این کتابها ،درباره شهدای مدافع حرم است

این کتابها ،درباره شهدای مدافع حرم است

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”این کتابها ،درباره شهدای مدافع حرم است” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

«یادت باشد»

کتاب تحسین شده «یادت باشد»، زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی است که در پاییز سال ۱۳۹۴ در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت رسید.

کتاب «یادت باشد» عاشقانه‌ترین کتاب شهدای مدافع حرم برای شهید پاییزی دفاع از حریم حرم حضرت زینب‌کبری است که در پاییز سال ۸۹ به کربلا رفت، در پاییز سال ۹۱ عقد کرد، در پاییز سال ۹۲ ازدواج کرد و در پاییز سال ۹۴ به شهادت رسید!

در بخشی از کتاب می خوانیم:

«سر سفره که نشست گفت: «آخرین صبحونه رو با من نمی‌خوری؟!»؛ با بغض گفتم: «چرا این‌طور میگی؟ مگه اولین باره میری مأموریت؟!» گفت: «کاش می‌شـد صداتو ضبط می‌کردم با خودم می‌بردم که دلم کمتر تنگت بشه». گفتم: «قرار گذاشتیم هر کجا که تونستی زنگ بزنی، من هر روز منتظر تماست می‌مونم، منو بی‌خبر نذار».

با هر جان کندنی که بود برایش قرآن گرفتم تا راهیش کنم، لحظه آخر به حمید گفتم: «حمید تو رو به همون حضرت زینب(س) هرکجا تونستی تماس بگیر». گفت: «جور باشه حتماً بهت زنگ می‌زنم، فقط یه چیزی، از سوریه که تماس گرفتم چطوری بگم دوستت دارم؟ اونجا بقیه هم کنارم هستن، اگه صدای منو بشنون از خجالت آب میشم»؛ به حمید گفتم: «پشت گوشی به جای دوستت دارم بگو یادت باشه! من منظورت رو می‌فهمم». از پیشنهادم خوشش آمده بود، پله‌ها را که پایین می‌رفت برایم دست تکان می‌داد و با همان صدای دلنشینش چندباری بلند بلند گفت: «یادت باشه! یادت باشه!» لبخندی زدم و گفتم: «یادم هست! یادم هست.»

«خداحافظ سالار»

کتاب «خداحافظ سالار»، خاطرات پروانه چراغ‌نوروزی همسر سردار سرلشکر شهیدحاج‌حسین همدانی، قافله سالار مدافعان حرم است که به زندگی و فرازونشیب‌های این شیرزن بزرگ پرداخته که از کودکی آغاز و نهایتا به شهادت سردار همدانی در سال ١٣٩٤ ختم می‌شود. شروع کتاب از سال ۹۰ و بحران سوریه و دمشق که در آستانه سقوط قرار داشت آغاز می‌شود و با بازگشت و تداعی خاطرات دوران کودکی همسر شهید در دهه ۴۰ ادامه می‌یابد.

این کتاب به قلم حمید حسام نوشته شده و نکته مهم زندگی عاشقانه‌ای است که این شهید با همسر و فرزندانش داشته است.

«قصه دلبری»

این کتاب روایت عاشقانه پنج سال زندگی مشترک با شهید محمدخانی است. شهید محمدخانی پیش از شهادتش به همسرش گفته بوده: «وقتی شهید شدم خاطراتم را در قالب «نیمه پنهان ماه» در انتشارات روایت فتح چاپ کن» و به همین خاطر روی بعضی از خاطرات تاکید داشته که همسرش تعریف کند و بعضی را نه. 

در بخشی از کتاب می خوانیم:

از تیپش خوشم نمی‌آمد. دانشگاه را با خط‌مقدم جبهه اشتباه گرفته بود. شلوار ۶ جیب پلنگی گشاد می‌پوشید با پیراهن بلند یقه‌گرد سه دکمه و آستین بدون مچ که می‌انداخت روی شلوار. در فصل سرما با اورکت سپاهی‌اش تابلو بود. یک کیف برزنتی کوله مانند یک وری می‌انداخت روی شانه‌اش، شبیه موقع اعزام رزمنده‌های زمان جنگ. وقتی راه می‌رفت، کفش‌هایش را روی زمین می‌کشید. ابایی هم نداشت در دانشگاه سرش را با چفیه ببندد. از وقتی پایم به بسیج دانشگاه باز شد، بیشتر می‌دیدمش. به دوستانم می‌گفتم: «این یارو انگار با ماشین زمان رفته وسط دهه ۶۰ پیاده شده و همون جا مونده!»

