فارکس چیست؟ (قسمت دوم)

فارکس چیست؟ (قسمت دوم)

در مقاله قبلی با عنوان فارکس چیست؟ (قسمت اول) به معرفی فازار فارکس پرداختیم و در این مقاله بخی مباحث در خصوص کارگزاری های فارکس و مفاهیم پایه این حوزه را بررسی خواهیم کرد. با مجله اینترنتی فارسیها همراه باشید.

دسته بندی کارگزاری ها:

۱) بازار ساز یا MM (Market Maker): این شرکت‌ها به هسته مرکزی معاملات متصل نیستند و قیمت‌های خرید و فروش بر اساس حاشیه بازار و توسط خود کارگزار تعیین می‌شود. در اینگونه حساب‌ها میزان کارمزد ثابت بوده و طرف معامله شما، کارگزارتان است، به عبارت دیگر شما به قیمت‌های واقعی بازار دسترسی ندارید. بطور کلی این شرکت‌ها اعتبار چندانی نداشته و متأسفانه به دلیل تحریم‌های داخلی و خارجی، اکثر کارگزارانی که در حال حاضر به مشتریان ایرانی خدمات ارائه می‌دهند، از این دسته می‌باشند.

۲) بازار اصلی یا NDD (No Dealing Desk): در این نوع حساب معاملاتی شما به سیستم جهانی عرضه و تقاضا متصل می‌شوید که معمولاً کارمزدها ثابت نیستند. اینگونه حساب‌ها خود به دو دسته STP و ECN تقسیم می‌شوند.

۳) پردازش مستقیم سفارشات یا STP (Straight Through Processing): حالتی است که سفارشات خرید و فروش مشتریان، دقیقاً بر اساس جزئیات درج شده و بدون هیچ گونه اتلاف وقت به سیستم مرکزی ارسال و بر اساس قیمت‌های بازار جهانی اجرا می‌شود.

۴) پردازش مستقیم بهینه سفارشات یا ECN (Electronic Communications Network): کارگزار تمام پیشنهادهای معاملاتی را طبق روال STP دریافت می نماید؛ اما تفاوت در این است که بهترین قیمت اعمال سفارش را بر اساس تقاضای موجود در بازار، به مشتری پیشنهاد می‌کند. در این حالت کارمزد ثابت نیست و شما به عمق معاملات بازار جهانی دسترسی خواهید داشت. معمولاً معتبرترین شرکت‌های کارگزاری که مورد تایید بهترین و بزرگترین نهادهای نظارتی می‌باشند، در این دسته قرار دارند؛ که متأسفانه بسیاری از آن‌ها، به مردم کشورهای تحت تحریم ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، خدمات مالی ارائه نمی‌کنند.

پلتفرم‌های معاملاتی فارکس، همانند بازار سهام در بخش ثبت سفارشات دارای قابلیت تعیین نوع سفارش می‌باشند؛ که در اینجا بر دو نوع قیمت لحظه‌ای بازار (Market Execution) و دستورات شرطی (Pending Orders) است. با استفاده از سفارشات قیمت لحظه‌ای بازار (ME)، بر مبنای قیمت جاری در زمان فشردن دکمه خرید یا فروش، معامله انجام می‌شود.

دستورات شرطی (PO):

دستورات شرطی خود به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

توقف خرید (Buy stop): تنظیم سفارش خرید بالاتر از قیمت لحظه‌ای بازار.

توقف فروش (Sell stop): تنظیم سفارش فروش پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای بازار.

محدودیت ورود به موقعیت خرید (Buy limit): تنظیم سفارش خرید پایین‌تر از قیمت لحظه‌ای بازار.

محدودیت ورود به موقعیت فروش (Sell limit): تنظیم سفارش فروش بالاتر از قیمت لحظه‌ای بازار.

این سفارشات در سطوح قیمتی تعیین شده توسط معامله گر فعال می‌شوند. تعیین حجم معامله قبل از تأیید نهایی الزامی است، اما مقادیر حد سود و حد ضرر را در زمان دلخواه می‌توان وارد نمود. تاریخ انقضای سفارشات شرطی نیز الزاماً باید قبل از ورود به معامله تعیین شده باشند.

داد و ستد در بازار فارکس دو طرفه است. بدین معنی که علاوه بر خرید، امکان معاملات فروش نیز وجود دارد. در واقع زمانی که انتظار کاهش قیمت ها را دارید، باید از این فرصت استفاده کنید. در موقعیت فروش بر اساس موجودی حساب و با در نظر گرفتن حجم معامله و ضریب اهرمی، اقدام به استقراض برای فروش نموده و در صورتی که پس از ورود به معامله قیمت ها کاهش یابند، شما می توانید با سود از معامله خارج شوید؛ اما در صورتی که بازار روند صعودی داشته باشد، به ضرر فروشنده خواهد بود و در نهایت در نقطه توقف زیان از پیش تعیین شده یا بصورت Margin Call (بستن خودکار معاملات توسط کارگزار به دلیل اتمام موجودی حساب)، معامله بسته خواهد شد.

