راه‌های ساده برای از بین بردن شپشک برنج

راه‌های ساده برای از بین بردن شپشک برنج

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از باز کردن کیسه برنجتان، با تعداد زیادی شپشک در آن روبه رو شده باشید. ممکن است بعد از دیدن این حشرات، به دنبال روش‌هایی برای از بین بردن آن‌ها بگردید و یا اصلا تصمیم گرفته باشید که آن برنج را دور بریزید و دیگر از آن استفاده نکنید ولی دست نگه دارید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه‌طور می‌توانید این شپشک‌ها را از بین ببرید و هم‌چنین می‌گوییم که باید به چه نکاتی در نگهداری برنج بعدی خود توجه کنید که شپشک نزند. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

از بین بردن شپشک برنج

شپشک برنج چیست و از کجا می‌آید؟

شپشک برنج با نام علمی Rice weevil، که برخی آن را با نام حشره یا جوجوی برنج هم می‌شناسند، آفت کوچکی است که به برخی محصولات مانند برنج یا گندم می‌زند و از آن‌ها تغذیه می‌کند.

تخم این حشره ممکن است در هر یک از مراحل کاشت، داشت، برداشت یا انبارکردن برنج، روی دانه برنج قرار گیرد. حال اگر این برنج در شرایط خاصی قرار گیرد، این حشرات شروع به فعالیت می‌کنند، خیلی سریع تکثیر می‌شوند و بعد از مدتی کیسه برنج پر از حشره می‌شود.

چگونه شپشک برنج را از بین ببریم؟

از نظر پزشکی این حشره برای انسان خطری ندارد و آسیب آن تنها به برنج مربوط می‌شود.

شما باید به محض این که متوجه وجود شپشک در برنج خود شدید، به فکر از بین بردن آن باشید؛ در غیر این صورت در صورتی که این حشرات برای مدت طولانی در برنج شما بمانند، سبب پودر شدن و از بین رفتن آن می‌شوند.

برای از بین بردن این حشرات، ابتدا باید به طریقی شپشکهای موجود را از برنج جدا کنید و سپس با روشی جلوی رشد مجدد آن‌ها را بگیرید. ما در زیر بهترین روشی که برای پاکسازی شپشک‌ها از برنج و هم‌چنین جلوگیری از رشد مجدد آن‌ها وجود دارد را معرفی می‌کنیم.

بهترین روش پاکسازی شپشک‌ها از برنج با پنکه

اگر شما درباره این روش‌ها از دیگران بپرسید، ممکن است آن‌ها راه‌های مختلفی از جمله پهن کردن برنج زیر نور آفتاب، الک کردن برنج و … را به شما پیشنهاد کنند. ما در زیر راهکاری را به شما معرفی می‌کنیم، که از تمامی این روش‌ها راحت‌تر، سریع‌تر و تاثیرگذارتر می‌باشد که آن استفاده از پنکه برای جداکردن شپشک‌ها از برنج است.
برای استفاده از این روش تنها به یک پنکه و ظرفی با دیواره‌ی بلند مانند تشت یا سطل نیاز است. در این روش در یک فضای باز مانند حیاط یا بالکن، ظرف را با فاصله‌ی کم در زیر پنکه قرار می‌دهیم. اکنون از قسمت بالای پنکه، برنج را ذره ذره متمایل به جلو با زاویه‌ی مناسب می‌ریزیم طوری که برنج که سنگین‌تر است، در ظرف ریخته و شپشک‌ها که سبک‌ترند، به دورتر و خارج از ظرف پرتاب شوند. برای این که تاثیر این روش بیش‌تر باشد و برنج کاملا از شپشک‌ها پاک شود، می‌توان این کار را دو بار انجام داد.

بهترین روش جلوگیری از رشد مجدد شپشک‌ها بعد از پاکسازی

یکی از چیزهایی که خیلی از افراد برای جلوگیری از رشد شپشک برنج پیشنهاد می‌کنند، نمک است. باید در نظر داشته باشید که ریختن نمک به تنهایی در برنج، در طولانی مدت سبب پودر شدن آن می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید طبق روش گفته شده در زیر، گلوله‌های نمکی درست کنید و آن را لابه لای برنج خود قرار دهید. این روش در اکثر اوقات تاثیرگذار خواهد بود.

برای درست کردن این گلوله‌ها، باید متناسب با حجم برنج خود مقداری آرد و نمک را به نسبت ۲ به ۱ با هم مخلوط کنید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. از این خمیر گلوله‌های کوچک و گردی ایجاد کنید و آن را مدتی زیر آفتاب و یا جای گرم قرار دهید تا کاملا خشک شوند. اکنون در یک کیسه نخی ۵ یا ۱۰ کیلویی، ابتدا مقداری از برنج خود را بریزید و سپس تعدادی از این گلوله‌ها را روی آن قرار دهید. این کار را تا پر شدن کامل کیسه طی چند مرحله تکرار کنید. با این روش احتمالا دیگر اثری از حضور مجدد شپشک‌ها در برنج خود نمی‌بینید.

علاوه بر دو روشی که برای پاکسازی و جلوگیری از رشد مجدد حشرات برنج در بالا گفته شد، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که شما می‌توانید به مقاله “شپشک برنج” مراجعه کنید و با سایر این راهکار‌ها هم آشنا شوید.

شپشک برنج

روش‌های پیشگیری از ایجاد شپشک برنج

بهترین راهی که برای مقابله با این موجودات وجود دارد، این است که از رشد و تکثیر آن‌ها جلوگیری کنید. برای پیشگیری از رشد شپشک‌ها باید نکات نگهداری برنج خام را بدانید و رعایت کنید. رعایت صحیح این نکات باعث می‌شود که یا برنجتان شپشک نزند و یا خیلی دیرتر شپشک بزند. از جمله نکات نگهداری برنج، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در هنگام خرید برنج، دقت کنید که در آن کرم یا شپشک نباشد. پیشنهاد می‌کنیم از مکان‌های معتبر خرید کنید تا برنج سالم و بدون شپشک باشد. اگر قصد خرید برنج ایرانی باکیفیت و درجه یک را دارید پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی درکام سر بزنید. در این فروشگاه می‌توانید انواع برنج ایرانی درجه یک را اینترنتی بخرید و درب خانه تحویل بگیرید.
  2. بهتر است برنج را در کیسه‌های نخی نگهداری کنید.
  3. با توجه به این که گرما و رطوبت دو عامل حیاتی برای رشد شپشک برنج هستند، برنجتان را در مکان خشک و خنک نگهداری کنید.
  4. برای اینکه جلوی نفوذ حشرات و انتقال رطوبت از زمین و دیوار به برنج را بگیرید، برنج را با فاصله از زمین و دیوار قرار دهید.
  5. یک یا دو مورد از چیزهایی که از رشد شپشک‌ها جلوگیری می‌کنند، در برنج قرار دهید. مانند برگ درخت گردو، فلفل تند و خشک، حبه سیر، نمک و …
  6. تا حد امکان از خرید حجم زیاد برنج جلوگیری کنید. در صورتی که مجبور به خرید زیاد برنج شدید، آن را در کیسه‌های نخی ۵ الی ۱۰ کیلویی ریخته و در مکان خشک و خنک نگهداری کنید.

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.