عجیب ترین حیواناتی که تغییر جنسیت می دهند

عجیب ترین حیواناتی که تغییر جنسیت می دهند

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”عجیب ترین حیواناتی که تغییر جنسیت می دهند” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

در بین حیوانات جهان برخی از آن ها تک جنسیتی هستند و برخی دیگر می توانند هم نر باشند و هم ماده. این حیوانات دوجنسیتی می توانند در برخی شرایط خاص تغییر جنسیت دهند.

حیواناتی که می توانند تغییر جنسیت دهند

بعضی از حیوانات، هم می توانند جنسیت ماده و هم نر داشته باشند. حیوانات دیگری هم هستند که فقط می توانند یک جنسیت را تجربه کنند اما همانطور که گفتیم، بعضی از حیوانات می توانند جنسیت خود را تغییر دهند.

تغییر جنسیت این حیوانات، نتیجه ویژگی هایی در محیط است که مخصوصاً آلودگی محیط موثرترین عامل است.

تئوری تکامل داروین و قوانین آن مربوط به حیوانات این گونه بیان می کند که زنده ماندن و تولید مثل کردن به شکل موفقیت آمیز باعث می شود که اعضای بدن هم تغییر کنند و این حیوانات می توانند خودشان را متناسب با محیط تغییر دهند و این تغییرات می تواند هم رفتاری و هم فیزیکی باشد.

اما چه حیواناتی این ویژگی را دارند؟

حیوانات دریایی دو جنسیتی

حیواناتی با قدرت تغییر جنسیت

قورباغه

برخی از قورباغه به شدت تحت تاثیر ژنتیک می باشد اما محیط هم می تواند تاثیر مهمی روی این گونه از حیوانات بگذارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که تغییرات غیر طبیعی در محیط های آلوده در بعضی از قورباغه ها ایجاد می شود.

بسیاری از قورباغه های نر در قرار گرفتن در چنین محیط هایی به قورباغه ماده تبدیل شدند. علت آن هم این است که بعد از مدتی تولید هورمون های جنسی مردانه تستوسترون در آن ها کاهش پیدا می کند اما میزان استروژن در آن ها بالا می رود.

قورباغه

اژدهای ریش دار

اژدهای ریش دار یک گونه استرالیایی است و زمانی که در تخم قرار دارد، می تواند جنسیت خود را تغییر دهد یا ترکیبی از کروموزوم ها و تغییرات دمایی در بیرون از محیط زندگی او عاملی برای این تغییر جنسیت می باشد. در واقع در کنار تغییر جنسیت، رفتار آن ها نیز تغییر می کند.

حلزون

حلزون جزء مخلوقاتی است که می تواند اندام تناسلی زنانه و مردانه داشته باشد و خودش باروری را تجربه کند. این حیوان اعجاب انگیز است. حلزون های بالغ می توانند تغییر جنسیت را تجربه کنند.

حلزون

پروانه ها از لحاظ ژنتیکی جزء حیواناتی هستند که می توانند هر دو جنسیت را داشته باشند. معمولاً می توانند در کنار تغییر جنسیت، تغییر رنگ هم تجربه کنند که یک الگوی منحصر به فرد در DNA آن ها است.

مرجان

بعضی از انواع مرجان ها مثل مرجان های قارچی قادر هستند که تغییراتی را در جنسیت خود ایجاد کنند که در کنار آن رفتارهای آن ها نیز نسبت به قبل متفاوت خواهد شد.

البته مطالعات بیشتری در مورد این حیوانات مورد نیاز است اما قطعاً تغییر رفتار در آن ها نشان دهنده تغییرات فیزیکی است.

مرجان

مار

که بعضی از حیوانات هستند که فارغ از جنسیت خودشان به تنهایی تخم ریزی کرده و بارور می شوند که مار هم جزء همین دسته می باشد.

ماهی

ماهی یکی از جانورانی می باشد که دارای سلول های تخمک نابالغ است و آن ها را پرورش می دهد. این حیوان در گونه های مختلف می تواند تغییر جنسیت داشته باشد که معمولاً در محیط های آلوده تر، این اتفاق بیشتر رخ خواهد داد.

مثلا ۷۰ الی ۹۰ درصد از بعضی از گونه های ماهی نر در کشور آمریکا دارای تغییرات جنسیت شده اند که علت آن استفاده از مواد سمی در دریا ها بوده است.

منبع،نمناک

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.