توکن بلاک چین چیست و چه مزایایی دارد؟

توکن بلاک چین چیست و چه مزایایی دارد؟

در ادامه این مطلب از مجله آنلاین فارسی ها با عنوان توکن بلاک چین چیست و چه مزایایی دارد؟ در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

با ما همراه باشید .

مردم به تازگی با ایده پول دیجیتال در قالب ارزهای رمز نگاری شده مانند بیت کوین آشنا می‌شوند، که در آنها معاملات در یک پایگاه داده توزیع شده امن با نام بلاک چین ثبت می‌شوند. اکنون مفهوم جدیدی به وجود آمده است: توکن مبتنی بر بلاک چین ، که من به عنوان محقق بلاک چین و معلم دوره‌های مربوط به ارزهای رمز نگاری شده و توکن‌های بلاک چین دنبال کرده‌ام.

در ۱۸ ماه گذشته ، توسعه دهندگان دیجیتال بیش از ۲۰ میلیارد دلار از طریق فرآیند بودجه‌ای به نام “عرضه اولیه سکه” جمع آوری کرده‌اند – بسیاری از آنها از توکن استفاده می‌کنند. دو دسته متداول از آنها وجود دارد: توکن‌های “ابزار” و توکن‌های “امنیتی”.

توکن‌های ابزار

توکن‌های ابزار در واقع ارزهای رمز نگاری شده‌ای هستند که برای یک هدف خاص استفاده می‌شوند، مانند خرید یک کالا یا خدمات خاص. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اطلاعات را به صورت آنلاین ذخیره کنید، متداول‌ترین روش امروز، تبدیل شدن به مشتری خدماتی میزبانی مانندGoogle Drive ، Dropbox  یا Amazon Web Services است. شما مقدار خاصی از فضای ذخیره سازی را روی سرورهای آن شرکت‌ها رزرو می کنید و برای آن با دلار، یورو، ین یا سایر ارزهای ملی پرداخت می‌کنید.

اما راه دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال، شبکه Filecoin انتظار دارد سرویس‌های ذخیره سازی ابریِ مشابه را بدون خودِ ساختمان‌های پر از سرورهای عظیم ارائه دهد. در عوض، کاربران آن، داده‌های خود را به صورت رمز گذاری شده در فضای هارد دیسک سایر افراد عادی ذخیره می‌کنند.

این امر، به شکل متفاوتی برای رد یابی میزان فضای شخصی فرد و روش جدیدی برای پرداخت به کلیه افرادی که درایوهای سخت آنها میزبان داده‌ها هستند، نیاز دارد. در این مورد، توکن ابزاری به به نام Filecoin وارد می‌شود.

به عنوان مشتری اطلاعات بیشتری را ذخیره می کند ، شبکه از توازن نشان های Filecoin خود کسر می کند و براساس میزان داده های میزبان آنها ، این نشان ها را به هر ارائه دهنده ذخیره سازی ارسال می کند. مشتریان می توانند هر ارز دلخواه خود را خریداری کنند ، و میزبان ها می توانند آنها را برای هر ارز مورد نظر خود مبادله کنند – یا آنها را برای صرفه جویی در داده های خود نگه دارند.

علاوه بر خود کار سازی استفاده از داده‌ها و پرداخت‌ها، توکن‌های Filecoin مزیت دیگری را نسبت به ارزهای معمولی ارائه می‌دهد: آنها می‌توانند در کسرهای بسیار کوچکتر از سکه‌ها استفاده شوند، بنابراین قیمت‌ها می‌توانند بسیار دقیق باشند.

هدف Filecoin یک سیستم ذخیره سازی ابری است که به اندازه عملیات تجاری قابل اعتماد و ایمن است اما غیر متمرکز است. توکن ابزار صرفاً ابزاری است که این رویکرد را ممکن می‌سازد.
توکن بلاک چین چیست و چه مزایایی دارد؟

توکن‌های امنیتی

یک توکن امنیتی، که گاهی اوقات یک “امنیت نشانه گذاری شده” یا یک “امنیت رمز نگاری” خوانده می‌شود، بیش از یک ارز است – غالباً نشان دهنده مالکیت در یک دارایی اساسی دنیای واقعی است. مانند سهام یا اوراق قرضه سنتی، آنها توسط کمیسیون اوراق بها دار و بورس ایالات متحده تنظیم می‌شوند.

