ایده هایی برای طراحی فضای بیرون خانه

ایده هایی برای طراحی فضای بیرون خانه

 

 

امروزه طراحی و دکوراسیون فضای داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است و مورد توجه معماران و طراحان است. اما برای زیباتر شدن و کاربردی تر شدن باید فضای بیرون را هم در نظر گرفت. با توجه به تراکم ساختمان ها و کمبود فضای سبز به خصوص در کلان شهرها می توان با ایده های جذاب در طراحی سبز فضای خارجی خانه به زیبایی فضای داخلی نیز افزود. به همین منظور توجه به فضای خارجی خانه نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. با داشتن حیاط در آپارتمان می توان فضایی سبز و زیبا در محیط خانه خود بوجود آورد که با کمی ذوق، سلیقه و صرف اندکی زمان این کار میسر است. همچنین می توان در فضای پشت بام یک محوطه سبز خصوصی تر ایجاد کرد که در هر زمان که بخواهیم بتوانیم از آن استفاده کنیم و این کار با کمی خلاقیت و مشاوره از افراد متخصص امکان پذیر است. در ادامه مطلب به اصول طراحی و ایده هایی برای طراحی حیاط و پشت بام می پردازیم.

ایده هایی برای طراحی فضای بیرون خانه

حیاط  

در طراحی حیاط و محوطه سازی ویلا ها و آپارتمان ها خلاقیت و ایده های خلاقانه حرف اول را می زند که با یک طراحی اصولی و جذاب بتوان از تک تک نقاط آن به بهترین صورت استفاده کرد. در طراحی حیاط می توان به موارد زیر توجه کرد:

  • گل و گیاه

گل ها و درختان می توانند تاثیر زیادی در زیباسازی محوطه حیاط و باغ داشته باشند. استفاده از گل و گیاه و درختان مناسب با آب و هوای منطقه ای که زندگی می کنید زیبایی و طراوت خاصی به حیاط شما می دهد. بهتر است از گیاهان چند ساله و چهار فصل که معمولا چندین سال عمر دارند استفاده کنید که هم باعث صرفه جویی اقتصادی می شود و هم در طول سال سرسبزی خاصی به حیاط و باغ شما می دهد.   از جمله این گیاهان می توان شمشاد معمولی، شاه پسند، پیچ امین‌الدوله، میخک هندی و ارغوان را نام برد. در کنج ها و حاشیه ها قرار دادن گلدان ها با گل های رنگارنگ بسیار زیبا است.

  • آلاچیق و سایبان

وجود آلاچیق در حیاط به شما این فرصت را می دهد که در هر شرایط آب و هوایی بتوانید از فضای سبز حیاط و باغ خود لذت ببرید.  با توجه به فضایی که در اختیار دارید در واقع وجود یک آلاچیق منظره عالی و زیبایی خاصی را به خانه و ویلا شما می دهد. به همین منظور امروزه طراحی و ساخت آلاچیق از اهمیت زیادی برخوردار است و مانند هر بخش دیگر طراحی و معماری باید اصولی و حرفه ای باشد و در واقع متراژ فضایی که در اختیار است و شرایط آب و هوایی، نوع سازه که آپارتمان، ویلا یا خانه باغ باشد در ساخت آن باید در نظر گرفته شود. آلاچیق ها معمولا چوبی یا فلزی اند و در سبک های سنتی یا مدرن ساخته می شوند. آلاچیق های سنتی که معمولا با چوب ساخته می شوند گزینه مناسبی برای حیاط ویلا های کوچک و آپارتمان ها است و آلاچیق آهنی از آنجا که بسیار سنگین و سرهم کردن آن مشکل است برای ویلا های کوچک مقرون به صرفه نیست و بهتر است از آلومینیوم استفاده شود. بنابراین برای ساخت و طراحی آن بهتر است اینکار  به دست افراد مجرب داده شود.

  • صندلی و تخت چوبی

با قرار دادن صندلی و تخت در فضای حیاط می توان علاوه بر دراز کشیدن و استراحت، دورهمی های خانوادگی و حتی در آپارتمان ها جلسات را برگزار کرد.

