کتابخوانی و توصیه هایی برای آن

کتابخوانی و توصیه هایی برای آن

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”کتابخوانی و توصیه هایی برای آن” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

بیشتر ما از خواندن کتاب لذت می‌بریم اما بعضی‎های‏مان به ‎رغم علاقه‎مان موفق نمی‎شویم برای مطالعه وقت بگذاریم. مطالعه درکنار این‌که می‌تواند ذهن ما را از فکر‌های روزمره رها سازد؛ دانش، تمرکز و جهان‌بینی ما را هم افزایش می‌دهد و مهم‌تر از همه این‎که وقتی در جمعی قرار می‌گیریم، حرفی برای گفتن داریم. حالا چطور کتاب‌خوان شویم؟

در این مطلب سعی می‌کنیم به‌صورت مختصر راه‌هایی را برای پیداکردن زمان و به‌طور کلی کتاب‌خوان‎شدن پیشنهاد کنیم.

اهداف دست ‏نیافتنی درنظر نگیرید|

اگر خیلی اهل کتاب خواندن نیستید، انتظار بیش‎ازحد از خودتان نداشته‌باشید. هدف‌های کوتاه و دردسترس تعیین کنید؛ مثلا هر ماه یک کتاب یا روزی ۲۰صفحه مطالعه. اگر مطالعه‌‌تان در شرایط استرس‌زا نباشد، بسیار دلنشین خواهدبود.

خودتان را مجبور نکنید|

مطمئنم تا حالا این اتفاق برای‎تان رخ داده‎است که تا اواسط کتابی می‌خوانید و از خودتان می‌پرسید «چرا من دارم این کتاب رو می‌خونم؟» نگران نباشید، این مورد برای خیلی‎ها پیش می‌آید. به‎جای آن‎که تمام توان خود را صرف مطالعه کتابی کنید که از آن لذت نمی‌برید یا مفید نیست، کتاب دیگری را شروع کنید‌.

کتاب‌هایی را بخوانید که از آن لذت می‌برید|

وقتی کتابی را بخوانید که دوستش دارید، خیلی سخت است آن را زمین بگذارید و کار دیگری انجام دهید‌. مثلا اگر از کتاب‌های داستانی خوش‎تان می‌آید، درکنار آن‎ها می‌توانید کتابی از زندگی‌نامه بزرگان هم مطالعه کنید تا اطلاعات عمومی‎تان هم افزایش پیدا کند.

همیشه یک کتاب دردسترس داشته‎باشید|

شما همیشه برای مطالعه فرصت دارید. مثل زمانی‌ که منتظر وسیله نقلیه هستید یا در مطب دکتر و مکان‌های مشابه درحال انتظارید. در رفت‎وآمد هم می‌توانید از کتاب‌های صوتی استفاده کنید.

از زمان کارهای کم‌اهمیت کم کنید|

مثلاً اگر روزانه به‎جای ۲۰ صفحه مطالعه ساعت‌های طولانی به تماشای تلویزیون، بازی با گوشی و… می‌پردازید، می‌توانید زمان آن را کم و درعوض مطالعه کنید.

در گروه‌ها و چالش‌های کتاب‌خوانی شرکت کنید|

این روش برای تشویق به مطالعه بسیار خوب است چون حالت تعاملی و سرگرمی دارد. همچنین شما با کتاب‌های جدیدی که دوستان‌تان مطالعه کرده‌اند، آشنا می‌شوید.

محیطی بدون حواس‌پرتی فراهم کنید|

برای مطالعه فضایی مشخص درنظر بگیرید؛ جایی‎که صدای تلویزیون و اطرافیان کمتر باشد و اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید، صدای آن را قطع کنید تا حواس‌تان پرت نشود.

پس‌انداز کنید|

هرماه مبلغی را برای خرید کتاب کناربگذارید تا بعد از تمام کردن یک کتاب بتوانید کتاب بعدی را برای خرید انتخاب کنید.

از فناوری به‎نفع مطالعه استفاده کنید|

درست است که هیچ‌‎چیز جای ورق زدن کتاب و خواندن نسخه چاپی را نمی‌گیرد اما در مواقعی که همراه داشتن کتاب سخت است، خواندن کتاب‌های الکترونیکی خالی از لطف نیست. می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی و صوتی را روی موبایل یا تبلت خود داشته‌باشید و از آن‌ها به‎راحتی استفاده کنید.

فکرتان را تغییر دهید|

فکر نکنید کتاب‌ خواندن کار یا فعالیتی است که «باید» آن را انجام دهید؛ خواندن را مثل تنفس و غذاخوردن جزو کارهای روزانه بدانید و نه یک تکلیف.

نویسنده : محدثه مشجری،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.