وای فا ۶ رسما با سرعتی فوق العاده بالا معرفی شد !

نسل بعدی وای فای که وای فای ۶ (wifi 6) نامیده می‌شود، از سال گذشته مورد بحث قرار گرفته است اما بالاخره بعد از مدت‌ها شایعه، حالا به صورت رسمی راه اندازی شده است. در واقع چند روز پیش رسماً اتحادیه وای فای یا همان The Wi-Fi Alliance از وای فای ۶ پرده برداشت. حالا می‌دانیم که وای فای ۶ بالاخره آماده شده است و به زودی در محصولات مختلف شاهد به کارگیری آن هستیم.

وای فای ۶ از چندین تکنولوژی جدید در کنار هم استفاده می‌کند تا وای فای را بهینه سازی کند و این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که گستره استفاده از وای فای بسیار بزرگ است و این روزها شاهدیم که در یک خانه کوچک هم ده‌ها دستگاه از وای فای استفاده می‌کنند. البته اگر خانه هوشمند باشد، به طبع تعداد دستگاه‌هایی که از وای فای استفاده می‌کنند به مراتب بیشتر خواهد بود.

با این اوصاف مشخص است که هدف اصلی wifi 6، افزایش سرعت در یک شبکه پر از دستگاه‌های متصل به وای فای است. آنچه که روی کاغذ نشان داده می‌شود، حاکی از آن است که سرعت در وای فای ۶ به شدت افزایش یافته است و گویا از ۳٫۵ گیگابایت به ۹٫۶ گیگابایت در ثانیه رسیده است. اما همان‌طور که می‌دانید سرعتی که روی کاغذ و در محیط آزمایشگاهی به آن دست می‌یابیم، تا زمانی که عملاً قابل دسترسی نباشد، ارزشی ندارد. اما آنچه اهمیت دارد، ابزارهایی در این استاندارد جدید وای فای است که به عملکرد سریع‌تر و انتقال داده‌ها به صورت یکجا کمک زیادی می‌کند. بنابراین سرعت وای فایی که واقعاً دریافت می‌کنید هم افزایش می‌یابد و این موضوع در شبکه‌های شلوغ هم به خوبی تأثیرش را نشان می‌دهد.

البته مراسم معرفی وای فای ۶ بیشتر یک مراسم فرمالیته و نمادین بود زیرا چند ماهی است که شرکت‌های مختلف در تلاش‌اند تا دستگاه‌هایی تولید کنند که از این فناوری بهره ببرد و البته به عنوان اولین گوشی که گواهینامه وای فای ۶ را دریافت کرده است، گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ است. با این وجود این مراسم مهم بود زیرا شروع عرصه وای فای ۶ را رسماً اعلام کرد.

خبر مهم دیگری که در حوزه wifi 6 باید اعلام کنیم، درباره آیفون‌های ۲۰۱۹ است. فروش واقعی آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو از همین هفته آغاز خواهد شد و موضوع مهم این است که این گوشی‌ها از وای فای ۶ پشتیبانی خواهند کرد. بنابراین با وجود پشتیبانی از وای فای ۶ در آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو و همچنین گلکسی نوت ۱۰، به نظر می‌رسد که به زودی فناوری وای فای ۶ همه گیر شده و هم از سوی شرکت‌های فناوری و کاربران پذیرفته شده و در انواع دستگاه‌ها به کار گرفته خواهد شد.

البته این موضوع را باید بدانید که آیفون‌های ۱۱ از سوی اتحادیه وای فای گواهی نامه نگرفته‌اند اما این تصور که آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو عملکرد خوبی نداشته باشند، دور از ذهن است. با این اوصاف همچنان مشخص است که گلکسی نوت ۱۰ اولین گوشی است که موفق شده است رسماً مجوز استفاده از استاندارد وای فای ۶ را دریافت کند. با این وجود وای فای ۶ محدود به دستگاه‌های جدید نیست بلکه دستگاه‌های قدیمی هم می‌توانند برای استفاده از این استاندارد اقدام کرده و مجوز آن را دریافت کنند اما با این وجود باید سخت افزار آن‌ها تغییر کند بنابراین دستگاه‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، امکان استفاده از wifi 6 را ندارند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.