ضریب اهرمی (Leverage):

یکی از جذاب ترین ویژگی‌های بازار فارکس برای معامله گران، ضریب اهرمی است. زمانی که شما برای انجام یک معامله پول کافی در اختیار نداشته باشید، اقدام به استفاده از ضریب اهرمی می‌نمایید. به بیان ساده تر این اهرم به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ بهره و ضمانت بانکی، بتوانید با مبلغی چند برابر موجودی حساب خود، تجارت کنید. مقدار ضریب اهرمی، تابع قوانین کارگزاری و درخواست معامله گر می‌باشد. بطور مثال با سرمایه ۱۰۰۰ دلاری (وجه تضمین) و ضریب اهرمی ۱:۱۰۰ توانایی معامله یک موقعیت ۱۰۰,۰۰۰ دلاری را خواهید داشت. زمانی که میزان ضرر موقعیت معاملاتی شما، از مقدار وجه تضمین اولیه بیشتر شود، معامله بطور خودکار بسته خواهد شد.

تعیین حجم معاملات در فارکس

در بازار ارز تعیین حجم معاملات بر اساس واحدی به نام لات (Lot) است. انواع مختلفی از این واحد حجمی وجود دارند که هر کدم از آن‌ها مقادیر مختلفی از ارز پایه را شامل می‌شوند: هر لات استاندارد (Standard Lot) برابر ۱۰۰,۰۰۰ واحد از ارز پایه، هر مینی لات (Mini Lot) برابر ۱۰,۰۰۰ واحد، هر میکرو لات (Micro Lot) برابر ۱,۰۰۰ واحد و هر نانو لات (Nano Lot) برابر ۱۰۰ واحد می‌باشد. در سیستم ثبت سفارشات حداقل حجم مورد تأیید ۰٫۰۱ لات می‌باشد، اما برخی شرکت‌های کارگزاری بعضاً امکان معامله با حجم‌های پایین تر نظیر ۰٫۰۰۱ را نیز ارائه می‌دهند.

واحد نوسانات بازار فارکس بر اساس پیپ (Pip) و پوینت (Point) می‌باشد. هر پوینت یک دهم پیپ است. بطور کلی جفت ارزهای فاقد ین ژاپن، قیمت آن‌ها ۴ تا ۵ رقم اعشار محاسبه می‌شود که رقم چهارم بعد از اعشار را پیپ می‌نامند؛ اما روال حاکم بر نمادهای مبتنی بر ین ژاپن متفاوت است، در این جفت ارزها قیمت، ۲ تا ۳ رقم بعد از اعشار محاسبه شده که رقم دوم یک پیپ است. توجه داشته باشید که در برخی شرکت‌های کارگزاری پیپ، رقم‌های پنچم و سوم بعد از اعشار می‌باشد. یکی از مهم ترین مسائل برای معامله گران در بازار فارکس، محاسبه ارزش دلاری پیپ است. تا بتوانند با توجه به آن، به محاسبه سود و زیان کلی خود بپردازند. محاسبات پیپ برای هر کدام از انواع جفت ارزها متفاوت است که در جدول به جزئیات بیان شده اند.

نوع جفت ارزارزش دلاری هر پیپ
دلار ارز پایهتعداد واحدهای لات * (قیمت جاری بازار / مقدار رقم اعشار هر پیپ)
دلار ارز ثانویهقیمت جاری بازار * تعداد واحدهای لات * (قیمت جاری بازار / مقدار رقم اعشار هر پیپ)
دارای ین ژاپنتعداد واحدهای لات * (قیمت جاری بازار / مقدار رقم اعشار هر پیپ)

 

همانطور که از جدول بالا مشخص است، ارزش دلاری هر پیپ رقم ثابتی نیست، زیرا بر اساس قیمت جاری بازار تعیین می‌شود. بخاطر داشته باشید که فرمول‌های فوق، بر اساس قوانین معمول در بازار است و امکان دارد یک شرکت کارگزاری از قواعد مشابه دیگری پیروی کند.

حال که نحوه محاسبه ارزش دلاری هر پیپ را فرا گرفتیم، می توان به سادگی مقدار سود و زیان هر معامله را مشخص نمود. به این مثال توجه کنید:

یک موقعیت خرید در جفت ارز پوند/دلار (GBPUSD) را به ازای حجم یک لات استاندارد با جزئیات زیر در نظر بگیرید.

قیمت ورود به معامله (به اضافه کارمزد): ۱٫۲۷۶۸ + ۰٫ ۰۰۰۲ = ۱٫۲۷۷۰

قیمت خروج از معامله: ۱٫۲۷۹۰

ارزش دلاری هر پیپ: ۱۰$

مقدار سود بر اساس پیپ: ۲۰ Pip

مقدار سود بر اساس دلار: $۲۰۰ = ۱۰*۲۰

در حال حاضر قریب به اتفاق شرکت‌های کارگزاری و سایت‌های ارائه دهنده ابزار معاملاتی نظیر Myfxbook، ماشین حساب‌های معاملاتی بازار فارکس را بر بستر وب یا در قالب نرم افزار بصورت رایگان در اختیار معامله گران قرار می‌دهند و عملاً دیگر نیاز نیست فعالان بازار این موارد را بصورت دستی محاسبه نمایند.

