آشنایی با فواید و مضرات ناشی از مصرف ترشیجات برای سلامتی

آشنایی با فواید و مضرات ناشی از مصرف ترشیجات برای سلامتی

مصرف ترشی که سال‌هاست در منو غذایی وجود دارد به عنوان گزینه‌ای دوست‌داشتنی و مورد علاقه افراد تبدیل شده است. امروزه پزشکان با توجه به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته متوجه شده‌اند که مصرف آن برای سلامتی می‌تواند بسیار مفید و حتی ضروری باشد.

آنها متوجه شدند مصرف مواد غذایی تخمیر شده مثل ترشی، کیمچی و… می‌توانند حاوی پروبیوتیک‌هایی مفید برای تقویت روده باشند. در عین حال ممکن است مصرف ترشی به دلیل داشتن مقدار زیادی نمک می‌تواند در طولانی مدت برای بدن مضر باشد.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که آیا مصرف ترشیجات برای بدن مفید است و باید آن را در رژیم غذایی خود مصرف کنیم و یا این سول که آیا ترشیجات برای بدن مضر است و باید مصرف آن را قطع کنیم، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا از فواید و مضرات آن بیشتر برای شما بگوییم.

فواید مصرف ترشیجات برای سلامتی

فواید مصرف ترشیجات برای سلامتی

ترشیجات به عنوان یکی از منابع تامین ویتامین‌های بدن شناخته می‌شوند. ترشی سرشار از انواع ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های محلول در چربی موجود در سبزیجات مانند ویتامین A موجود در هویج است. ترشی منبع غنی فیبر است که به حفظ سلامتی بدن بسیار کمک می‌کند.

ترشی که از فرآیند تخمیر سبزیجات با آب و نمک و سرکه تهیه می‌شود و این عمل علاوه بر این که از فساد مواد غذایی و سبزیجات جلوگیری می‌کند ترکیبی عالی از باکتری‌های پروبیوتیکی خواهد بود که به عنوان محصول جانبی ترشیجات تهیه و مصرف می‌شود.

مصرف این پروبیوتیک‌ها به شفافیت پوست، عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، سلامت دستگاه گوارش و حتی به کاهش افسردگی نیز کمک می‌کند.

مصرف خیارشور به دلیل اینکه در تهیه آن از خیار خام تهیه می‌شود و در اثر روند تخمیر کمی تغییر می‌کنند بسیار توصیه می‌شود. بنابراین خرید خیارشور شیشه ای خوشمزه از برندهایی مثل سحر، مهرام و کامبیز به عنوان بهترین انواع خیارشور تهیه شده در بازار ایران به شدت توصیه می‌شود. از طرفی پزشکان معتقدند که نوشیدن آب ترشی می‌تواند به تسکین درد گرفتگی عضلات بسیار کمک کند.

حجم زیاد آنتی‌اکسیدان در ترشیجات

آنتی‌اکسیدان طبیعی سبزی و میوه‌ها در ترشی حفظ می‌شود در حالی که مصرف این مواد در پخت و پز باعث از بین رفتن بخشی از ویتامین‌ها و خواص آنتی‌اکسیدانی آنها شود. اما در طی روند تخمیر مواد غذایی در ترشی‌ها این خواص به همان صورت حفظ خواهند شد.

البته باید بدانید که آب ترشی حتی باعث افزایش مقدار آنتی‌اکسیدان و تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. آنتی‌اکسیدان بالای ترشیجات و ادویه‌های موجود در آنها می‌تواند باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان نیز شود.

طبق گزارشات منتشر شده از مراکز تحقیقاتی مختلف، مصرف غذاهای تخمیر شده مثل انواع ترشی (لیته، بادمجان، مخلوط، سیر، آلبالو) می‌تواند به پایین نگه داشتن میزان قند خون کمک زیادی کند. بنابراین افزودن مواد غذایی تخمیر شده و ترشی‌ها به وعده‌های غذایی می‌تواند برای قند خون مبتلایان به دیابت بسیار مفید باشد.

امروزه به دلیل مشغله زیاد افراد و نداشتن فعالیت ورزشی مناسب بیماری سندرم پاهای بی‌قرار برای افراد زیادی اتفاق می‌افتد. مصرف آب ترشی به عنوان یک داروی سنتی برای درمان آن بسیار کمک‌کننده است. پزشکان طب سنتی معتقدند که وجود غلظت بالای الکترولیت‌های موجود در ترشی به تسکین این درد بسیار کمک می‌کند.

