این میوه خوشمزه هم آنتی اکسیدان دارد هم محافظ قلب است

انار میوه بومی آسیا است اما در بسیاری از مناطق جهان از جمله منطقه مدیترانه کشت می شود. دانه ها یا آب انار طعمی شیرین و کمی ترش دارد و انواع مواد مغذی و ترکیبات گیاهی محافظ را فراهم می کند که از جهات مختلف برای سلامتی مفید است.در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد انار بدانید، از جمله تغذیه آن، فواید بالقوه سلامتی و نحوه گنجاندن انار در رژیم غذایی آورده شده است.

فواید و خواص انار برای سلامتی

منبع آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ضد التهابی

انار اغلب به دلیل غلظت بالای ترکیبات گیاهی محافظ مانند الاژیتانین ها، آنتوسیانین ها و اسیدهای آلی به عنوان یک “ابر غذا” طبقه بندی می شود.

این مواد دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند و به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کنند.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۸ که شامل ۱۲ مرد بود، نشان داد شرکت‌کنندگانی که به مدت ۱۵ روز روزانه ۵۰۰ میلی‌لیتر آب انار می‌نوشیدند، کاهش نشانگر التهابی پروتئین واکنشی C (CRP) و نشانگرهای آسیب عضلانی را تجربه کردند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ که شامل ۴۸ نفر که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری شده بودند، نشان داد شرکت کنندگانی که روزانه ۵۰۰ میلی لیتر آب انار به مدت ۱۴ روز مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در نشانگرهای التهابی اینترلوکین-۶ (IL-6)، CRP و گلبول های قرمز را تجربه کردند.

بر اساس این یافته ها، نوشیدن آب انار ممکن است به کاهش نشانگرهای التهابی در بدن کمک کند و از آسیب سلولی محافظت کند و این یکی از فواید مهم خوردن انار است.

 

فواید و خواص انار برای سلامتی
فواید و خواص انار برای سلامتی

 

ممکن است هنگام ریکاوری پس از ورزش از بدنتان پشتیبانی کند

آب انار سرشار از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است برای افرادی که تحت استرس فیزیکی بالایی هستند، مانند ورزشکاران مفید باشد.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ که شامل ۹ وزنه بردار نخبه بود نشان داد شرکت کنندگانی که ۲۵۰ میلی لیتر آب انار را سه بار در روز به مدت سه روز قبل از جلسات تمرینی وزنه برداری المپیک و همچنین ۵۰۰ میلی لیتر آب انار اضافی یک ساعت قبل از جلسات تمرینی مصرف می کردند، کاهش یافته بود. سطوح یک نشانگر استرس اکسیداتیو به نام مالون دی آلدئید (MDA) و افزایش سطح فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی از جمله گلوتاتیون پراکسیداز (GpX) پس از جلسات تمرین با وزنه در مقایسه با شرکت کنندگانی که دارونما مصرف کردند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن آب انار ممکن است به کاهش آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش کمک کند و دفاع آنتی‌اکسیدانی را پس از فعالیت بدنی شدید تقویت کند و در نتیجه باعث بهبودی عضلات شود.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی شواهد همچنین نشان می‌دهند که نوشیدن آب انار ممکن است به افزایش عملکرد ورزشی، بهبود ریکاوری پس از ورزش و بهبود پاسخ‌های قلبی عروقی در حین ورزش کمک کند.

فواید انار برای سلامتی قلب

گنجاندن منظم محصولات انار مانند انار و آب انار در رژیم غذایی می تواند به محافظت از سلامت قلب شما کمک کند. یافته های مطالعه نشان می دهد که به لطف غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، مصرف انار ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطوح بالای چربی خون کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ روی ۶۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که نوشیدن ۲۰۰ میلی لیتر آب انار در روز به مدت شش هفته منجر به کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در مقایسه با گروه کنترل شد.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ روی افرادی که تحت درمان دیالیز قرار گرفتند نشان داد که مصرف ۱۰۰ میلی لیتر آب انار بلافاصله بعد از جلسات دیالیز سه بار در هفته به مدت هشت هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح فشار خون و کاهش سطح تری گلیسیرید، MDA و IL-6 در مقایسه با عدم درمان شد. . آبمیوه درمانی همچنین سطوح آنتی اکسیدان خون و سطح کلسترول HDL محافظ قلب را افزایش داد.

انار و بهبود سلامت مغز

از آنجایی که انار سرشار از آنتی اکسیدان است، ممکن است به جلوگیری از آسیب سلول های عصبی ناشی از ترکیبات واکنشی به نام رادیکال های آزاد کمک کند. برخی شواهد نشان می دهد که نوشیدن آب انار ممکن است جنبه های خاصی از سلامت شناختی مانند حافظه را بهبود بخشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که شامل ۲۶۱ فرد میانسال و مسن بین ۵۰ تا ۷۵ سال بود، نشان داد که کسانی که به مدت یک سال در روز ۸ اونس آب انار می‌نوشیدند، عملکرد حافظه دیداری خود را حفظ کردند، به ویژه توانایی آنها در یادگیری اطلاعات بصری نسبت به یادگیری مکرر. کارآزمایی ها، در مقایسه با گروه دارونما.

