آشنایی با کشور نروژ ، از زبان رسمی تا غذاهای معروف

کشور نروژ ، با نام رسمی پادشاهی نروژ  یک کشور نوردیک در شمال اروپا است که سرزمین اصلی آن غربی‌ترین و شمالی‌ترین بخش شبه جزیره اسکاندیناوی را تشکیل می‌دهد.  جزیره دورافتاده یان ماین در قطب شمال و مجمع الجزایر سوالبارد نیز بخشی از نروژ را تشکیل می دهند. این کشور همچنین ادعای قلمروهای قطب جنوب جزیره پیتر اول و سرزمین ملکه ماد را دارد. پایتخت و بزرگترین شهر نروژ اسلو است.

آشنایی با فرهنگ مردم نروژ

آشنایی با فرهنگ مردم نروژ

زبان رسمی مردم کشور نروژ

تقریباً ۱۰۰٪ از جمعیت نروژ به زبان نروژی صحبت می کنند و نروژی دارای دو نوع نوشتاری است، Bokmal (زبان کتاب) و Nynorsk (نروژی جدید). سامی ها هنوز چندین گونه از زبان خود از جمله سامی شمالی و سامی جنوبی را تمرین می کنند و زبانی به نام Kven نوعی زبان فنلاندی است که به عنوان یک زبان جداگانه شناخته می شود. زبان انگلیسی در بین مردم رایج است و بسیاری از نروژی ها به خوبی به آن صحبت می کنند.

دین مردم نروژ

۸۵ درصد نروژی ها به کلیسای انجیلی لوتری نروژ تعلق دارند، اما این عضویت در درجه اول فرهنگی است، زیرا اعمال مذهبی کم است. هیچ جدایی بین کلیسا و دولت وجود ندارد: کلیسای نروژ توسط قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و پادشاه رئیس است. با این حال، نروژی ها همچنان می توانند از آزادی کامل مذهبی برخوردار شوند.

تاریخ کشور نروژ

نروژ تاریخ غنی وایکینگ‌ها دارد و موزه‌های زیادی در سراسر کشور وجود دارد که این دوره جذاب را توضیح می‌دهند و جشن می‌گیرند – به‌ویژه در پایتخت شهر اسلو، جایی که می‌توانید کشتی کامل وایکینگ‌ها را ببینید و در مورد سفرها و آداب و رسوم داخل کشتی اطلاعاتی کسب کنید.

از قرن نهم تا قرن یازدهم، وایکینگ‌ها نفوذ خود را بر جزایر اقیانوس اطلس شمالی گسترش دادند، سپس کشتی‌های بلندشان آنها را به ایرلند، ایسلند، گرینلند و احتمالاً حتی به سواحل شرقی آمریکا بردند. در حدود سال ۸۸۵ بعد از میلاد هارالد فیرهیر برای اولین بار قدرت را در غرب اسکاندیناوی متحد کرد.

پسر او، اریک هارالدسون – با نام مستعار اریک بلادکس – پس از مرگ پدرش پس از کشتن دو برادر مخالف او به سلطنت رسید. اولاو هارالدسون (۹۹۵-۱۰۳۰) در سال ۱۰۱۵ پادشاه جدید – پادشاه اولاف دوم – شد و مسیحیت را به نروژ آورد و به کشور ساختار سیاسی داد. او اغلب به عنوان St Olaf و Rex Perpetuus Norvegiae (به معنای پادشاه ابدی نروژ) شناخته می شود.

در اوایل قرن چهاردهم، اسلو پایتخت شد، اما در سال ۱۳۸۰، پادشاه جوان اولاو چهارم توسط مادر دانمارکی خود ملکه مارگرت برای متحد کردن دانمارک، نروژ و سوئد تحت فشار قرار گرفت. در سال ۱۳۹۷ اتحادیه کالمار سه کشور را تحت حاکمیت دانمارک متحد کرد و اتحادیه بین دانمارک و نروژ تا سال ۱۸۱۴ ادامه یافت. سپس نروژ استقلال خود را اعلام کرد و قانون اساسی را در ۱۷ مه ۱۸۱۴ تصویب کرد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میشود ارزان سفر کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