اوراق بها دار عادی یا بر روی کاغذ یا به احتمال زیاد در روزهای اخیر در یک بانک اطلاعاتی متمرکز رد یابی می‌شوند. توکن‌های امنیتی از یک سیستم  بلاک چین – یک پایگاه داده  غیر متمرکز – برای تعیین رد یابی افراد که دارای چه دارایی‌ای هستند استفاده می‌کنند.

استفاده از توکن‌های امنیتی مبتنی بر بلاک چین، معاملاتی فراتر از ساعات معمول بانکداران و بورس کالا را گسترش می‌دهد و ممکن است نهایی کردن سریع‌تر معاملات را امکان پذیر سازد. به علاوه، یک بازار مستقر در نرم افزاری که به قرار دادهای هوشمند اجازه می‌دهد، می‌تواند جنبه‌های مختلف مقررات و گزارشات را خود کار کند.

توکن‌های امنیتی، دسترسی به چندین سرمایه گذاری را برای مشتریان آسان می‌کند: درست همان گونه که یک حساب سرمایه گذاری منفرد تجارت الکترونیکی می‌تواند سوابق مختلف سهام و اوراق قرضه را حفظ کند، یک کیف پول دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین می‌تواند همین کار را برای طیف وسیعی از توکن‌های امنیتی مختلف انجام دهد، و ارزش سهام، بدهی و حتی موارد مربوط به املاک و مستغلات را نشان دهد.

اتصال به ارزهای رمز نگاری شده

هیچ یک از توکن‌ها به بلاک چین خاص خود احتیاج ندارند، همان گونه که ارزهای رمز نگاری شده بیت کوین و اتریوم این گونه‌اند. در عوض، توکن‌ها می‌توانند سیستم‌های حساب مالکیتی خود برون سپاری کنند و آنها را به دفاتر کل بلاک چینی قبلاً موجود متصل کنند. هیچ یک از توکن‌ها به بلاک چین خاص خود احتیاج ندارند، همان گونه که ارزهای رمز نگاری شده بیت کوین و اتریوم این گونه‌اند.

در عوض، توکن‌ها می‌توانند سیستم‌های حساب مالکیتی خود برون سپاری کنند و آنها را به دفاتر کل بلاک چینی قبلاً موجود متصل کنند.این امر به طور مؤثر، یک زیر دفتر کل جدید، مثلاً از دفتر کل شبکه اتریوم، فقط برای آن توکن خاص ایجاد می‌کند. هر کاربری که توکنی را ارسال می‌کند که در اتریوم رد یابی و ضبط شده است، برای اعتبار سنجی معامله توسط اتریوم، هزینه معاملاتی اندکی را به این شبکه اتریوم پرداخت می‌کند.

توکن‌ها هنوز در مرحله اولیه توسعه قرار دارند. من انتظار دارم که در مورد نحوه استفاده از آنها برای سالهای آینده نو آوری‌های زیادی را شاهد باشیم.

می‌توان گفت توکن، نماینده یک دارایی تأیید شده و دارای ارزش مانند ارز، حواله، آیتم‌های بازی‌های کامپیوتری و… است. همان طور که گفته شد توکن در دنیای ارزهای رمز نگاری شده، به ارزی گفته می‌شود که معمولاً بر پایه یک بلاک ‌چین دیگر ساخته شده است.

مثلا توکن ترون، یک ارز دیجیتال مستقل است که بر پایه شبکه اتریوم ایجاد شده است.

به استثنای توکن‌های ارزی، سایر توکن‌ها نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری با پتانسیل درآمد انفعالی هستند. چنین درآمدی می‌تواند در اشکال و انواع مختلف وجود داشته باشد، به طور مثال کسب سود از طریق نگهداری توکن، سرمایه‌گذاری و یا انجام عملیات استخراج و

برخی از سازمان‌ها، درآمدشان را با توزیع سود بین دارندگان توکن تقسیم می‌کنند. علاوه بر این، بلاک‌چین‌هایی وجود دارند که دارای ویژگی‌هایی مشابه پرداخت سود هستند که باعث می‌شود ارز آنها مشابه یک “توکن سود ده” باشد.

همانند سهام، توکن‌های دارای قابلیت سود دهی می‌توانند امتیاز رأی را با خود به همراه داشته یا نداشته باشند. اما برخلاف سهام، نگهداری توکن‌های سود ده صرفا حق امتیاز کسب درآمد انفعالی را به دارنده آن می‌دهد و لزوماً دارنده توکن، مالکیتی در سازمان مربوطه ندارد.

منبع: rasekhoon

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.