تفاوت ارز دیجیتال لونا و لونا کلاسیک چیست؟

اگر شما نیز در بازار رمزارزها فعالیت داشته باشید یا حتی در مورد آن اطلاعاتی کسب کرده باشید حتما اسم بلاکچین ترا و رمزارز محبوبش به گوشتان خورده است. بدون شک باید تیم توسعه‌دهنده بلاکچین terra را یکی از خلاق‌ترین توسعه‌دهندگان در تاریخ نه چندان زیاد بازار کریپتوکارنسی دانست. در این متن قصد داریم در مورد تفاوت‌های ارزهای دیجیتال لونا و لونا کلاسیک صحبت کنیم. داستان شکل گرفتن این دو توکن بلاکچین ترا را برایتان شرح می‌دهیم و به نحوه کار کردن آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت ارز دیجیتال لونا و لونا کلاسیکارز دیجیتال لونا چیست و چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال لونا توکن بومی بلاکچین ترا محسوب می‌شود. بلاکچینی که به وسیله شرکت کره‌ای ترافورم لبز راه‌اندازی شد. برنامه‌ای که برای ارز دیجیتال جذاب لونا در نظر گرفته شد شبیه به خیلی از ارزهای دیجیتالی بود که قرار بود در شبکه ترا فعالیت کنند. ترکیب کردن ماهیت بلاکچینی رمزارزها با پول فیات می‌توانست هم بسیاری از مشکلات پرداخت را مرتفع سازد و هم سرمایه‌گذاران زیادی برای بلاکچین ترا و در کل بازار کریپتوکارنسی جذب کند. استیبل کوین UST با سوزانده شدن توکن Luna ضرب می‌شد و البته قابلیت تعویض با آن را نیز داشت. لونا بدون شک یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال در دنیای بلاکچین محسوب می‌شد. شاید اگر سقوط تاریخی این توکن و در کل اکوسیستم ترا اتفاق نمی‌افتاد Luna از جایگاه چهارمین ارز باارزش نیز پا را فراتر می‌گذاشت.

این ارز دیجیتال قبل از سقوط حدود یک میلیارد توکن در گردش داشت. هر زمان تعداد توکن‌های لونا از رقم یک میلیارد فراتر می‌رفت اکوسیستم به صورت خودکار توکن‌سوزی را انجام می‌داد. به عبارت دیگر تعداد ارز دیجیتال لونا هیچ‌گاه نباید از یک میلیارد فراتر می‌رفت. رمز ارز لونا از لحاظ قیمتی یک رشد فوق‌العاده را تجربه کرد. رشدی که شاید آرزوی پروژه‌های بسیار قدیمی‌تر و باسابقه‌تر بود. این توکن قدم‌های اول خود را با قیمت حدود ۱.۳۱ دلار شروع به برداشتن کرد. حدود ۳ سال برای ارز دیجیتال لونا کافی بود تا سقف قیمتی رویایی ۱۱۹ دلار را لمس کند.

چرا لونا (Luna) سقوط کرد؟

همان‌طور که اشاره شد استیبل کوین terra برخلاف سایر استیبل کوین‌های موجود در بازار با پول فیات پشتیبانی نمی‌شد. برای ایجاد و متعادل نگه داشتن این استیبل کوین باید ارز دیجیتال لونا سوزانده می‌شد. تنها راه افتLuna  این بود که ارزش استیبل کوین شبکه ترا به دلیل عرضه زیاد افت کند. در ماه مه ۲۰۲۲ این اتفاق رخ داد. در یک جابجایی مشکوک مقداری به ارزش ۲ میلیارد دلار UST از Anchor protocol خارج شد و حجم بسیار زیادی از آن فروخته شد. این اتفاق فاجعه بزرگی را برای لونا نیز رقم زد و این پروژه را تا مرز نابودی و صفر شدن رساند.

به وجود آمدن لونا جدید و تفاوتش با لونا کلاسیک

بعد از اتفاقات تلخی که برای اکوسیستم ترا و توکن بومی آن لونا افتاد تمام اندوخته مادی و معنوی این بلاکچین از بین رفت. توکن لونا که هر روز بیشتر از قبل توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کرد ناگهان با نزدیک به ۶ تریلیون واحد در گردش به یک توکن تقریبا بی‌ارزش تبدیل شده بود. تقریبا همه جامعه کریپتو به این مسئله ایمان داشتند که فعالیت بلاکچین ترا به پایان رسیده و این پروژه کاملا شکست خورده است. اما آقای دوکوان با اعلام این موضوع که به زودی لونای ۲ را وارد بازار می‌کند به این شایعات پایان داد. لونای ۲ در واقع یک زنجیره جدید است که هم نقشه‌های جدید برای آینده دارد و هم قصد دارد اشکالات را رفع کند.

