رازهای خوشمزگی خورش فسنجان

رازهای خوشمزگی خورش فسنجان

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”رازهای خوشمزگی خورش فسنجان” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

مواد لازم :

گردو: ۵۰۰ تا۶۰۰گرم
پیاز:۱ عدد متوسط
رب انار : ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری بستگی به غلظت رب انار داردبه میزانی که ترشی آن را دوست داشته باشید
نمک و زرد چوبه به میزان لازم
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
مرغ  یا گوشت یا کوفته به میزان لازم

طرز تهیه :

مغز گردو را تمیز کرده ، تا پوست گردو یا غیره در آن نباشد . سپس آن را همراه پیاز با دنده ریز چرخ گوشت ۲ بار و یا غذا سازیا با۱،۲،۳  طوری میکس کنید که بتوان آنرا مثل توپی در دست گرد کرد وچسبند گی داشته باشد ؛   رب انار را با کمی آب مخلوط کرده  نمک وکمی زردچوبه را  هم بریزید و ۷ لیوان آب سرد هم  داخل قابلمه  بریزید و  با حرارت کم روی اجاق بگذارید تا ریز بجوشد و به روغن بیفتد .

هر ۱۵ دقیقه یک باردو  قاشق آب سرد رادر اطراف دیواره قابلمه  خورشت بریزید تا بهتر به روغن بیفتد.  ترش یا شیرین بودن خورشت بستگی به ذائقه  شما  دارد . اگر می خواهید خورشت ملس باشد، مقدار کمی شکر  اضافه کنید .

اگر با کوفته ریزه درست می کنید باید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده ، نمک ، فلفل و زردچوبه مخلوط کرده و کوفته ریزه درست کنید . حال همراه با یکی دو قاشق روغن مایع و ۴ قاشق آب گرم روی حرارت کم گذاشته در ظرف را ببندید تا کوفته ها خودش را بگیرد و بعد در خورشت  بریزید و نیم ساعت دیگر خورشت را با حرارت کم بپزید، تا مزه گوشت و خورشت  مخلوط شود.

فوت و فن کوزه گری یک خورش فسنجان خوشمزه

۱-یک خورش فسنجان خوشمزه باید پرملاط و غلیظ باشد . گردو و رب انار از ویژگی های یک خورش فسنجان اصیل است .

۲-گردو باید خوب سابیده شود و ریز باشد, خام نماند و تفت داده شود . رنگ گردوی تفت خورده نقش تعیین کننده ای در رنگ این خورش دارد

۳-مزه این خورش به سلیقه و ذایقه افراد بستگی دارد . برخی این خورش را شیرین و برخی ملس و برخی ترش میپسندند .

۴-در تهیه یک خورش جا افتاده معمولا کم آب بودن و به روغن افتادن خورش مهم است . مدت زمان و حرارت ملایم میتواند خورش را به خورش جا افتاده تبدیل کند

۵-برخی توصیه میکنند که هنگام کشیدن این خورش در ظرف حدودا ده دقیقه قبل از کشیدن غذا دو تا تکه یخ به خورشت اضافه کنید و حرارت زیرش رو خاموش کنید تا روغن خورش رو جمع شود .

چه عواملی سبب تلخی فسنجون می‌شوند؟

  • پوست گردو اولین و مهمترین عامل تلخی فسنجون است. بنابراین هنگام پاک کردن گردو با دقت تمام پوست‌های آن را جدا کنید. زیرا باقی ماندن هر ذره کوچکی از پوست گردو می‌تواند سبب تلخی فسنجون شما شود.
  • از گردوی تازه و خشک استفاده کنید. زیرا مواد غذایی تازه طعم و عطر دلچسب‌تری دارند. بنابراین بهتر است برای رفع تلخی فسنجون نیز استفاده از گردوهای تازه را در اولویت قرار دهید.
  • اگر از گردوی سفید برای پختن خورشت فسنجان استفاده نمی‌کنید برای از بین بردن تلخی فسنجون دو راه پیش رو دارید :
    اول اینکه در ابتدای کار گردوها را بدون روغن تفت دهید و پس از خنک شدن آن‌ها را بین دو دست مالش دهید تا پوست‌های تیره رنگ آن جدا شود. در غیر این صورت تلخی و گسی پوست گردو سبب تلخی فسنجون شما خواهد شد.
    دوم اینکه گردوها را چرخ کرده و با سه لیوان آب مخلوط کنید. سپس این مخلوط را چند باری از یک کاسه به دیگری بریزید و مواد ته نشین شده را بیرون بریزید. سپس گردوها را با رب انار و رب گوجه فرنگی مخلوط کرده و خورشت فسنجان خود را آماده کنید.
  • در انتخاب رب انار نیز دقت لازم را داشته باشید. زیرا در بسیاری از موارد رب انار عامل اصلی تلخی فسنجون است. بنابراین رب انار استفاده شده برای خورشت فسنجان باید تازه و خوشمزه باشد. همچنین هنگام تهیه آن پوست و هسته انارها جدا شده باشند تا خوش عطر و ملس باشد.

منبع:سفره خونه،کدبانو،کامچین

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.