عکسهایی بکر از ساحل دریا

عکسهایی بکر از ساحل دریا

*این مطلب در تیرماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”عکسهایی بکر از ساحل دریا ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

دانستنی های جالب درباره اقیانوس

زمین ما با اقیانوس های زیبا پوشیده شده است – اما چقدر در مورد آنها می دانیم؟ در این مقاله کوتاه میخواهیم مطالبی را درباره دریا و اقیانوس برای شما بازگو نماییم. لطفا تا انتها ما را همراهی نمایید.

اقیانوس ها نزدیک به ۷۱ درصد از سطح زمین را پوشانده اند. این حجم عظیم از آب تقریباً ۹۸ درصد از کل آب روی زمین را در خود دارد.

یک اقیانوس جهانی وجود دارد. دانشمندان و جغرافیدانان آن را به پنج بخش مختلف تقسیم می کنند: اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس، هند، جنوب و اقیانوس منجمد شمالی.

دریا ناحیه کوچکی از اقیانوس است. دریاها معمولاً از چندین طرف خشکی دارند. دریای مدیترانه بین آفریقا و اروپا قرار دارد. دریای بالتیک را می توان در شمال و مرکز اروپا یافت. دریای کارائیب را بین آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی خواهید دید.

آب اقیانوس شور است. شوری آن از کلرید سدیم می آید، یک ماده شیمیایی که در آب حل می شود. نمک سفره ما نیز کلرید سدیم است اما به شکل کریستال!

اقیانوس ها عمیق و همچنین گسترده هستند. عمق متوسط اقیانوس کمی بیش از ۲ مایل است. عمیق ترین قسمت اقیانوس، گودال ماریانا در اقیانوس آرام است که تقریباً ۷ مایل عمق دارد!

آب اقیانوس مدام در حرکت است. بادها و سایر نیروها مقادیر زیادی از آب اقیانوس ها را در الگوهایی به نام جریان در اطراف زمین حرکت می دهند.

جریان های اقیانوسی می توانند گرم یا سرد باشند. جریان های گرم معمولاً هوای گرم و باران را به همراه دارند در حالی که جریان های سرد اغلب باعث آب و هوای خشک می شوند.

در تمام سطوح اقیانوس های زمین حیات وجود دارد. چه گیاهانی که در نزدیکی سطح آب رشد می کنند و چه حیواناتی که در زیستگاه خود شنا می کنند، بسیاری از موجودات زنده اقیانوس های ما را خانه می نامند.

حدود یک میلیون گونه جانوری در اقیانوس زندگی می کنند. بیشتر آنها بی مهرگان هستند – حیوانات بدون ستون فقرات – مانند میگو و چتر دریایی.

برخی از کوچکترین حیوانات زمین در اقیانوس زندگی می کنند. زئوپلانکتون ها آنقدر کوچک هستند که برای دیدن آنها به میکروسکوپ نیاز دارید!

بزرگترین حیوان اقیانوس نهنگ آبی است. در واقع، این بزرگترین حیوانی است که تاکنون روی زمین زندگی کرده است. طول آن به اندازه دو اتوبوس مدرسه است! این ویدیوی شگفت انگیز را تماشا کنید تا در مورد نهنگ های آبی بیشتر بدانید.

اقیانوس دارای مناطقی به نام زیستگاه است. فاصله از ساحل، عمق اقیانوس و دما تعیین کننده انواع گیاهان و جانورانی است که در ناحیه ای از اقیانوس زندگی می کنند.

صخره های مرجانی نوعی زیستگاه اقیانوسی هستند. اسکلت حیوانات کوچک به نام پولیپ سفت می شود تا پولیپ های زنده را خانه کنند. هنگامی که پولیپ ها می میرند، تعداد بیشتری وارد می شوند. صخره های مرجانی از هزاران سال این چرخه تشکیل شده اند.

دانستنی های جالب درباره آبشار نیاگارا

صخره های مرجانی مانند جنگل های بارانی دریا هستند. آنها غذا و سرپناه بسیاری از حیوانات اقیانوس را فراهم می کنند.

