۸ فرمان برای فرار از کم‌رویی

۸ فرمان برای فرار از کم‌رویی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”۸ فرمان برای فرار از کم‌رویی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

کمک گرفتن از آینه، تعریف کردن از هم‌صحبت وقت‌شناس بودن و … از کاربردی‌ترین توصیه‌ها برای شکستن لاک خجالتی بودن است

خجالت کشیدن یا همان کمرویی الزاما معادل درون‌گرایی یا دوست نداشتن خودتان نیست. کمرویی به این مفهوم است که شما از قرار گرفتن در کانون توجهات خجالت می‌کشید. افراد زیادی در دنیا از کمرویی رنج می‌برند و در تلاش‌اند تا روش‌هایی برای درمان کمرویی خود پیدا کنند. برای موفقیت در این راه، باید شرایطی را که باعث خجالت و کمرویی‌تان می‌شود بشناسید، دیدگاه و ذهنیت‌تان را درباره این شرایط تغییر دهید، سپس روی مکالمات راحت و دشوار تمرین کنید تا رفته‌رفته مشکل‌تان را حل کنید.

شکستن لاک کمرویی در یک شب امکان‌پذیر نیست.

 

در ادامه توصیه‌هایی در همین باره برای شما خواهیم داشت.

 

وقت‌شناس باشید

وقتی به یک محفل رودربایستی‌دار مثلا به یک مهمانی رسمی دعوت می‌شوید،‌ وقت‌تان را طوری تنظیم کنید که زود برسید. این نکته در عین سادگی، بسیار مهم است. حداقل فایده‌اش این است که با سنگینی فضای جلسه، زودتر آشنا می‌شوید و کم‌کم ترس‌تان از آن جمع می‌ریزد. امتحان کنید! وقتی یک جمع خلوت در حضور شما آرام آرام شلوغ می‌شود، حس خجالت‌تان خیلی کمتر است نسبت به وقتی که ناگهان به یک مجلس شلوغ وارد می‌شوید. معمولا آن هایی که زودتر به چنین محافلی می‌رسند، راحت‌تر با تازه‌واردها ارتباط برقرار می‌کنند.

از آینه کمک بگیرید

دلتان می‌خواهد وقتی به یک جمع وارد می‌شوید، چگونه رفتار کنید؟ خوش‌برخورد؟ مطمئن؟ با لبخند باز؟ صمیمانه؟ و…؟ خب، همه این‌ها را می‌توانید در خلوت خودتان و در مقابل آینه تمرین کنید. همه ما آدم‌ها کمی تا قسمتی بازیگریم. نقش‌آفرینی جلوی دوربین شاید کار آسانی نباشد ولی نقش‌آفرینی در خلوت و در مقابل آینه مطمئنا کار آسانی است. تمرین‌های مکرر این چنینی، ناخودآگاه‌تان را به همان سمتی می‌برد که بیشتر تمرینش می‌کنید و کم‌کم شما هم همانی خواهید شد که دلتان می‌خواهد.

به دیگران کمک کنید

خودروی یک نفر وسط خیابان خراب شده و روشن نمی‌شود و حالا راننده منتظر است کسی بیاید کمکش کند و خودرو را هل بدهد… همسایه‌تان دارد از بازار برمی‌گردد و دستش حسابی پر است، زنبیل دارد از دستش می‌افتد… پیرمرد مغازه‌دار، زورش نمی‌رسد به تنهایی، کرکره مغازه را بالا بدهد… خب، چرا معطلید؟ مگر نمی‌خواستید تمرین‌های ضد خجالت را شروع کنید؟ چه بهتر از این؟ با این تیر، خیلی بیشتر از یکی دو نشان را خواهید زد. مطمئن باشید. خرجش فقط دو کلمه است: کمک نمی‌خواهید؟ البته لبخند و ارتباط چشمی را هم هنگام ادای این دو کلمه فراموش نکنید.