علاوه بر محافظت از سلول های عصبی در برابر آسیب اکسیداتیو، ترکیبات موجود در آب انار ممکن است به افزایش فعالیت در مناطقی از مغز که مسئول کنترل عملکرد حافظه بصری هستند کمک کند. فواید انار برای مغز واقعا بی نظیر است.

 

 

فواید انار برای سلامتی قلب
فواید انار برای سلامتی قلب

 

انار میوه ای بسیار مفید است و تعدادی از مواد مغذی مهم را فراهم می کند.

کالری: ۱۴۴٫۴
کربوهیدرات: ۳۲٫۶ گرم (گرم)
فیبر: ۶٫۹۶ گرم
پروتئین: ۲٫۹ گرم
چربی: ۲٫۰۴ گرم
پتاسیم: ۴۱۰ میل

ویتامین B5: 0.656 میلی گرم یا ۱۳ درصد از DV
ویتامین C: 17.74 میلی گرم یا ۲۰ درصد از DV
ویتامین E: 1.044 میلی گرم یا ۷ درصد از DV
فولات: ۶۶٫۲ میلی گرم یا ۱۷ درصد از DV
ویتامین K: 18.6 میکروگرم (mcg) یا ۱۸٪ از DV
منگنز: ۰٫۲۰۸ میلی گرم یا ۹ درصد از DV

انار یک منبع غنی از فیبر است که برای سلامت دستگاه گوارش مهم است. فیبر به سوخت باکتری های مفیدی که در دستگاه گوارش شما ساکن هستند کمک می کند و به حرکات منظم و راحت روده کمک می کند و از یبوست محافظت می کند.

انار همچنین دارای تعدادی ویتامین و مواد معدنی ضروری است، از جمله ویتامین C، یک ماده مغذی که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند و برای عملکرد سیستم ایمنی، تولید کلاژن، متابولیسم پروتئین و تولید انتقال دهنده های عصبی ضروری است.

علاوه بر این، انار منبع خوبی از فولات است، یک ماده مغذی که به ویژه در دوران بارداری مهم است، زیرا نقش مهمی در رشد و تکامل جنین ایفا می کند.

انار همچنین مواد مغذی دیگری از جمله پتاسیم را فراهم می کند، ماده معدنی که در رژیم غذایی اکثر آمریکایی ها کم است. پتاسیم برای تنظیم فشار خون، عملکرد سیستم عصبی و بسیاری دیگر از فرآیندهای حیاتی بدن مورد نیاز است، به همین دلیل است که گنجاندن غذاها و نوشیدنی های غنی از پتاسیم در رژیم غذایی بسیار مهم است.

۱۰ راه برای استفاده بیشتر از چغندر

خطرات خوردن انار

در کنار فواید زیاد انار برای سلامتی باید گفت که مصرف فرآورده های انار مانند آب میوه برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، افرادی که به انار حساسیت دارند باید از مصرف آب انار، و سایر غذاها و نوشیدنی های حاوی انار خودداری کنند.

همچنین آب انار کربوهیدرات بالایی دارد و پروتئین و فیبر کمی دارد. به همین دلیل، باید در حد اعتدال مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های پر کربوهیدرات می‌تواند بر سطح قند خون تأثیر منفی بگذارد، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت.

نکاتی در مورد مصرف انار

 

نکاتی در مورد مصرف انار
نکاتی در مورد مصرف انار

 

آب انار مواد همه کاره ای هستند که می توان از آنها برای افزایش طعم و فواید تغذیه ای غذاهای شیرین و خوش طعم استفاده کرد.

در اینجا چند راه برای گنجاندن محصولات انار در رژیم غذایی شما آورده شده است:

دانه های انار را روی بلغور جو دوسر، پودینگ چیا و کاسه های اسموتی بپاشید.
رب انار را به سالادها و کاسه های غلات اضافه کنید تا طعمی طبیعی و شیرین داشته باشید
از آب انار در اسموتی ها و کوکتل ها استفاده کنید
هنگام تهیه سس ها و مارینادها، شیرین کننده هایی مانند شکر و عسل را با آب انار جایگزین کنید

خوردن انار ممکن است فواید زیادی داشته باشد مانند محافظت از سلامت قلب، از عملکرد ورزشی و ریکاوری حمایت کند و عملکرد مغز را تقویت کند. بعلاوه، انار منبعی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین C و فولات و همچنین تعدادی از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان و ضد التهابی است.

سعی کنید برای بهره مندی از فواید انار، از انار در غذاهایی مانند بلغور جو دوسر، سالادها و کاسه های غلات استفاده کنید و آب انار را به کوکتل ها، کیک ها و اسموتی ها اضافه کنید تا یک روش خوشمزه و آسان برای مراقبت از سلامتی شما باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.