شهید بهشتی که بود و چگونه شهید شد؟

شهید بهشتی که بود و چگونه شهید شد؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”شهید بهشتی که بود و چگونه شهید شد؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

زندگی نامه شهید بهشتی

شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لنبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها و در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه شد. به سال ۱۳۲۵ یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال ۱۳۲۷ موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد.

در همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال ۱۳۳۰ با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد. در سال ۱۳۳۱ ازدواج نمود که حاصل این پیوند، دو پسر و دو دختر بود. وی در سال ۱۳۳۳، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس نمود و تا سال ۱۳۴۲ سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال های ۴۱ و ۴۲ از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران گردید.

این شهید راست قامت تاریخ به پیشنهاد و درخواست آیت الله حائری رحمه الله و آیت الله میلانی رحمه الله به هامبورگ عزیمت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده دار و به فعالیت های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق(به منظور دیدار امام رحمه الله) انجام داد.

سرانجام در سال ۱۳۴۹، به ایران بازگشت و به فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذرماه ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی رحمه الله شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می پرداخت. حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه گذاری نمود.

در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه الله به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید.

شهید بهشتی که بود و چگونه شهید شد؟
شهید بهشتی که بود و چگونه شهید شد؟

تابستان سال ۶۰،تابستان خونین ایران

تابستان سال۱۳۶۰ را می توان خونین ترین سال برای جمهوری اسلامی ایران از نظر شهادت مقامات عالی رتبه نظام دانست.
در این سال فقط در دو انفجار هفتم تیر و هشتم شهریور که توسط منافقین انجام شد ، رئیس جمهور (محمدعلی رجایی)، نخست وزیر (محمدجواد باهنر)، رئیس دیوان عالی کشور (آیت الله دکتر بهشتی) ، چهار وزیر و مشاور وزیر، ۲۷ نماینده مجلس شورای اسلامی و … به شهادت رسیدند. یعنی منافقین تمامی قوای (مجریه، مقننه و قضاییه) را هدف قرار دادند.

در این بین گسترده ترین جنایت مربوط به شامگاه هفتم تیر۱۳۶۰ بود. یک روز پیش از این جنایت تروریستی در ششم تیرماه سال ۱۳۶۰ جواد قدیری یكی از عوامل سازمان منافقین در مسجد اباذر تهران با بمب گذاری در ضبط صوت به حجت الاسلام سیدعلی خامنه ای سوء قصد نمود كه البته این ترور نافرجام ماند.

روز بعد یعنی در شب هفتم تیر در حالی که مردم تهران پس از یک روز فعالیت به خانه هایشان بازگشته بودند، با صدای انفجاری شدید به خیابان ها ریختند. این انفجار کار دشمن خارجی ایران (رژیم صدام) نبود، بلکه کار دشمن داخلی (منافقین) بود. منافقین هفت روز پس از اعلام استراتژی جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی و شش روز پس از عزل ابوالحسن بنی صدر از ریاست جمهوری دست به این انفجار خونین زدند.

در ساعت ۲۱ هفتم تیر۱۳۶۰ آیت الله دکتر بهشتی در اجلاس دفتر مرکزی جمهوری اسلامی همراه با جمعی از مقامات دولتی، معاونان وزارتخانه ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال تبادل نظر با یکدیگر در زمینه مشکلات کشور بودند، دقایقی پس از شروع جلسه در اثر انفجار بمبی قوی، تمامی سقف ساختمان فروریخت. این بمب توسط محمدرضا کلاهی عامل نفوذی منافقین در حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه تهران کار گذاشته شده بود.

علاوه بر آیت اللّه‏ دكتر سیدمحمد حسینی بهشتی، ۷۲ نفر از حاضران در جلسه شهید شدند. دو روز بعد ، در نهم تیر، در میان اندوه شدید مردم این شهیدان در تهران تشییع شده و در قطعه ۷۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شدند.

وصیت شهید بهشتی

اینجانب محمد حسینی بهشتى، دارنده شناسنامه شماره ۱۳۷۰۷ از اصفهان وصیت می کنم به همسرم و فرزندانم و سایر بستگانم که در زندگی بیش از هر چیز به فروغ الهی که در دل انسانهاست اهمیت دهند و با ایمان به خدای یکتای علیم، قدیر، سمیع، بصیر، رحمان و رحیم و پیامبران بزرگوارش و پیروی از خاتم پیامبران و کتابش قرآن و از ائمه معصومین سلام ا… علیهم اجمعین و اهتمام به ذکر و یاد خدای و نماز با حضور قلب، روزه، عبادات دیگر و انفاق و ایثار و صدق و جهاد بی امان در این راه و حضور پیگیر در جماعت و انس با مردم راه سعادت را به روی خود باز گردانند.

و وصیت می کنم که پس از ارتحال من بسوی خدا یک سوم از خانه مسکونی ام در تهران، قلهک، خیابان تورج، کوچه منطقی ۸ و ۹ و اثاث خانه متعلق به همسرم خانم عزت‌الشریفه مدرس مطلق است و از خدای متعال برای او و فرزندانم سعادت در راه خدا زیستن را خواستارم.

منبع:حوزه نت،دانا،مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.