از هم‌صحبت خودتان تعریف کنید

این که دیگر کاری ندارد. هم آسان است، هم موثر. اغلب آدم‌ها وقتی از آن ها تعریف می‌کنید،‌ ذوق می‌کنند و بیشترشان آن‌قدر ذوق می‌کنند که به هیچ قیمتی حاضر نمی‌شوند هم‌صحبتی با شما را از دست بدهند. هنگام تعریف و تمجید از این و آن، به هیچ وجه لازم نیست دروغ بگویید. اگر کمی دقت کنید، مطمئنا در هر آدمی بالاخره یک چیزی پیدا می‌کنید که قابل تعریف باشد. البته تعریف‌‌هایتان هم نباید خیلی بی‌ربط باشد. مثلا وقتی کسی دارد درباره یک موضوع فلسفی با شما صحبت می‌کند، خیلی بی‌ربط است اگر بگویید:‌ «پیراهن‌تان چقدر قشنگ است». مثلا بهتر است خودتان را به موضوع مورد بحث، علاقه‌مند نشان بدهید و از جالب بودن آن موضوع صحبت کنید.

ارتباط چشمی برقرار کنید

ارتباط چشمی در برقراری یک ارتباط موثر، خیلی مهم است. حتما به چشم طرف مقابل‌تان نگاه کنید، چه وقتی که دارید صحبت می‌کنید، چه وقتی که دارند با شما صحبت می‌کنند. این ارتباط چشمی را ترجیحا با یک لبخند ملایم و حالت دوستانه همراه کنید. اگر به هر دلیلی از برقراری یک ارتباط چشمی مناسب ناتوانید، سعی کنید به پیشانی طرف مقابل‌تان نگاه کنید.

هیچ‌وقت هیچ‌فردی را تحقیر نکنید

همه ما آدم‌ها به آرامش و کمک دیگران احتیاج داریم، نه به دشمنی و آزار و اذیتشان. مطمئنا وقتی شما کسی را تحقیر یا مسخره کنید، او هم به دنبال بهانه‌ای خواهد بود تا این لطف شما را جبران کند! انرژی منفی برای این و آن نفرستید تا انرژی منفی برایتان نفرستند. موقع انتقاد کردن از این و آن هم، یادتان باشد که نباید از هیچ‌فردی در حضور جمع با تندی و خشونت انتقاد کنید.

اهل مطالعه و به‌روز باشید

مطلع و گوش به زنگ، کتاب بخوانید، روزنامه، مجله، اینترنت و … اخبار روز دنیا را پیگیری کنید، اخبار هنری، ‌فرهنگی، علمی، سیاسی و … . داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند

که همیشه حرف‌های شنیدنی در آستین داشته باشید. سوال‌های حاضر و آماده هم غنیمت اند.

از این قبیل سوال‌ها همیشه همراه داشته باشید. طرح یک سوال صمیمانه و مودبانه معمولا نقطه شروع مناسبی برای ورود به بحث دیگران است و هر قدمی هم در چنین هم‌کلامی‌هایی بردارید، مطمئنا قدم بعدی آسان‌تر می‌شود.

با هنرآموزی، اعتمادبه‌نفس‌تان راافزایش دهید

اگر خجالتی باشید، احتمالا تنهایی را به فعالیت‌های جمعی ترجیح می‌دهید. خب، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و چیزی یاد بگیرید. آدم‌هایی که تنهایی را دوست دارند، معمولا روحیه‌شان با هنرآموزی جور است.

روی یک هنر متمرکز شوید و آن را خوب یاد بگیرید.

موسیقی، ‌نقاشی، ‌خطاطی و هنرهای دیگر، اعتمادبه‌نفس‌تان را به وضوح افزایش خواهد داد

و بعد از آن هم کمرویی از بین ویژگی‌های شخصیتی‌تان رخت خواهد بست.

نویسنده : فهیمه میرزایی،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.