لونا کلاسیک

لونا کلاسیک

بعد از تصمیم‌گیری توسط توسعه‌دهندگان بلاکچین ترا در مورد راه‌اندازی یک پروژه جدید به نام ترا ۲ نام توکن بومی آن نیز همان نام قدیمی انتخاب شد. بعد از آن لونا‌های اصلی تبدیل به لونا کلاسیک با نام اختصاریLunac  شد و مانند بلاکچین ترا کلاسیک فعالیت خود را به همان سبک قدیم ادامه داد. اما در مورد زنجیره جدید بوجود آمده و این که خرید لونا کلاسیک می‌تواند سودرسان باشد یا خیر باید بیشتر به مباحث فاندامنتال در مورد این بلاکچین بپردازیم. اولین نکته‌ای که در مورد بلاکچین ترا به چشم می‌خورد سرعت بسیار زیاد آن است اما نمی‌توانیم به راحتی از TVL پایین آن به عنوان یک نقطه منفی از نظر بنیادی چشم‌پوشی کنیم.

در مقایسه با رمزارز محبوبی مثل اتریوم که حدود ۴۰ میلیون دلار سرمایه قفل شده در پروتکل خود داردTVL ۲۴ میلیون دلاری نمی‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. نکته منفی دیگری که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بعنوان یک فاکتور دفع‌کننده عمل کند ریزش ۷۰ درصدی ارز دیجیتال لونا ۲ بعد از ارائه به بازار کریپتو بود. متاسفانه به لحاظ مقطع زمانی لونای۲ اصلا در موقعیت مناسبی به بازار ارائه نشد. شاید اگر بوجودآورندگان و توسعه‌دهندگان بلاکچین ترا ۲ بیشتر صبوری می‌کردند لونای جدید تا این حد ریزش نمی‌کرد. البته حال بد تمام بازار کریپتوکارنسی نیز مزید بر علت شد تا این ارز در ابتدای عرضه ریزش سنگینی را متحمل شود.

لونای جدید چه تفاوتی با قبل دارد؟

پروژه ترا ۲ مانند گذشته عضوی از اکوسیستم cosmos خواهد بود و مبتنی بر cosmos-sdk است. اوراکل، ماژول‌های خزانه و بازار دیگر در این اکوسیستم جدید جایی ندارند و خبری از استیبل کوین بومی شبکه هم نیست. این تصمیم به این دلیل گرفته شده است که لونا‌های جدید بتوانند ارزش خود را حفظ کنند و در قدم‌های بعدی راحت‌تر رشد کنند. در شروع راه حدود یک میلیارد عدد از این توکن عرضه شده که بسیاری از آن به تدریج و طی یک برنامه زمانی مشخص و براساس توکن‌های هولدرها، مدت زمان هولد کردن و تعداد آن‌ها بین هولدرهایLUNC  و UST توزیع خواهد شد.

سرنوشت ترا کلاسیک

بعد از اتفاق وحشتناکی که عده‌ای آن را دسیسه و حتی کلاهبرداری تلقی می‌کنند لونا دیگر اصلا شبیه به لونای سابق نشد. نودهایی که تصمیم گرفتند در بلاکچین قدیمی ترا باقی بمانند هنوز هم به تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در قبال دریافت کارمزد مشغول هستند. شما هنوز هم می‌توانید با سپرده‌گذاری یا استیک کردن ارز دیجیتال لونای خود در اکوسیستم بلاکچین Terra classic پاداش دریافت کنید.

در واقع تشویق به استیک کردن دارایی‌های دیجیتال می‌تواند یکی از اهداف اصلی بلاکچین قدیمی ترا باشد. آن‌ها سعی می‌کنند با جذب سرمایه‌های هر چه بیشتر امنیت شبکه خود را نیز بالاتر ببرند و همچنین آبروی از دست رفته و اعتباری که در گذشته نه چندان دور داشتند را دوباره بازگردانند. البته اگر شما بخواهید که  Lunac را هلد کنید باید انتظار نوسانات زیادی را داشته باشید. پاداش‌هایی که برای نگه‌دارندگان لونای کلاسیک در نظر گرفته می‌شود از سه راه تامین می‌شود:

Compute fee  گس

Stability fee  هزینه‌های پایداری

Swap fee هزینه‌های تراکنش

تفاوت ارز دیجیتال لونا و لونا کلاسیک چیست؟

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که پروژه terra2  و توکن بومی آن Luna با نسخه کلاسیک آن از نظر نقشه راه تفاوت چندانی ندارد. این پروژه بیشتر به دلیل اعاده حیثیت از طرف توسعه‌دهندگان ترا به حساب می‌آید و صرفا سعی دارد مشکلاتی که باعث فروپاشی لونا در گذشته شد را رفع کند. اگر شما نیز به فکر خرید لونا هستید حتما به این نکته توجه کنید که مقدار بسیار کمی از سرمایه خود را باید به این پروژه اختصاص دهید. زیرا در حال حاضر این اکوسیستم و بلاکچین یا بهتر بگوییم تیم توسعه‌دهنده آن مهم‌ترین فاکتور برای رشد در بازار ارز دیجیتال یعنی اعتماد عمومی را از دست داده است. در بسیاری از محافل مربوط به رد و بدل کردن نظرات در مورد بازار ارزهای دیجیتال افراد بر این باورند که پروژه لونا کلاسیک و بلاکچین ترا به حال خود رها شده است. در زمان نگارش این متن سرمایه‌گذاری و ریسک کردن روی این پروژه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا هیچ منطقی برای اختصاص دادن قسمتی از سرمایه یک سرمایه‌گذار در این اکوسیستم وجود ندارد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.