آیا استفاده از محصولات شستشوی واژن ضروری است؟

آیا استفاده از محصولات شستشوی واژن ضروری است؟

 این روزها، قفسه ی داروخانه ها و برخی فروشگاه ها پر است از دستمال مرطوب، پاک کننده های شخصی، دوش و حتی دئودرانت واژینال. بیشتر زنان از این محصولات بهداشتی برای تمیز کردن خود استفاده می کنند. اما، آیا این محصولات واقعاً به حفظ سلامت دستگاه تناسلی کمک می کنند؟ آیا استفاده از این محصولات بی خطر است؟ سایت  https://lafarrerr.com/ به این پرسش ها پاسخ داده‌است.

آیا استفاده از محصولات شستشوی واژن ضروری است؟

واژن و فرج چه تفاوتی دارند؟

بین واژن و فرج (VULVA) تفاوت بسیار مهمی وجود دارد. فرج بخش بیرونی و قابل‌مشاهده‌ی دستگاه تناسلی زنان است. فرج شامل لب بزرگ، لب کوچک و سر کلیتوریس است. مدخل واژن، تنها بخشی از واژن است که از بیرون دیده می‌شود. قسمت‌های داخلی واژن کانالی است که فرج را به دهانه رحم و رحم متصل می‌کند.

آیا شستشوی واژن ضروری است؟

حتماً تابه‌حال نام اجاق‌گاز خود تمیز کن را شنیده‌اید. نوعی اجاق که بدون استفاده از مواد شیمیایی و با حرارت بالا، باقی‌ماندهی مواد غذایی هنگام آشپزی را می‌سوزاند و اجاق به این طریق درواقع خودش را تمیز می‌کند.

جالب است بدانید که واژن به‌طور طبیعی دارای PH‌ پایین است که از رشد میکروب‌ها (باکتری، ویروس و قارچ) جلوگیری کرده و از این طریق محیط خود را به‌خوبی تمیز نگه می‌دارد. بنابراین برای تمیز کردن واژن نیازی نیست داخل آن را با صابون بشوییم.

فرج را باید بشوییم؟

برای جلوگیری از افزایش تدریجی عرق، خون قاعدگی، سلول های مرده و دیگر عناصر بیولوژیک که باعث تجمع میکروب های مضر می شوند، پوست ولو را باید به طور منظم و با شوینده های ملایم بدون عطر و فاقد صابون بشویید.

فرج مانند بقیه قسمت‌های بدنتان با لایه‌ای از پوست پوشیده شده و می‌توانید با کمی احتیاط، مانند بقیه اجزا بدن، آن را به‌راحتی تمیز کنید. به دو دلیل در هنگام تمیز کردن فرج، از مالیدن بیش‌ازحد لیف به آن یا فشار و شدت بیش‌ازاندازه بپرهیزید.

دلیل اول اینکه برای تمیز و بهداشتی نگه داشتن فرج نیازی به این کارها نیست. دلیل دوم هم این است که اگر کف و صابون داخل واژن شود، ممکن است سوزش و تحریک واژن یا عفونت آن را به دنبال داشته باشد.

می توان از صابون برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده کرد؟

باید به این نکته بسیار مهم دقت کنید که استفاده از صابون باعث تحریک پوست داخل واژن می‌شود. پوست این ناحیه حساس‌تر از پوست بیرونی بدن است و از صابون‌های معطری که برای قسمت‌های دیگر بدنتان استفاده می‌کنید، نباید برای شستشوی واژن استفاده کنید.

این نکته فقط در مورد صابون نیست و حتی استفاده از تامپون معطر یا شستن لباس‌های زیر با شوینده‌های معطر، باعث تحریک واژن می‌شوند.

همچنین، شست وشوی ولو با آب و صابون می‌تواند موجب خشکی و خارش واژن شوند. در حالی که، استفاده از محصولاتی که برای این ناحیه طراحی و تولید شده‌اند مانند ژل بهداشتی بانوان تسکین بخش هستند و تحریک و خارش پوست را التیام می بخشد.

