جنسیت سازی در طراحی لباس چیست؟

جنسیت سازی یکی از مهم ترین مراحل دوره های آموزشی طراحی لباس است که در واقع همان توانایی به تصویر کشیدن جنس و بافت پارچه‌های مختلف است. اگر شما این مهارت را در تصویرسازی طراحی لباس داشته باشید و به خوبی از آن استفاده کنید، زمانی که مشتری، طرح پیشنهادی شما را مشاهده می‌کند لازم نیست هیچ گونه توضیحی در رابطه با پارچه‌هایی که قرار است در دوخت لباس مورد نظر از آن‌ها استفاده شود بدهید. بلکه بیننده به خوبی متوجه می‌شود که مثلاً شما از پارچه ساتن، مخمل، لی، گیپور یا هر جنس دیگری استفاده کرده‌اید.

جنسیت سازی در طراحی لباس

انواع جنسیت سازی در طراحی لباس

دنیای مد، دنیایی بسیار گسترده است. اگر می‌خواهید وارد عرصه فعالیت در صنعت مد و فشن شده و در آینده‌ای نزدیک به فردی موفق تبدیل شوید می‌بایست مهارت‌های گوناگونی را بیاموزید و به خوبی از آن‌ها استفاده کنید. اگر بیشترین علاقه شما در زمینه تصویرسازی طراحی لباس می‌باشد، لازم است تمام نکات طراحی را از صفر تا صد در آموزشگاه های معتبر طراحی لباس مانند آکادمی ساعت مد saatemode.com یاد بگیرید. از ترسیم خطوط و اشکال هندسی بسیار ساده شروع کرده و سپس در طراحی آناتومی اندام و حتی چهره افراد از جمله زن و مرد و کودک تبحر یابید. طرح‌های خلاقانه و مدرن انواع مدل‌های لباس را بر روی کاغذ پیاده کنید. جنسیت سازی انواع بافت را یاد بگیرید و هر کدام از پارچه‌ها را به گونه‌ای هنرمندانه که کاملاً قابل تشخیص باشند به تصویر بکشید. این بافت‌ها شامل پارچه‌هایی با جنس‌های مختلف مانند لی، کتان، خز، تور، گیپور، ساتن، مخمل و … می‌شوند که هر کدام را به اختصار شرح می‌دهیم.

جنسیت سازی بافت در طراحی لباس

در تصویرسازی لباس، رنگ‌ها، خطوط و طرح‌های به کار رفته در آن‌ها به خوبی مشخص می‌شوند. به عنوان مثال شما جنسیت سازی پارچه راه راه یا جنسیت سازی پارچه چهارخونه را برای به تصویر کشیدن پارچه‌های مختلف به کار می‌برید. هر چند که همه طرح‌ها هم یکسان نیستند. به عنوان مثال در جنسیت سازی پارچه گلدار کافی است اصول کلی را یاد بگیرید. در این صورت می‌توانید تمام طرح‌های گلدار را به خوبی پیاده‌سازی کنید. علاوه بر طرح و رنگ پارچه، بافت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس و بافت پارچه هم باید به خوبی به تصویر کشیده شود.

آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس

جنسیت سازی پارچه مخمل

مخمل یکی از پارچه‌های پرطرفدار و محبوب است که اتفاقاً امروزه جهت دوخت مدل‌های ترند لباس کاربرد دارد. به همین دلیل یک طراح حرفه‌ای باید به خوبی با جنسیت سازی پارچه مخمل آشنا باشد. این نوع از پارچه، بافت نرم و پرزداری دارد. پارچه براقی نیست. اما چین‌خوردگی‌ها باعث ایجاد سایه روشن‌هایی در قسمت‌های مختلف آن می‌شوند که باید با دقت فراوان و استفاده صحیح و به جا از انواع رنگ‌ها با استفاده از مداد، مارکر، ماژیک و مداد رنگی تصویرسازی شوند.

جنسیت سازی پارچه ابریشم

ابریشم را معمولاً پارچه‌ای لوکس می‌شناسیم که جهت دوخت لباس‌های گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح یکنواخت و رنگ براق آن باعث می‌شود که بیننده، همواره با تضادهای رنگی و تیرگی و روشنی‌ها رو به رو باشد. پس لازم است در جنسیت سازی پارچه ابریشم از یک رنگ در تناژهای مختلف به صورت ماهرانه استفاده شود.

جنسیت سازی پارچه خز

جنسیت سازی پارچه خز که معمولاً برای تزیین قسمت‌هایی از لباس به کار می‌رود در چند مرحله انجام می‌شود. در نهایت باید پارچه‌ای متشکل از لایه‌های مختلف و موهای جداگانه که از کنار هم قرار گرفتن خطوط فراوان به وجود آمده‌اند داشته باشید.