با توجه به دکوراسیون و فضایی که در اختیار دارید می توان از انواع گوناگون تخت ها در اندازه ها مختلف استفاده کرد. بیشتر تخت ها همراه با بالش، تشک و کوسن های مختلف در بازار موجودند که مناسب با فضای خارجی خانه عرضه می شوند. معمولا تخت ها بیشتر از جنس فلز یا چوب هستند که با توجه به مقاومت بالای آن نوع فلزی مقرون به صرفه است همچنین در فضای کوچک استفاده از تخت های تاشو گزینه مناسب است.

  • استخر

اگر فضای کافی در حیاط خانه خود دارید طراحی استخر زیبایی خاصی به دکوراسیون فضای بیرونی شما می دهد. در واقع استخر علاوه بر اینکه برای تمام اعضای خانواده  کاربردی است زیبایی خاص و چشمگیری به ویلا و خانه شما می دهد. استخرها معمولا به شکل مستطیلی که استاندارد است طراحی می شوند اما می توانید انواع شکل های دایره، نیم دایره حتی فرمهای کج با توجه به اندازه فضایی که در اختیار دارید را طراحی کنید. استفاده از چمن مصنوعی تزیینی در اطراف و دور تا دور استخر ایده جالبی می باشد که برای حمام آفتاب گرفتن بعد از شنا کردن به عنوان زیر انداز گزینه مناسب است که علاوه بر آن اطراف استخر را ایمن می کند و مانع از لیز خوردن می شود. امروزه استفاده از این چمن ها در طرح ها و اندازه های مختلف متداول شده و در بازار عرضه می شود. چمن مصنوعی سی سی گراس با تنوعی که دارد کمک زیادی به شما در انتخاب این محصول می کند.

  • وسایل بازی

استفاده از وسایل بازی در حیاط ایده ای هیجان انگیز برای کودکان است و باعث می شود آنها را از ساعتها تماشا کردن تلوزیون و وسایل بازی کامپیوتری دور نگه داشت و با تحرک و بازی کردن در سلامتی جسمی و روحی آنها نیز موثر بود. برای طراحی یک محوطه بازی با کمی خلاقیت  و کمک گرفتن از کودکان می توان محیط مناسبی برای آنها بوجود آورد. استفاده از تاب، سرسره، میز بازی گزینه های مناسبی است. همچنین با توجه به ابعاد حیاط می توان از خانه درختی، قلعه، چادر و تور والیبال و بسکتبال استفاده کرد. ساختن مسیر مسابقه برای ماشین های اسباب بازی و درست کردن یک چاله شنی یا طراحی یک تخته سیاه می تواند ساعت ها کودکان را سرگرم کند.

  • کف پوش

برای کف حیاط گزینه هایی مانند سنگ پوش، کاشی، سرامیک، چوب و بتن مناسب است. اما باید به ابعاد فضا و موقعیت ملک، موارد استفاده و کاربرد آن همچنین میزان هزینه توجه کرد. اگر زیبایی بصری و جذابیت آن برایمان مهم است بهتر است از گزینه های شکیل تر مانند چمن و پوشش های گیاهی یا کاشی ها و سنگ های طرح دار استفاده کرد. معمولا در حیاط های آپارتمانی با توجه به ابعاد و کارایی آن بهتر است کف پوش هایی استفاده شود که هم نگهداری و مراقبت از آن اسان تر باشد هم هزینه های جانبی آن ارزان تر باشد که امروزه چمن مصنوعی تزئینی بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است.

پشت بام

با پیشرفت معماری و طراحی دکوراسیون خارجی می توان فضای پشت بام را به یک باغ سرسبز با انواع گیاهان تبدیل کرد. در روف گاردن یا همان فضای سبز روی پشت بام، فضای کشت گیاه بر روی سقف و بالاتر از سطح خاک اجرا می شود. در طراحی روف گاردن از المان هایی مانند آبنما، آلاچیق، نیمکت، صندلی، باربیکیو و با توجه به موقعیت و متراژ ساختمان از استخر، جکوزی و محلی برای آفتاب گرفتن استفاده کرد. با گلدان های بزرگ که عمق مناسبی دارند گیاهان و درختچه های سبز را می توان پرورش داد و کف آن را با استفاده از چمن طبیعی یا چمن مصنوعی روف گاردن که امروزه بیشتر مرسوم شده است سبز و یک دست کرد و برای اینکه فضای پشت بام خصوصی تر باشد با کاشتن درخت های سبز یا شمشاد ها فضای دور تا دور را محصور کرد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.