فرزندم به تبلت معتاد است چکار کنم؟

متأسفانه امروزه شنیدن عباراتی مانند «فرزندم به تبلت معتاد شده است» بسیار رایج است. فرزندم عاشق تکنولوژی است. پسر من نمی تواند بدون تبلت خود زندگی کند.» بدون شک این نشان می دهد که استفاده اولیه از فناوری پیامدهای خود را دارد. فناوری هرگز به اندازه امروز برای همه (حتی کودکان) در دسترس نبوده است. طراحی بصری دستگاه های الکترونیکی و همچنین تعداد فعالیت هایی که می توان روی آنها انجام داد، به تقویت اعتیاد به تبلت در بچه های کوچک و استفاده مداوم از آنها کمک می کند.

اعتیاد به تبلت چیست؟

 اعتیاد مشکلی است که با از دست دادن کنترل بر رفتاری که منجر به بروز عواقب مختلفی می شود مشخص می شود. حتی مقاومت در برابر انگیزه برای انجام یک عمل خاص دشوار است. وقتی کودک به تبلت معتاد می شود، به این معنی است که زمان زیادی را صرف استفاده از این وسیله می کند و این عمل توانسته است در جنبه های مختلف زندگی او از جمله زندگی خانوادگی دخالت کند. همچنین به معنای از دست دادن کنترل اوضاع است که نوعی وابستگی است.

به گفته متخصصان، اعتیاد به فناوری های جدید فرآیند ساده ای نیست که بتوان آن را در گیرکردن ۲۴ ساعته بر روی دستگاه ها خلاصه کرد. در واقع کودک به دلیل ترکیب تدریجی عوامل متعدد به تبلت معتاد می شود.

علت وابستگی به تبلت در کودکان

علت اعتیاد به تبلت در کودکان

بیوشیمی

کسانی هستند که معتقدند عوامل بیوشیمیایی وجود دارد که می تواند در ایجاد اعتیاد تأثیر بگذارد. برای مثال، کسانی که مشکلات انتقال دهنده های عصبی دارند ممکن است در برابر وابستگی به فناوری آسیب پذیر باشند.

 محیط خانوادگی

محیط خانواده یکی از عواملی است که بیشترین تأثیر را در بروز اعتیاد دارد. اگر والدین به آموزش استفاده مناسب از فناوری به فرزندان خود اهمیتی ندهند یا مسئولیت سرگرمی آنها را در بیشتر مواقع به آنها محول کنند، ممکن است کودکان به فناوری وابستگی پیدا کنند. هنگامی که توجه کمی دریافت می کنند، به دنبال رضایت در ابزارها هستند. اختلالات روانی

اختلالات روانی

گاهی اوقات، کودک به دلیل اختلال افسردگی اساسی، فوبیای اجتماعی، اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) و غیره به آن معتاد می شود. لازم به ذکر است که در این نوع موارد، اقدامات خاصی باید با هماهنگی یک متخصص عملی شود.

 تروما

آسیب هایی که در دوران کودکی رخ داده است می تواند گام دیگری به سوی وابستگی تکنولوژیکی باشد. برخی از تجربیاتی که می‌توان آنها را به عنوان تروما طبقه‌بندی کرد، از دست دادن یکی از عزیزان، قلدری یا شکست مدرسه، آزار جسمی از جمله موارد دیگر است.

نشانه های وابستگی کودک به تبلت

چگونه می توان تشخیص داد که یک کودک واقعاً به تبلت معتاد است؟ با توجه به مقاله اعتیاد به فناوری های جدید و شبکه های اجتماعی در جوانان: یک چالش جدید، علائم هشدار دهنده خاصی وجود دارد:

شما کم می خوابید یا الگوی خواب شما به هم می خورد. به عنوان مثال، شما کمتر از پنج ساعت در روز می خوابید یا تا سحر به رختخواب نمی روید و دیر بیدار می شوید.
از فعالیت های مهم غافل می شوید. از جمله موارد مربوط به خانواده، مدرسه یا مراقبت های بهداشتی است.
شما نمی توانید از تبلت دور شوید.
در مورد زمانی که صرف استفاده از وسایل الکترونیکی می کنید دروغ می گویید.
وقتی به اینترنت دسترسی ندارید احساس عصبانیت می کنید.
او خود را منزوی می کند و عملکرد مدرسه اش را پایین می آورد.
در مورد زمان زیادی که در مقابل کامپیوتر، تلفن همراه یا تبلت خود می گذرانید، از دوستان یا خانواده شکایت دریافت کنید.

اعتیاد به موبایل چیست؟به همراه روش های درمان آن

اگر فرزندتان به تبلت معتاد است چه کاری می توانید انجام دهید؟

باید روی رابطه کودک و فناوری های جدید کار کرد تا دوباره فضا سالم و مثبت شود. در اینجا چند توصیه وجود دارد:

وسایل را به تدریج و همیشه تحت نظارت وارد زندگی آنها کنید.
قوانین استفاده از وسایل الکترونیکی را وضع کنید.
برای جلوگیری از انزوای کودک، به کودک بگویید در کنار شما از تبلت استفاده نمایید.
تشویق و حمایت از سرگرمی ها و فعالیت های اوقات فراغت (انفرادی یا گروهی)، مانند مطالعه، ورزش، موسیقی…

فرزندم به تبلت معتاد است چکار کنم؟

اعتیاد به تبلت سوغات ناخوشایند دوران کرونا

مشکل اعتیاد به تبلت و به طور کلی زمان استفاده از تبلت و گوشی در خانه در طول همه گیری کرونا به طور تصاعدی رشد کرد. این امر توسط مطالعات تأیید شده است و هشدار والدین و معلمان را در پی داشت.

کودکان در کرونا عملاً در آغوش تبلت‌ها بودند، تحت تأثیر فقر یادگیری قرار می‌گیرند و به طور کلی در معرض دوزهای بالایی از وابستگی قرار می‌گیرند که این ابزارها قادر به انجام آن هستند.

به طور خلاصه، اعمال توصیه های بالا به صورت روزانه کمک بزرگی خواهد بود. با این حال، اگر متوجه شدید که کودک شما هنوز به تبلت معتاد است، مهم است که از متخصص کمک بگیرید. هنگامی که به یک روانشناس مراجعه می کنید، قادر خواهید بود مشکل را بهتر درک کنید و چه نیازهایی را برای حل آن باید برطرف کنید و همچنین وضعیت را اصلاح کنید و روی پای راست پیش بروید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.