بیشتر اکسیژن جهان توسط فیتوپلانکتون ها و جلبک ها ایجاد می شود. آنها از طریق فتوسنتز، حدود نیمی از اکسیژنی را که موجودات ساکن خشکی (از جمله انسان ها!) تنفس می کنند، تولید می کنند.

اقیانوس ها با ذخیره گرمای خورشید، آب و هوا را پایدار نگه می دارند. با حرکت آب در سراسر کره زمین، اقیانوس ها مکان ها را از گرم یا خیلی سرد شدن حفظ می کنند.

حدود ۵ تریلیون قطعه پلاستیک در اقیانوس های جهان شناور است. متأسفانه، ۱۰ درصد از حیوانات مرده ای که در پاکسازی سواحل در سراسر جهان یافت می شوند در کیسه های پلاستیکی گیر کرده بودند.

حیوانات هم در خشکی و هم در دریا پلاستیک می خورند. حقیقت مخرب این است که ۹۰ درصد از پرندگان دریایی و ۵۲ درصد از لاک پشت های دریایی به طور تصادفی زباله های پلاستیکی را خورده اند.

این یکی از شگفت انگیزترین حقایق سرگرم کننده در مورد اقیانوس است. از آنجایی که اقیانوس آرام بسیار بزرگ است، منطقی است که کشورهای زیادی از جمله استرالیا، شیلی، ژاپن و ایالات متحده را لمس کند. باور نکردنی!

کشتی تایتانیک در اقیانوس اطلس غرق شد. در نزدیکی سواحل نوا اسکوشیا در کانادا، کشتی مشهور به کوه یخ برخورد کرد و غرق شد. بیش از ۱۵۰۰ مسافر جان خود را از دست دادند.

گرم ترین اقیانوس، اقیانوس هند است. در نتیجه، آب سریعتر از سایر اقیانوس ها تبخیر می شود و دمای گرم، بقای فیتوپلانکتون ها را دشوار می کند.

جوان ترین اقیانوس، اقیانوس جنوبی است. تا سال ۲۰۰۰ طول کشید تا اقیانوس شناسان بدنه آبی اطراف قطب جنوب را اقیانوس جنوبی اعلام کنند. این نام توسط بسیاری از کشورها پذیرفته شده است، حتی اگر هرگز یک توافق بین المللی وجود نداشته باشد. همچنین تنها حدود ۳۰ میلیون سال قدمت دارد که آن را به جوانترین اقیانوس در حال حاضر شناخته شده تبدیل می کند.

برخی نهنگ‌ها در اقیانوس به حالت عمودی می‌خوابند. برخی نهنگ ها در طول چرت های قدرتی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای خود موقعیت عمودی خود را حفظ می کند. برای انسان خیلی خوب به نظر نمی رسد.

اقیانوس ۵۰-۸۰ درصد اکسیژن سیاره را تولید می کند. اقیانوس ها برای بقای ما حیاتی تر از آنچه می دانیم هستند. برخلاف تصور رایج که اکثر اکسیژنی که تنفس می کنیم از جنگل های بارانی می آید، اقیانوس ها بیشتر اکسیژن زمین را تامین می کنند. مطالعات نشان می دهد که اقیانوس بیش از نیمی از اکسیژن زمین را تولید می کند.

بیشتر فوران های آتشفشانی در زیر آب رخ می دهد .در مورد فعالیت آتشفشانی زمین، اقیانوس حرف اول را می زند. هشتاد درصد از فعالیت های آتشفشانی زمین در اقیانوس اتفاق می افتد و اقیانوس آرام جنوبی به دلیل داشتن بیشترین غلظت آتشفشان های فعال مشهور است. حدود ۱ میلیون آتشفشان در زیر آب وجود دارد. علاوه بر این، این فوران های زیر آب به طور منظم رخ می دهند و توده های خشکی جدیدی را تشکیل می دهند و محیط زندگی را برای موجودات اعماق دریا فراهم می کنند. دانشمندان در سال ۲۰۰۹ وست ماتا را کشف کردند، عمیق ترین فوران اقیانوسی که تا به حال کشف شده است.

عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
عکسهایی بکر از ساحل دریا
Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.