اضافه وزن افزایش می دهد ، مکمل کنید.

همچنین ، از آنجا که کلم به خوبی از فیبر نامحلول برخوردار است و نمی تواند در روده تجزیه شود ، به همین دلیل فله به مدفوع شما افزوده و به معده شما کمک می کند تا محتوای آن را به طور موثر تخلیه کند. کلم همچنین دارای محتوای آب زیادی است که به همراه محتوای الیافی به شما کمک می کند تا مدت بیشتری سیر بمانید و از گرسنگی جلوگیری می کنید. به علاوه ، بدن را هیدراته (پرآب) نگه می دارد.

این ادعای سلامتی اخیراً فاش نشده است و به دهه ۱۹۵۰ برمی گردد که رژیم سوپ کلم به عنوان راهی بدون دردسر برای کاهش سریع وزن ظاهر شد.

۲-کلم آنتی اکسیدان دارد

کلم مملو از ویتامین C است ، یک ویتامین محلول در آب که برای حفظ عملکرد مناسب بدن از جمله عملکرد بهینه سیستم ایمنی بدن ضروری است. علاوه بر این ، ویتامین C به بدن کمک می کند، نوع آهن موجود در غذاهای گیاهی را جذب کند.

علاوه بر این ، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است. در حقیقت ، به دلیل ویژگی های بالقوه مبارزه با سرطان ، در مورد آن تحقیق گسترده شده است.

بنابراین ، وقتی کلم بخشی از رژیم روزانه شما باشد می تواند تا حد زیادی به سلامتی شما کمک کند. سعی کنید کمی آن را بخارپز یا خام بخورید زیرا پخت و پز گسترده باعث از بین رفتن بیشتر ویتامین C می شود.

"<yoastmark

۳-کلم  هضم را بهبود می بخشد

یکی از راه های جلوگیری از مشکلات شکم و ناراحتی های گوارشی افزایش مصرف کلم در رژیم غذایی است.

کلم پر از فیبرهای نامحلول روده دوست است که با افزودن مقدار زیادی به مدفوع و تقویت حرکات منظم روده ، به سلامت سیستم گوارش کمک می کند.

خاصیت الیافی آن همراه با مقدار زیادی آب همچنین به جلوگیری از یبوست کمک می کند و دستگاه هضم را در بهترین وضعیت سلامتی حفظ می کند.

علاوه بر این ، فیبرهای محلول ذاتی کلم باعث رشد باکتری های دوستدار روده مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس می شود. چنین فلور روده ای دوستانه به محافظت از سیستم ایمنی بدن و تولید مواد مغذی حیاتی ، مانند ویتامین های K2 و B12 کمک می کند.

۴-کلم خاصیت تنظیم قند خون را دارد

خواص آنتی اکسیدانی و ضد قند خون کلم فواید درمانی برای دیابت دارد. به کاهش سطح قند خون کمک کرده و به تولید انسولین کمک می کند. علاوه بر این ، محتوای فیبر موجود در کلم به دلیل کاهش سرعت جذب قند ، از دیابت جلوگیری می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در پزشکی تکمیلی و جایگزین مبتنی بر شواهد منتشر شد ، نشان داد موشهای دیابتی که به مدت ۶۰ روز با عصاره کلم قرمز تغذیه می شدند ، سطح گلوکز خون را کاهش می دهند. بعلاوه ، موش ها عملکرد کلیوی و کاهش وزن بهتری در مقایسه با گروه کنترل داشتند.

۵-کلم سلامت قلب را تقویت می کند

گنجاندن کلم در رژیم غذایی می تواند به محافظت و حفظ عملکرد قلب و عروق کمک کند.

آنتوسیانین موجود در کلم قرمز ، فلاونوئیدهایی است که به گیاه رنگ پر رنگی می بخشد. مشخص شده است که این  رنگدانه ها ،خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

کلم همچنین ممکن است به سرکوب التهاب در بدن کمک کند که ممکن است منجر به بیماری های قلبی عروقی شود. محتوای بالای پلی فنول موجود در کلم همچنین به جلوگیری از تجمع پلاکت ها و کاهش فشار خون کمک می کند. این ، به نوبه خود ، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

محتوای پتاسیم در کلم همچنین با کار در برابر اثرات مضر سدیم اضافی در بدن ، به تنظیم فشار خون کمک می کند. مصرف زیاد پتاسیم با کاهش خطر سکته مغزی نیز همراه است.

علاوه بر این ، کلم به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول “بد”) و افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول “خوب”) کمک می کند. این امر به مرور زمان به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

کلم برای چی خوبه؟

۶-کلم به سم زدایی بدن کمک می کند

کلم برای فرآیند سم زدایی طبیعی بدن مفید است ، خصوصاً به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر و گوگرد. تجمع سموم در بدن ریشه تعدادی از بیماری ها مانند آرتروز ، بیماری های پوستی ، روماتیسم و ​​نقرس است.

