بعد از سقط جنین برای بارداری مجدد چه مدت باید صبر کرد؟

این مقاله به برخی از سوالاتی که ممکن است در مورد تلاش برای داشتن یک نوزاد دیگر بعد از سقط داشته باشید پاسخ می دهد، زمانی که ممکن است با احساس از دست دادن و فراز و نشیب های عاطفی پس از سقط جنین مواجه شوید.سقط جنین می تواند یک تجربه آسیب زا باشد و ممکن است احساس از دست دادن، غمگینی، اضطراب یا افسردگی داشته باشید. این احساسات همیشه بلافاصله اتفاق نمی‌افتند و می‌توانند روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بعد ظاهر شوند.

بعد از سقط جنین برای بارداری مجدد چه مدت باید صبر کرد؟

چقدر بعد از سقط جنین می توانید باردار شوید؟

اگر می خواهید بعد از سقط جنین برای یک نوزاد دیگر تلاش کنید، خوب است به محض اینکه از نظر احساسی و جسمی آماده هستید این کار را انجام دهید. اگر دوباره تلاش کنید، ممکن است ظرف چند هفته باردار شوید.

اما اینکه چقدر طول می کشد تا احساس کنید آماده هستید برای هر خانمی متفاوت با دیگری است. ممکن است از فکر تلاش برای یک نوزاد دیگر احساس خستگی کنید. یا ممکن است مصمم باشید که دوباره تلاش کنید. پس از سقط چه احساسی دارید، از درخواست کمک از خانواده، دوستان یا پزشک خود نترسید.

شریک زندگی شما همچنین ممکن است احساساتی داشته باشد که برای مقابله با آنها مشکل دارد، که ممکن است صحبت کردن در مورد آنها سخت باشد – به خصوص اگر احساس کند نقش او حمایت از شما است. این مهم است که در مورد احساس هر دوی خود صحبت کنید.

اگر شما و یا شریک زندگیتان آماده باردار شدن مجدد نیستید، باید در اسرع وقت از روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

سیکل قاعدگی شما پس از سقط جنین

همه افراد متفاوت هستند، اما شما می توانید انتظار داشته باشید که قاعدگی شما در عرض ۴ تا ۸ هفته پس از سقط جنین بازگردد. تخمک گذاری معمولا قبل از آن اتفاق می افتد، بنابراین باردار شدن بعد از سقط در عرض چند هفته امکان پذیر است.

پس از بازگشت قاعدگی، هیچ دلیل پزشکی برای به تاخیر انداختن تلاش برای بارداری موفق پس از سقط وجود ندارد. با این حال، پزشکان معمولا توصیه می کنند تا زمانی که علائم سقط جنین، مانند خونریزی یا درد، به طور کامل متوقف نشده است، از رابطه جنسی برای بارداری خودداری کنید.

در گذشته، گاهی اوقات به افراد توصیه می شد که ۶ ماه صبر کنند تا شانس بارداری پس از سقط بهبود یابد. با این حال، تا زمانی که علائم سقط جنین متوقف شده است، هر زمان که احساس آمادگی کردید، برای بچه دار شدن بی خطر است.

همچنین راه هایی وجود دارد که می توانید به تقویت باروری و آماده سازی بدن برای بارداری در صورت تلاش مجدد کمک کنید، از جمله خوردن مواد مغذی مناسب. در مورد تغذیه برای بارداری بیشتر بخوانید.

آیا احتمال سقط دوم بعد از سقط اول بیشتر است؟

در حالی که سقط جنین شایع است -اما بین ۱۰٪ تا ۲۰٪ از حاملگی ها تأثیر می گذارد – بیشتر افراد می توانند پس از سقط جنین بارداری سالمی داشته باشند.

سقط های متعدد بسیار نادر است و کمتر از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر ۳ بار یا بیشتر حاملگی را پشت سر هم از دست می دهند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است برای بررسی علت سقط جنین برای شما فرستاده شوند. با این حال، علت سقط مکرر در حدود ۵۰ درصد موارد ناشناخته است.

اگر نگران هستید، با یک پزشک صحبت کنید، به خصوص اگر فکر می کنید عوامل خطری برای سقط جنین دارید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

سن – با بالا رفتن سن، تعداد و کیفیت تخمک های شما کاهش می یابد و مشکلات اسپرم نیز می تواند با افزایش سن شریک زندگی شما افزایش یابد.
عوامل سبک زندگی – مانند استرس، چاقی و سیگار کشیدن
کار با فلزات سنگین و برخی آفت کش ها
کار با پرتوهای با دوز بالا اسکن های اولتراسوند، اشعه ایکس پزشکی و دستگاه های اشعه ایکس فرودگاهی در این دسته قرار نمی گیرند و در دوران بارداری بی خطر هستند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

خطر سقط جنین مرتبط با سن

آخرین آمار نشان می دهد که خطر سقط جنین بر اساس سن به شرح زیر است:

۴۵ سال و بالاتر – ۹۳٪
۴۰-۴۴ سال – ۵۱٪
۳۵-۳۹ سال – ۲۵٪
۳۰-۳۴ سال – ۱۵٪
۲۵-۲۹ سال – ۱۲٪
۲۰-۲۴ سال – ۱۱٪
۱۹ سال و کمتر – ۱۳٪

چگونه خطر سقط جنین را در بارداری کاهش دهیم؟

در بارداری، شایع ترین علت شناخته شده سقط جنین، مشکلات ژنتیکی سخت است که مانع از رشد مناسب کودک شما (جنین) می شود – و نمی توان از آنها پیشگیری کرد. اما با این وجود اغلب، دلیل سقط جنین ناشناخته است – بنابراین باز هم، هیچ کاری برای جلوگیری از وقوع آن نمی‌توان انجام داد.

آیا احتمال سقط دوم بعد از سقط اول بیشتر است؟

اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر سقط جنین انجام دهید، از جمله:

حداقل ۳ ماه قبل از بارداری و در طول حاملگی تحت نظز پزشک مجرب زنان و زایمان باشید.

قبل از بارداری مطمئن شوید که وزن مناسبی دارید – در حالت ایده آل، شاخص توده بدنی یا BMI شما باید بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ باشد.

مدیریت افزایش وزن در صورت اضافه وزن یا چاق شدن در دوران بارداری – با یک پزشک در مورد نحوه انجام این کار ایمن در بارداری صحبت کنید.

اجتناب از سیگار کشیدن، یا استفاده از داروهای تفریحی در دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران بارداری و قبل از اقدام به بارداری

اجتناب از برخی غذاها در دوران بارداری، از جمله برخی از پنیرها و گوشت های خام یا پخته شده

اجتناب از عفونت هایی که می تواند به کودک شما آسیب برساند، مانند سرخجه – می توانید با واکسینه شدن قبل از بارداری از خود در برابر سرخجه محافظت کنید.

مدیریت هر گونه شرایط پزشکی که خطر سقط  را افزایش می دهد، مانند دیابت

شما می توانید در مورد هر گونه نگرانی در مورد باروری که ممکن است بعد از سقط جنین داشته باشید با یک پزشک صحبت کنید. اگر برای باردار شدن مشکل داشته اید یا اگر ۳ سقط متوالی داشته اید، ممکن است آزمایشاتی به شما پیشنهاد شود. پزشک می‌تواند به شما در مورد گزینه‌های درمانی برای هر گونه مشکل باروری و همچنین نحوه مراقبت از خود در صورت برنامه‌ریزی بارداری دیگر توصیه کند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.