سوره طلاق کی و چگونه نازل شد؟

سوره طلاق کی و چگونه نازل شد؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”سوره طلاق کی و چگونه نازل شد؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

نام سوره: طلاق 
تعداد آیات: ۱۲ 
ترتیب نزول: ۹۹ 
محل نزول: مدینه منوره 
معانی نام سوره: طلاق یعنی جداشدن همسران از یکدیگر. 
ویژگیهای سوره: در این سوره بخشی از احکام طلاق – عده طلاق – زنان مطلقه بیان شده است.
موضوعات مطرح شده: عده طلاق برای زنان – احکام زنان باردار – احکام رضاع و بچه های شیر خوار – رسالت و نبوت پیامبران و آیات خداوند – توحید و خداشناسی – معاد و رستاخیز – تقوا و آثار آن – آثار ایمان در فرد و جامعه.

داستان سوره طلاق

 ابن مردویه از ابی سعید خدری روایت کرده که گفت: سوره نسا کوتاه، هفت سال بعد از سوره نسائی که جنب سوره بقره است نازل گردید. منظور از سوره نسا کوتاه، همین سوره طلاق است.

و در همان کتاب آمده که مالک، شافعی، عبد الرزاق، (در کتاب المصنف)، احمد، عبد بن حمید، بخاری، مسلم، ابو داوود، ترمذی، نسائی، ابن ماجه، ابن جریر، ابن منذر، ابو یعلی، ابن مردویه، و بیهقی، (در کتاب سنن خود) همگی از پسر عمر روایت کرده اند که خود او گفت: همسر خود را در حال حیض طلاق دادم، و جریان را برای رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم گفتم، حضرت در خشم شد و فرمود:

باید برگردی و او را نگه بداری تا از حیض پاک شود، و دوباره حیض ببیند و باز پاک شود، آن وقت اگر خواستی طلاقش دهی، یعنی در حال طهارتش و قبل از آنکه با او عمل زناشویی انجام دهی طلاق بدهی، این است آن عده ای که خدای تعالی درباره اش فرمود: (فطلقوهن لعدتهن)، آن گاه رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم آیه را اینطور خواند که: (یا ایها النبی اذا طلقتم النسا فطلقوهن فی قبل عدتهن.
مؤلف: اینکه آیه را (فی قبل عدتهن نقل کرده)، قرائت خود ابن عمر است، و در قرآن کریم (لعدتهن) آمده.

و در همان کتاب آمده که ابن منذر، از ابن سیرین نقل کرده که درباره جمله (لعل اللّه یحدث بعد ذلک امرا) گفته: این جمله درباره حفصه دختر عمر نازل شد که رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم او را یکبار طلاق داد، و آیه شریفه (یا ایها النبی اذا طلقتم النسا… یحدث بعد ذلک امرا) نازل شد، و به رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم دستور داد که به طلاق خود رجوع کند.

و صاحب قرب الاسناد به سند خود از صفوان روایت کرده که گفت: من شنیدم از امام صادق علیه السلام که مردی به خدمتش آمد، و این مساله را پرسید که من همسرم را در یک مجلس سه بار طلاق دادم، فرمود اعتبار ندارد، آنگاه فرمود مگر کتاب خدا را نمی خوانی که می فرماید (یا ایها النبی اذا طلقتم النسا فطلقوهن لعدتهن و احصوا العده و اتقوا اللّه ربکم لا تخرجوهن من بیوتهن و لا یخرجن الا ان یاتین بفاحشه مبینه).
آنگاه فرمود: آیا نمی بینی که می فرماید: (لعل اللّه یحدث بعد ذلک امرا) و سپس فرمود: هر چیزی که مخالف کتاب خدا و سنت باشد، باید به کتاب خدا و سنت برگردانده شود.

و در تفسیر قمی در معنای  (لا تخرجوهن من بیوتهن و لا یخرجن الا ان یاتین بفاحشه مبینه)، فرموده: این عمل برای مرد حلال نیست، که زنش را بعد از آنکه طلاق داد – و در مدتی که می تواند به او رجوع کند – از خانه خود خارج سازد، و بر خود زن نیز حلال نیست که از خانه شوهرش بیرون رود، مگر آنکه زن گناهی آشکار مرتکب شود که در آن صورت مرد می تواند او را بیرون کند.

و کلمه (فاحشه) به معنای آن است که زن نامبرده یا زناکار باشد و یا از خانه شوهر سرقت کند، و یکی هم از مصادیق فاحشه سلیطه شدن بر شوهر است، که اگر زن طلاقی یکی از این اعمال را مرتکب شود، مرد می تواند او را از خانه خود خارج سازد.

و در کافی به سند خود از وهب بن حفص، از یکی از دو امام صادق و باقر علیهما السلام روایت آورده که درباره زن طلاقی که در عده است فرموده: عده اش را در خانه اش نگه می دارد، و در آن ایام زینت خود را برای شوهرش ظاهر می سازد، (لعل اللّه یحدث بعد ذلک امرا) تا شاید خدای تعالی دوباره محبت وی را در دل شوهرش بیفکند، و نفرت و کینه او را از دل شوهرش بیرون سازد.

فضیلت قرائت سوره طلاق

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است: هر کس سوره طلاق را قرائت نماید. در حال بقا و پایداری بر سنّت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم خواهد مرد.

از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره طلاق و تحریم را در نمازهای خود قرائت کند خداوند در روز قیامت او را از ترس و خوف و حزن و اندوه در امن می دارد و از افتادن در آتش معاف می دارد و او را به خاطر تلاوت این دو سوره وارد بهشت ميکنند و این دو سوره او را حفظ خواهند كرد. زیرا متعلق به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می باشند.

به تجربه رسيده است كه هركس هر روز به خواندن آيه مباركه «من يتق الله…» «آيات ۳-۲» سوره طلاق همت كند مهمات و گشايش امورات بسته خود را خواهد ديد.

يک هفته هر شب بعد از نماز عشاء دو ركعت نماز بدين كيفيت بخواند . در ركعت اول بعد از حمد آيه «من يتق الله» آيه ۳-۲ سوره طلاق را ۲۵ بار بخواند.

خاصیت آیه – من یتق الله… – 

آیه امید بخش قران

 

این آیه از امید بخش ترین آیات قرآن کریم است که تلاوت آن دل را صفا و و جان را نور می بخشد در حدیثی از ابوذر غفاری نقل شده که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: من آیه ای را در قرآن می شناسم که اگر تمام انسانها دست به دامن آن زنند برای حل مشکلات آنها کافی است پس آیه فوق را سه مرتبه با تکرار تلاوت فرمود.
و در حدیث دیگر فرمود: خداوند پرهیزگاران را از شبهات دنیا و حالات سخت مرگ و شدائد روز قیامت رهایی بخشید. البته مفهوم آیه این نیست که انسان دست از تلاش و کوشش بکشد.

چنانچه حضرت صادق علیه السلام فرمود: وقتی ایه فوق نازل شد عده ای درها را به روی خود بسته و رو به عبادت آوردند و گفتند خداوند روزی ما را عهده دار شد. این خبر به گوش پیغمبر رسید کسی را نزد آنها فرستاد که چرا چنین کرده اید هر کس چنین کاری کند دعای او مستجاب نمی شود بر شما باد بر کار و تلاش همراه با تقوا. 

منبع:ام الکتاب،حجیج،خبرگزاری بین المللی قرآن

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.