 چرا PH واژن مهم است؟

چرا PH واژن مهم است؟

محیط واژن به طور طبیعی، اسیدی است. اسیدی تر از پوست و سایر اندام های بدن. به طوری که pH آن در محدوده ی ۳٫۸ تا ۴٫۵ قرار دارد. این pH کمک می کند باکتری های مفید از جمله لاکتوباسیل ها حفظ شوند و باکترهای غیرمفید و بیماری زا از بین بروند. در نتیجه، اگر pH متعادل باشد، واژن به عفونت دچار نمی شود.

ژل بهداشتی بانوان چیست؟

همان طور که گفتیم، pH واژن نقش مهمی در سلامت ناحیه ی تناسلی دارد. با حفظ تعادل اسیدیته ی واژن می توانید به حفظ سلامت واژن کمک کنید و از ایجاد عفونت، بوی بد، خارش و سایر مشکلات مربوط به این ناحیه پیشگیری کنید.

ژل بهداشتی بانوان برای شست وشوی ناحیه ی تناسلی طراحی شده است. این محصول، خاصیت پاک کنندگی دارد. بنابراین، به حفظ تعادل pH واژن کمک می کند.

چگونه به روش صحیح ناحیه تناسلی خود را بشوییم؟

در ادامه می‌خوانید که چگونه ناحیه ی تناسلی خود را با یک شوینده‌ی مخصوص بانوان بشویید و آن را سالم و با بوی مطبوع نگه دارید:

  1. ابتدا دست‌های خود را بشویید.
  2. ناحیه خارجی دستگاه تناسلی را با آب مرطوب نموده و با استفاده از ژل بهداشتی بانوان شستشو دهید.
  3. از ایجاد فشارهای غیر ضروری که سبب ورود شوینده ها به واژن می شود، جلوگیری کنید.
  4. همانطور که می دانید، بخش بیرونی واژن چین هایی دارد، بکوشید آنها را با حرکات دایره ای دستان خود تمیز کنید.
  5. هنگام شستشو تمام مناطق اطراف واژن تا خط بیکینی را بشویید.
  6. از شوینده های مخصوص بانوان تا محل مقعد استفاده کنید.
  7. وقتی شستشو را تمام کردید، تمام آن منطقه را به طور کامل با آب بشویید و خشک کنید.
  8. نکته ی اصلی در انتخاب یک ژل شستشوی بانوان خوب و مناسب برای بهداشت بانوان، این است که محصولی را برگزینید که عطر قوی نداشته باشد. زیرا محصولاتی که عطری قوی دارند تعادل PH را تغییر می ‌دهند.

کدام محصولات برای سلامت ناحیه تناسلی خطرناک هستند؟

هنوز مشخص نشده که چه میکرو ارگانیسم هایی، میکروبیوم (زیست بوم میکروبی) متعادل واژن و فرج (ولو) را تشکیل می دهند. جمعیت باکتریایی واژن بر اساس چرخه ی قاعدگی تغییر می کند. بر پایه ی برخی مطالعات، میکروبیوم واژینال در افرادی که نژاد مختلفی دارند، متفاوت است.

درباره ی چگونگی محیط ولوواژینال سالم اطلاعات کمی در دست داریم، زیرا همانطور که خواندید این محیط در افراد مختلف متفاوت است. به همین دلیل، وقتی درباره ی بهداشت شخصی صحبت می کنیم، نظر دادن درباره ی اینکه هر فرد باید از چه محصولی استفاده کند، دشوار است. هرچند، طبق مطالعاتی که رابطه ی بین محصولات بهداشتی زنانه و بروز عفونت های واژینال را بررسی کرده اند، افراد هنگام مراقبت از واژن و ولو باید از مصرف برخی محصولات و انجام کارهای خاص بپرهیزند.

دوش واژینال

باید بدانید، دوش واژینال (شست وشوی واژن با فشار آب شدید یا پاک کننده های مختلفی نظیر محلول های خانگی آب و سرکه یا ابزار طراحی شده مخصوص) بسیار شایع، اما ناسالم است.

در چندین مطالعه مشخص شده که دوش واژینال تعادل طبیعی باکتری های واژن را از بین می برد و آن را در مقابل مشکلاتی مانند عفونت های مقاربتی آسیب پذیر می کند. افزون بر این، دوش واژینال خطر ابتلا به سرطان دهانه ی رحم و بیماری های التهابی لگن را افزایش می دهد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.