ترشی می‌تواند غذاهای دارای فساد را برای مدت‌ها به همان صورت اولیه حفظ کند. گیاهان و ادویه‌جات ضد میکروبی مثل دانه خردل، سیر، دارچین یا میخک و … معمولا در تهیه آنها استفاده می‌شوند. علاوه بر ترشیجات مصرف انواع ادویه  مثل ادویه کاری، ادویه خورشتی یا پلویی و حتی چاشنی سالاد می‌توانند مقدار زیادی از ویتامین‌های بدن را به خوبی تامین کنند.

مضرات استفاده از ترشیجات

مضرات استفاده از ترشیجات

با توجه به همه موارد گفته و خواص و فواید بی‌شمار استفاده از ترشی به عنوان یکی از عناصر اصلی وعده‌های غذایی به شمار می‌رود، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که طبق این مطلب، مصرف زیاد و افراطی هر ماده غذایی، حتی مواد مفیدترین آنها می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

برای مثال با توجه به همه مزایای ذکر شده درباره آب ترشی باید به این نکته توجه کنید که مصرف زیاد آب ترشی حتی برای بهره‌مندی از خواص درمانی آن ممکن به دلیل مقدار زیاد سدیم و نمک موجود در آن بسیار خطرناک باشد و باعث افزایش فشار خون مخصوصا برای بیماران دارای فشار خون شود.

همچنین آب ترشی که می‌تواند به کاهش درد معده کمک کند، اگر برای افراد دارای بیماری زخم معده استفاده شود، علاوه بر این که فایده‌ای در تسکین درد نخواهد داشت، باعث افزایش خطرات و آسیب‌های معده خواهد شد.

نمک زیاد در ترشی می‌تواند باعث مصرف آب بیش از حد برای افراد شوند که این عمل باعث تورم و ایجاد نفخ خواهد شد. همچنین مصرف آب زیاد بعد از خوردن ترشیجات می‌تواند به افزایش گردش خون و افزایش فشار خون منجر شود.

سوءهاضمه نیز می‌تواند یکی دیگر از عوارض مصرف ترشیجات باشد زیرا مصرف ترشی و در پی آن آب زیاد، منجر به ایجاد گاز و درد معده و اسهال شود. توجه داشته باشید که مصرف ترشی‌های تند علاوه بر همه خواص گفته شده می‌توانند به تشدید بیماری‌های معده و اختلال در کنترل فشار خون و افزایش فشار خون منجر شوند. برخی پزشکان معتقدند مصرف آب زیاد بعد از خوردن ترشیجات باعث اختلال در تعادل الکترولیتها شده و گرفتگی های بدن را تشدید خواهند کرد.

باید بدانید که افزودن مواد نگهدارنده بیش از حد مجاز در برخی محصولات بسته بندی میتواند خطرات جبران ناپذیری برای بدن داشته باشد. زیرا با مصرف آنها حجم زیادی از تری گلیسیرید به بدن وارد میشود که سلامتی را به خطر می اندازد. مصرف روزانه ترشی نیز میتواند عملکرد نرمال دستگاه گوارش با با اختلال مواجه کند و باعث نفخ و درد شکم شود.

همچنین ترشی‌های بی کیفیت و نامرغوب که فقط با مصرف حجم زیاد ادویه طعم دار شده اند میتوانند برای دستگاه گوارش خطرناک باشند و منجر به ایجاد اسهال شدید در افراد شوند.

کلام آخر

در حالی که مصرف ترشی می‌تواند علاوه بر فواید بی‌شمار، مضراتی برای بدن نیز به همراه داشته باشد اما پزشکان مصرف درست و به مقدار کافی آن را به همه توصیه کرده و برای بدن مفید می‌دانند. اما در مصرف آن باید حد تعادل را رعایت کنید و بی‌شک ترشی را از برندهای مرغوب و با کیفیت خریداری کرده و مصرف کنید. زیرا توجه به قیمت کم و در عین حال حجم بالای ترشی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای بدن داشته باشد که تا مدت‌ها مجبور به تحمل دردهای شدید معده و اختلال در روند طبیعی بدن خود شود.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.