فیبر به سموم مضر مانند رادیکال های آزاد و اسید اوریک متصل می شود ، از جذب آنها در بدن جلوگیری کرده و دفع آنها از بدن را تسهیل می کند. گلوکوزینولات ها ، ترکیبات حاوی گوگرد ، در کلم در تجزیه مواد شیمیایی مضر در بدن کمک می کند تا بتواند آنها را به عنوان مواد زائد از بین ببرد.

علاوه بر این ، آب کلم حاوی آنتی اکسیدان ایندول-۳-کاربینول است که نقشی اساسی در سم زدایی کبد دارد.

بنابراین ، با افزایش مصرف کلم به شکل آب میوه ، اسموتی یا سالاد ، به بدن خود کمک کنید تا از درون پاکسازی شود.

کلم برای چی خوبه؟
کلم برای چی خوبه؟

۷-کلم زخم معده را درمان می کند

کلم در درمان زخم معده موثر است. یک مطالعه بهبودی بسیار سریع بیماران مبتلا به زخم را نشان داد که تقریباً به مدت ۱۰ روز تحت درمان با آب کلم قرار گرفتند.

این ماده باعث تولید اسید آمینه در بدن می شود که جریان خون را در مخاط معده تقویت می کند. این به تقویت پوشش معده و بهبود زخم کمک می کند.

همچنین سرشار از ویتامین C است ، یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری و درمان عفونت H.pylori ، یکی از دلایل عمده زخم معده کمک می کند.

نیمی از یک کلم خام و دو هویج را به قطعات کوچک برش دهید.
آنها را در مخلوط کن بریزید تا آب آن گرفته شود.
قبل از هر وعده غذایی و قبل از خواب ½ فنجان از این آب را بنوشید.
چند روز این کار را روزانه تکرار کنید.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”فواید بی نظیر کلم برای سلامتی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

۸-کلم التهاب بدن را کم میکند

در حالی که التهاب نقش مهمی در بدن شما دارد ، اما مقدار زیاد آن می تواند چیز بدی باشد. التهاب مزمن با بسیاری از بیماری ها از دیابت گرفته تا آرتروز همراه است.

کلم غنی از ترکیبات ضد التهابی به ویژه گلوتامین است که به کاهش درد و التهاب کمک می کند. سولفورافان ، کامفرول و سایر آنتی اکسیدان های موجود در کلم نیز به اثر ضد التهابی آن می افزایند.

این ویتامین همچنین دارای ویتامین E و C است که به محافظت از بدن در برابر مولکول های پیش التهاب موسوم به سیتوکین کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در ژورنال آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر شد ، نشان داد که افرادی که بیشترین سبزیجات چلیپا را می خورند ، التهاب کمتری نسبت به افراد دیگ ، دارند.

خاصیت کلم چیست؟
خاصیت کلم چیست؟

۹-کلم برای کاهش درد پستانها خوب است

کنار آمدن با پستانها در هنگام شیردهی برای مادر چیزی کمتر از کابوس نیست.

هنگامی که پستان شما دردناک می شود ، گرفتگی سینه اتفاق می افتد. برای کاهش تورم و درد ناشی از گرفتگی متوسط ​​تا شدید سینه ها می توانید از برگ کلم استفاده کنید.

خواص آنتی بیوتیکی و ضد تحریک کلم با گشاد شدن مویرگهای محلی و بهبود جریان خون در منطقه به کاهش احتقان بافت کمک می کند.

چند برگ کلم را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.
یک برگ کلم سرد را روی سینه منقبض قرار دهید.
وقتی برگ به دمای اتاق رسید ، آن را با برگ جدید جایگزین کنید.
این کار را چند بار در روز انجام دهید تا این که گرفتگی فروکش کند.

۱۰-کلم درد مچ پا را تسکین میدهد

اگر مچ پای شما پیچ خورده است ، کلم در تسکین مورد نیاز شما موثر است. اثر ضد التهابی آن به کاهش تورم ناشی از رگ به رگ شدن و شکستگی استخوان کمک می کند.

علاوه بر این ، این منبع ارزان قیمت گیاه رژیم غذایی سخاوتمندانه با کلسیم ، منیزیم و پتاسیم تامین می شود که از تخریب استخوان و همچنین ویتامین ها و مواد مغذی گیاهی که از روند بهبودی پشتیبانی می کنند جلوگیری می کند.

برگهای بیرونی را از سر کلم بردارید.
برگها را به آرامی خرد کنید تا آب آن آزاد شود.
برگ های کلم را داخل فویل بپیچید و آنها را در فر گرم کنید.
برگ های کلم گرم را روی قسمت دردناک قرار دهید.
آنها را با استفاده از بانداژ و گاز محکم کرده و سپس قسمت را با بسته بندی پلاستیکی بپوشانید تا گرمای خود را حفظ کند.
بگذارید ۳۰ دقیقه بماند.
به مدت چند روز دو بار در روز از این درمان استفاده کنید.

 

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.