ترفندهای عکس گرفتن با گوشی از طبیعت

ترفندهای عکس گرفتن با گوشی از طبیعت

امروزه در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین، همه ما را به عکاسانی بالقوه تبدیل کرده است. فصل پاییز است و بسیاری از شهرها را برف و باران فرا گرفته است. ما هم وقتی سوژه، منظره و لحظه متفاوتی را می‌بینیم، دل‌مان نمی‌آید به راحتی از کنارشان بگذریم و از آن‌ها عکس نگیریم. البته در بین همه این عکس گرفتن‌ها، گرفتن عکس واقعا خوب نیاز به دانستن بعضی نکات و فراگیری بعضی مهارت‌ها دارد. در این مطلب سعی می‌کنیم چند نکته را ذکر کنیم که به شما کمک می‌کند عکس‌های بهتر و جذاب‌تری بگیرید.

 منبع نور را در نظر بگیرید

یکی از اولین نکاتی که برای عکاسی آموزش می‌دهند، تعقیب کردن نور و پیدا کردن بهترین حالت تابش آن است. همیشه باید به  دنبال نوری باشید که تاثیرگذارترین و دراماتیک‌ترین حس را به عکس بدهد. سعی کنید تا حد ممکن از فلش گوشی استفاده نکنید. یکی از بهترین نورهای طبیعی را می‌توانید در ساعت طلایی یعنی پس از طلوع یا پیش از غروب پیدا کنید که خورشید در ارتفاع پایین و نزدیک خط افق قرار دارد. در ساعت طلایی، نور گرم و لطیف است و به عکس، عمق و حسی شگفت‌انگیز می‌بخشد.
چون معمولا گوشی‌ها امکانات نورسنجی دوربین‌های پیشرفته را ندارند وقتی می‌خواهید رو به خورشید یا منبع نور مصنوعی عکاسی کنید کار سخت می‌شود. در این حالت می‌توانید جلوی نور مستقیم خورشید را با چیزی سد کنید و عکسی زیبا با نورپردازی از پشت و سوژه‌ای به حالت سایه درآمده بگیرید. برای این کار لازم است نقطه‌ فوکوس دوربین گوشی را روی یکی از نقاط روشن اطراف قرار دهید. بدین ترتیب پس‌زمینه به شکلی متعادل نوردهی می‌شود و سوژه در عکس، ظاهری سایه‌مانند پیدا می‌کند.

 لنزتان را تمیز کنید

از آن جایی که گوشی مدام در دست‌تان، داخل جیب، کیف و … است احتمال این که لنز کثیف شود، زیاد است. پس خوب است قبل از انجام هر عکاسی لنز را تمیز کنید تا اجازه دهید نور بهتری به لنز گوشی‌تان برسد و در نتیجه عکس‌های شفاف‌‌تری بگیرید. البته باید دقت کنید شیشه لنز گوشی‌تان حساس است و آن را باید با دستمال نرم مخصوص لنز تمیز کنید. استفاده از سایر دستمال‌هایی که زبر و خشن هستند می‌تواند باعث آسیب و خش برداشتن شیشه لنز ‌شود.

 به سوژه نزدیک شوید

اگر به عکس‌هایی که با دوربین تلفن همراه گرفته می‌شوند نگاه کنید، یکی از خصوصیات مشترک همه‌شان این است که اغلب با زاویه دید باز گرفته شده‌اند. از آن جا که تقریبا دوربین تمام گوشی‌های موبایل به لنز واید مجهز هستند، ثبت کردن عکس‌هایی با زاویه دید باز به یک گرایش طبیعی در عکاسی با موبایل تبدیل شده است. ولی باید دقت کنید در بسیاری اوقات، بهتر است به سوژه‌تان نزدیک‌تر شوید تا بتوانید عکسی باکیفیت‌تر بگیرید. حتی خوب است بدانید امکان گرفتن عکس‌های بسته‌تر هم با دوربین گوشی موبایل وجود دارد. تنها کافی است نترسید و به سوژه نزدیک شوید. فراموش نکنید راز موفقیت در ثبت یک عکس با نمای نزدیک یا «کلوزآپ» در این است که هنگام عکاسی مرتبا زاویه دید را تغییر دهید و چندین عکس از زوایای مختلف بگیرید. حتی کوچک ترین تغییر در ارتفاع دوربین هم می‌تواند ظاهر عکس را به شکلی اساسی تغییر دهد.

ترفندهای عکس گرفتن با گوشی از طبیعت

 از عکاسی پی‌در‌پی استفاده کنید

استفاده از عکاسی پی‌درپی یا اصطلاحا Burst Mode شاید به نظر روشی تنبل برای عکاسی موبایل باشد ولی احتمالا مؤثرترین روش برای ثبت بهترین لحظه ممکن از سوژه است. فرقی نمی‌کند سوژه‌ شما چه چیزی باشد، عکاسی پی‌درپی روشی عالی است برای این‌که بدون نگرانی تعداد زیادی عکس ثبت کنید. اگر گوشی اندرویدی شما به این قابلیت مجهز باشد، معمولا کافی است دکمه‌ شاتر را چند لحظه نگه‌دارید تا دوربین شروع به گرفتن عکس‌های پشت سر هم با سرعت بسیار بالا بکند. پس از عکاسی می‌توانید عکس‌ها را بازبینی و بی‌نقص‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.
منبع:خراسان
امیدواریم از مقاله “ترفندهای عکس گرفتن با گوشی از طبیعت” استفاده کرده باشید. تجربیات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.
Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.