« حاج قاسم سلام»

بعد از شهادت سردار سلیمانی احتمالاً بسیاری از اهالی فرهنگ دست به کار تولید آثار مکتوب درباره این شهید بزرگوار شدند؛ با این حال اولین اثر تقریباً دو ماه بعد از شهادت ایشان به بازار رسید. هر چند این اثر ربطی به فعالیت‌های این سردار در منطقه ندارد اما به جهت اینکه وی فرمانده تمام مدافعان حرم بود ما این اثر را در این حیطه محسوب می‌کنیم تا ان‌شاءالله در روزهای آتی آثاری درخور این شهید که بازگوکننده فعالیت‌هایشان در منطقه باشد را ببینیم.

انتشارات روایت فتح این کتاب را با روایتگری حمیدرضا فراهانی از فرماندهی حاج قاسم در عملیات والفجر ۸ منتشر کرده و در روی جلد کتاب نیز دو تصویر از جوانی و میانسالی وی استفاده کرده است.

کتاب شهدا

«بی تو پریشانم»

حجت‌الاسلام پورهنگ بر اثر ترور بیولوژیک در ۳۱ شهریور ۹۵ به فیض شهادت نایل آمد که این کتاب با روایت و نویسندگی زینب پاشاپور، همسر شهید به نگارش درآمده و به چاپ رسیده است. شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام پورهنگ از مستشاران نظامی ایران و همچنین مبلغان فرهنگی در شهر لاذقیه بود که بر اثر شناسایی توسط دشمن و ترور بیولوژیک به شهادت رسید. نویسنده کتاب همسر شهید است.

« ذوالفقار»

کتاب ذوالفقار نوشته علی‌اکبر مزدآبادی است که برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی را به نگارش در آورده است. نویسنده در این کتاب خاطراتی را برای اولین‌بار از دوران دفاع مقدس تا مجاهدت‌هایی که از سردار قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت سوریه و عراق شکل گرفته، بیان می‌کند. صد صفحه این کتاب شامل تصاویری از سردار سلیمانی است.

«  پاییز پنجاه سالگی»

پاییز پنجاه سالگی کتابی است که به سفارش شهید سلیمانی نگاشته شده. «پاییز پنجاه سالگی» نام کتابی از خاطرات مریم جلالی، همسر سردار شهید مدافع حرم، محمد جمالی است که پاییز امسال(۱۳۹۸) در قطع جیبی و در ۱۶۸ صفحه، با قیمت ۲۰ هزار تومان و شمارگان ۲۵۰۰ نسخه، توسط ناشر خط مقدم، به دست علاقه‌مندان تاریخ شفاهی جنگ رسیده است.

این کتاب با موضوع شهدای مدافع حرم، به قلم فاطمه بهبودی، ویرایش محمدمهدی عقابی و همکاری کنگره شهدای استان کرمان راهی بازار کتاب شده است.

«سه نیمه سیب»

کتاب «سه نیمه سیب» به ماجرای دو برادر شهید مدافع حرم در سوریه با نام‌های مصطفی و مجتبی می‌پردازد. این دو برادر، ایرانی و ساکن قاسم‌آباد مشهد هستند که هرچه تلاش می‌کنند تا از طریق راه‌های قانونی به سوریه بروند، به نتیجه نمی‌رسند؛ در نهایت در سال ۹۴ در پوشش مدافعان افغانستانی با نام‌های بشیر و جواد رضایی راهی سوریه شده و بعد از چند ماه در یک زمان به شهادت می‌رسند.

این دو شهید بعد از شهادت با همان نام‌های مستعار وارد ایران می‌شوند. وقتی مسوولان پیگیر آدرس خانواده این دوشهید می‌شوند، متوجه می‌شوند که آدرسی که آنها قید کرده‌اند، اشتباه است. در نهایت با اطلاعاتی که از گوشی همراه یکی از این دو برادر استخراج می‌کنند، شماره‌ای از خانواده می‌یابند و به آنها اطلاع می‌دهند.

منبع:مشرق نیوز،رسانیوز،نویدشاهد

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.