نروز و جنگ جهانی

نروژ در طول جنگ جهانی اول بی طرف ماند، اما در طول جنگ جهانی دوم این کشور نتوانست بی طرف بماند زیرا در آوریل ۱۹۴۰ توسط آلمان مورد تهاجم قرار گرفت. پادشاه و دولت به لندن رفتند و کشور توسط جنگ ویران شد. جنگ پایان یافت، بازسازی اقتصاد و صنعت اولویت اصلی بود. تحت رهبری حزب کارگر، کشور به یک الگوی سوسیال دموکراسی تبدیل شد و اقتصاد توسعه عالی را تجربه کرد. نروژ در سال ۱۹۴۵ به سازمان ملل پیوست – و حتی اولین دبیر کل سازمان، تریگو لی (۱۸۹۶-۱۹۶۸) را فراهم کرد – و سپس در سال ۱۹۴۹ به ناتو پیوست.

سیستم حکمرانی

نروژ یک پادشاهی مشروطه است. پادشاه در یک نقش افتخاری و نمادین است – او دولت را منصوب می کند، اما منوط به رای اعتماد مجلس است. این مجلس متشکل از ۱۶۹ نماینده است که برای مدت چهار سال انتخاب می شوند.

نروژی های معروف

اریک سرخ (حدود ۹۵۰-۱۰۱۰). پدرش از نروژ به ایسلند تبعید شد و سپس به گرینلند سفر کرد. پسر او، لیف اریکسون (حدود ۹۷۰-۱۰۲۵) گمان می رود که تا قاره آمریکا کاوش کرده باشد.

هارالد فیرهیر (حدود ۸۵۰-۹۳۳). او که در نبرد دریایی هافرسفورد (حدود ۸۷۲) پیروز شد، اولین پادشاه نروژ به نام هارالد اول شد. حماسه ها او را به عنوان یک شاهزاده، جنگجو و متحد کننده توصیف می کنند.

ادوارد گریگ (۱۸۴۳-۱۹۰۷) آهنگساز مشهوری بود که اثر نمادین او پیر گینت (۱۸۷۴) توسط نمایشنامه نویس معروف هنریک ایبسن (۱۸۲۸-۱۹۰۶) به درام تبدیل شد.

ثور هیردال (۱۹۱۴-۲۰۰۲) کاشف و ماجراجوی نروژی بود که در سال ۱۹۴۷ از اقیانوس آرام در قایق چوبی بالسا Kon-Tiki عبور کرد.

گرو هارلم بروندلند (متولد ۱۹۳۹) اولین وزیر زن در دولت (کار) در نروژ بود. او همچنین محور رسمی‌سازی مفهوم توسعه پایدار، به عنوان بخشی از کمیسیون جهانی محیط‌زیست و توسعه (۱۹۸۷ گزارش بروندلند، آینده مشترک ما) بود.

یان گاربارک (متولد ۱۹۴۷) یک نوازنده است.

آداب معاشرت در کشور نروژ چگونه است؟

نروژی‌ها رفتار دوستانه‌ای دارند، اما نه بیش از حد ، بنابراین به جای بوسیدن مانند سایر کشورهای قاره، هنگام احوالپرسی دست بدهید.از ژوئن ۲۰۰۴، استعمال دخانیات در تمام اماکن عمومی ممنوع است.

در نروژ معمولاً وعده‌های غذایی شام زودهنگام است و بیشتر مردم را می‌بینید که قبل از ساعت ۷ بعدازظهر برای صرف غذا می‌نشینند.

آداب معاشرت در کشور نروژ

غذاهای معروف نروژ

غذاهای سنتی نروژی شامل مقدار زیادی گوشت و ماهی خشک یا تخمیر شده است. پنیر؛ نان دلچسب و سبزیجات ریشه ای خوشمزه و گوشت بریان. به طور کلی آنها یک صبحانه بزرگ می خورند و سپس یک ناهار کوچک می خورند، سپس یک شام بزرگتر. می توانید غذاهای دریایی و گوشت محلی و کوفته و خورش ها را امتحان کنید. یک غذای محبوب ماهی قزل آلا است که به طرق مختلف تهیه می شود – Roklaks (دودی) یا Gravlaks (مارین شده).

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.