جنسیت سازی پارچه دانتل

دانتل، پارچه توری طرح دار زیبایی است که برای دوخت لباس‌های شب به کار می‌رود. قسمت‌هایی از آن تور است و قسمت‌هایی دارای طرح‌های برجسته زیبا و اغلب منظم هستند که باید در جنسیت سازی پارچه دانتل به خوبی مشخص شوند. باید با دقت و ظرافت تمام، بافت تور و طرح‌های روی آن را به تصویر بکشید.

 جنسیت سازی پارچه لی

آشنایی با جنسیت سازی پارچه لی برای خلق انواع طرح‌های لباس مناسب استایل اسپرت امری ضروری است. لی‌ها معمولاً آبی هستند. اما رنگ‌های دیگر آن‌ها هم وجود دارد. ابتدا باید لباس را با رنگ پایه رنگ‌آمیزی کنید. سپس جزییات مختلف از جمله چین‌خوردگی‌ها، لکه‌ها، پارگی‌ها، برش‌ها و دوخت‌ها را مشخص کنید.

آموزش طراحی لباس

جنسیت سازی پارچه چرم

پارچه چرم نیز از جمله متریال‌های پرکاربرد در دنیای مد و فشن است. همه ساله از انواع چرم جهت دوخت و تزیین لباس‌ها، کیف و کفش و اکسسوری‌ها استفاده می‌شود. شما در دوره‌های ساعت مد با آموزش جنسیت سازی پارچه چرم که شامل انواع مختلفی است آشنا خواهید شد. چرم طبیعی مات است و نور را جذب می‌کند. اما قسمت‌هایی از آن براق دیده می‌شوند. برخی از آن‌ها مانند چرم کروکودیل دارای طرح‌های خاصی هستند. چرم ورنی دارای سطحی کاملاً صاف و صیقلی است و روی آن با لاک مخصوصی پوشانده شده است. جنسیت سازی چرم ورنی باید طوری باشد که این سطح براق به خوبی هویدا باشد.

جنسیت سازی پارچه بافت

برای طراحی لباس‌های زمستانه و گرم حتماً نیاز به مهارت در جنسیت سازی پارچه بافت خواهید داشت. بافت‌ها هم انواع مختلفی دارند. طرح شما باید به صورت واضح معرف نوع بافت و جنس و ضخامت الیاف استفاده شده در آن باشد. همچنین جنسیت سازی پارچه پشمی که ممکن است با استفاده از الیاف طبیعی یا مصنوعی بافته شده باشد دارای اصول و قواعد خاص خود است.

جنسیت سازی پارچه هولوگرام

هولوگرام از جمله پارچه‌های پرزرق و برق و بسیار جذاب است که می‌توانید در طراحی لباس‌های مجلسی زیبا مورد استفاده قرار دهید. شاید جنسیت سازی پارچه هولوگرام به دلیل بافت و ترکیب رنگ خاصی که دارد کمی دشوار به نظر برسد. اما با گذراندن دوره‌های آموزشی، تبحر کامل در این کار را نیز به دست خواهید آورد. جنسیت سازی پارچه براق مانند هولوگرام، ورنی، ساتن و … بسته به بافتی که پارچه دارد اصول خاص خود را می‌طلبد و ابزار و لوازم متفاوتی نیاز داد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لیست وسایل آموزش جنسیت سازی لباس

جهت اجرای تکنیک‌های مربوط به جنسیت سازی انواع پارچه نیاز به وسایل مختلفی دارید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • دفتر، کاغذ و انواع مقوا
  • مداد طراحی، مداد و مداد رنگی (با تنوع رنگی بالا)
  • پاک‌کن و تراش
  • انواع ماژیک طراحی در رنگ‌های مختلف
  • مارکر
  • راپید
  • آبرنگ
  • گواش
  • قلم مو در سایزهای مختلف
  • پالت رنگ

البته علاوه بر طراحی لباس روی کاغذ می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف کامپیوتری نیز کمک گرفته  و با سرعت بیشتر و هزینه کمتر طرح‌های خود را ارائه دهید.

آموزش جنسیت سازی در طراحی لباس

جنس پارچه تأثیر بسیار زیادی در انتخاب آن برای دوخت یک لباس خاص دارد. لباس مجلسی، لباس اسپرت، لباس تابستانه یا لباس گرم زمستانی و … هر کدام نیاز به پارچه‌های مناسب خود دارند. شما به عنوان یک طراح لباس باید تصویر نهایی طرح خود را طوری ارائه دهید که علاوه بر مدل و رنگ لباس، جنس پارچه یا پارچه‌های مورد استفاده در دوخت آن نیز به خوبی قابل تشخیص باشد. برای به دست آوردن این مهارت نیاز به شرکت در دوره‌های تخصصی آموزش جنسیت سازی پارچه دارید اکادمی ساعت مد تمامی دوره‌های لازم را همراه با مدرک معتبر به علاقه‌مندان مد تقدیم می‌کند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.