پس از فهم مفاهیم بنیادین بازار جهانی ارز، لازم است تا با روش‌های تحلیلی مرسوم در آن، آشنا شوید.

فارکس چیست؟ (قسمت دوم)

رویکردهای تحلیلی فارکس

همانند بازار سهام چند رویکرد تحلیلی عمده در فارکس وجود دارد؛ که در ذیل به بررسی مختصر آن‌ها می‌پردازیم.

۱) فنی (تکنیکال): تحلیل گران فنی بر اتفاقات موجود در نمودارهای قیمت تمرکز می‌کنند. امروزه با توجه به پیشرفت این روش و طرفداران بیشمار آن، سبک‌های تکنیکالی مختلفی از جمله تحلیل کلاسیک، الگوهای هارمونیک، امواج الیوت، پرایس اکشن و… به وجود آمده‌اند که هر کدام مدعی بیشترین دقت ممکن می‌باشند. تحلیل نموداری در تمام بازارهای مالی چهارچوب یکسانی دارد، اما ویژگی‌ هایی نظیر نقد شوندگی بازار بر نحوه تحلیل و میزان کارایی آن تاثیر گذارند. از همین روی مطمئناً کسانی که روش تکنیکال را به درستی آموخته و دارای تجربه کافی در امر معامله گری باشند، می‌توانند در هر کدام از بازارهای مالی نظیر بورس، فارکس و… به فعالیت بپردازند.

۲) بنیادی: در بازار سهام، تحلیل بنیادی به معنی بررسی ترازنامه و اسناد مالی شرکت‌ها، صنایع و کلیت اقتصاد کشور است؛ اما فلسفه اصلی بازار فارکس تبادل جفت ارزهاست، بنابراین برای تحلیل بنیادی در این بازار باید شرایط و عوامل اقتصادی، سیاسی و بعضاً اجتماعی کشورها و چه بسا در سطح جهان را بررسی نمایید. بطور مثال کاهش نرخ بیکاری یک رویداد مثبت اقتصادی است که در صورت ثبات سایر عوامل تاثیر گذار، موجب تقویت ارز آن کشور می‌شود. در چنین مواردی تحلیل گران بنیادی اقدام به خرید جفت ارزهایی می‌نمایند که ارز کشور مربوطه در آن به عنوان ارز پایه باشد.

۳) تکنیکال-بنیادی (تکنوفاندامنتال): در سال‌های اخیر برخی از صاحب نظران به جهت کاهش ریسک تحلیل، اقدام به بررسی هر دو بعد تکنیکال و بنیادی بازار می‌نمایند. به اعتقاد آن‌ها در این روش با بررسی همه جوانب، خطای پیش بینی‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. فرض کنید بحران اقتصادی اتحادیه اروپا را فرا بگیرد، در این صورت از دیدگاه تحلیل بنیادی، جفت ارزهایی که یورو در آن‌ها ارز اصلی است، دچار روند نزولی می‌شوند. سپس بر اساس روش فنی باید در مواقع اصلاحی و در جهت روند کاهشی، از فرصت معاملات فروش استفاده نمود.

در جدول زیر بر اساس تعدادی از شاخص‌های اصلی، تفاوت‌های بورس سهام تهران و بازار فارکس را بررسی نموده‌ایم.

تفاوت‌های بورس تهران و بازار فارکس
شاخصبورس تهرانفارکس
ساعات معاملاتی۳:۳۰ ساعت۲۴ ساعت
جهت معاملاتیکطرفه (صرفاً خرید)دو طرفه
نقد شوندگیمتوسطبسیار بالا
هزینه های معاملاتیمتوسطبسیار کم
ضریب اهرمیندارد *دارد
مکان فیزیکیداردندارد
نمادهاسهام و مشتقاتجفت ارزها، سهام بین المللی، کالا، فلزات گرانبها، نفت و ارز دیجیتال
حجم و تعداد معاملاتمشخصنا مشخص (حدودی)
واحد نوساناتپول ملی (ریال)پیپ

*طی سال‌های اخیر شرکت‌های کارگزاری طبق قوانین خاصی می‌توانند تا سقف مشخصی به مشتریان خود، اعتبار معاملاتی مدت دار ارائه نمایند. در هر صورت این مورد با تعریف و شرایط ضریب اهرمی متفاوت است*

 

یکی از تیم هایی که در حوزه فارکس فعالیت داشته و نسبت به تحلیل این بازار و ارائه راهکار و سیگنال رایگان می پردازد ، Light forex می باشد که می توانید با کلیک روی لینک زیر وارد کانال تلگرامی این تیم قدرتمند شوید.

لینک تلگرام

 

 

 

مقاله “فارکس چیست؟ (قسمت دوم)” از دسته رپورتاژ سایت فارسیها برای شما گردآوری شده است .

این مقاله یک رپورتاژ آگهی بوده و وبسایت فارسیها مطالب موجود را تایید یا تکذیب نخواهد کرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.