چگونه دعوای زن و شوهری را خاتمه دهیم؟

چگونه دعوای زن و شوهری را خاتمه دهیم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” چگونه دعوای زن و شوهری را خاتمه دهیم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

برای آشتی کردن آماده باشید

اگر احساس می‌كنید كه حتی یك درصد برای مصالحه و سازش آمادگی ندارید به هیچ وجه پیش نروید زیرا ممكن است كه صحبتی شود و شما كنترل خود را از دست دهید و اوضاع از این‌كه هست بدتر شود. برای همین گفته می‌شود كه از لحاظ روحی، آمادگی كامل داشته باشید و بعد جلو بروید.

شما از خود‌گذشتگی كنید و به‌رغم تمامی هیجانات منفی خود كه به نوعی شما را از این كار منع می‌كند اما باز هم به سمت طرف مقابل خود بروید، و رابطه را ادامه دهید. این كار شما باعث می‌شود كه او از عملی كه انجام داده پشیمان شود و ارزش شما را بهتر درك كند. در دعواها به تنهایی پیش نروید و قضاوت پیش از موعد نداشته باشید و مانند نوجوانان پرخاش جو و یكه تاز نباشید. شما باید یك فرقی با نوجوانان داشته باشید.

دعواها همیشه بد هم نیستند فقط مهم این است كه در هنگام دعواها منصفانه رفتار كنید و حرف بزنید، ‌گاهی بعضی از دعواها حتی می‌تواند باعث شود، شما به درك بهتری از هم برسید و در نتیجه صمیمیت بیشتری بین شما به‌وجود بیاید. شما باید یاد بگیرید، دعواهای‌تان را كاملا مدیریت كنید و به عبارتی منصفانه با هم دعوا كنید.

با هم سرد رفتار نکنید

پس از بحث و دعوا اصولا دو طرف حوصله حرف زدن با هم را ندارند. اما اگر پس از گذشت زمان، هنگامی که هر دو آرام تر بودید و همسرتان نزد شما آمد و به هر بهانه ای می خواست با شما حرف بزند، از پاسخ دادن به او امتناع نکنید. بدترین کار ممکن در این شرایط این است که سکوت اختیار کنید و به اصطلاح قیافه بگیرید.

کارشناسان روابط زناشویی می گویند: با پاسخ ندادن به طرف مقابل، این حس را به او می دهید که در حال تنبیه کردن او هستید و این باعث می شود تا او نتواند حرف هایش را راحت تر با شما در میان بگذارد. تکرار این مسایل، فاصله بزرگی میان زن و شوهر ایجاد می کند که شاید خسارت های جبران ناپذیری نیز در پی داشته باشد. به جای این کار بچه گانه به همسر خود بگویید: «من هنوز ناراحت هستم و نتواسته ام همانند تو به این زودی همه چیز را فراموش کنم. به من چند ساعتی فرصت بده تا بتوانم آرام شوم. سپس در مورد آن با هم حرف خواهیم زد.»

جمله های او را به خاطر نسپارید

حتما شنیده اید که می گویند: «در دعوا حلوا خیرات نمی کنند!» دقیقا هم همین طور است. جملات یا واژه هایی که هنگام دعوا از دهان همسر خود می شنوید را نادیده بگیرید. به آنها اهمیت ندهید و بگذارید همان جا وسط دعوا خاک شوند. بار سنگین آنها را به دوش نکشید. بدون شک هنگام دعوا دو طرف قربان صدقه هم نمی روند و واژه های ناامیدکننده به کار می برند. اما هوشمندانه ترین کار این است هر زمان حرف های ناراحت کننده او به ذهنتان رسید، یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید فکر خود را با مسایل مثبت پر کنید. دوره این جملات چیزی جز درد و ناراحتی در پی ندارد.

هنگامی که او ناراحت است به او نگویید: «ببخشید»

وقتی در اوج بحث و دعوا هستید گفتن خشک و خالی «ببخشید» دردی را دوا نمی کند. باید سعی کنید پس از اینکه اوضاع بهتر شد، نزد او بروید و عذرخواهی کنید و سوتفاهم پیش آمده را برایش توضیح دهید. یا بگویید چه شد که آن کار را انجام داده اید یا آن حرف را گفته اید. عذرخواهی کردن بدون پشیمانی واقعی و بدون توضیح چندان قابل قبول نیست. باید سعی کنید اشتباه خود را تکرار نکنید و این اطمینان را نیز به طرف مقابل بدهید.

به اشتباه خود اعتراف کنید

زمانی‌كه به‌طور شفاف مشخص شد كه مرتكب اشتباه شده‌اید و مـطـلقا راه گریزی از پیامدهای حاصله از خطاكاری و جرم‌تان وجود نداشت، باید گناه خود را بپذیریـد. برای جبران خرابكاری و رسیدگی كردن به موقـــعیت ایـجـاد شده پیش بروید.

اگـر در این مـرحله در بیان جزئیات متوسل به دروغ شوید، احتمال این‌كه او احساس كند، به‌طور كـامـل بـا او صـادق نـیستـید، زیاد می‌شود یا ممكن است داستان شما را به‌صورت متفاوتی از شخصی دیگر بشنود.

رو راست و یك‌دل باشید اما كار غیرعاقلانه انجام ندهید. تا می‌توانید اشتباه خود را بی‌اهمیت جلوه دهید. هـمسر شـما شـدیدا می‌خواهد باور كند كه شما قصد اذیت و آزار او را نداشته‌اید، بنابراین تمام تلاش خود را برای پاك كردن ذهـن او بكار ببندید. حتی اگر یك عذر و بهانه به‌نظر شما ناكار آمد برسد، اگر به‌صورت متقاعد‌كننده‌ای آن‌را بیان كنید باز او خریدارش خواهد بود.

عصبانیت نیرویی است كه به ما كمك می‌كند تا بتوانیم به خواسته‌های خود برسیم. اما اگر عصبانیت‌تان به حدی است كه از بحث اصولی و عاقلانه جلوگیری می‌كند، سعی كنید بحث خود را متوقف كرده و بعد از مدتی بحث را ادامه دهید.

به یکدیگر عشق بورزید

به جای اینکه نسبت به یکدیگر خشم بگیرید، مهربانی و خوش‌رویی پیشه کنید. برای اینکه به همسرتان نشان دهید دوستش دارید و حضورش در زندگی‌تان بی‌‌اهمیت نیست، مهربانانه رفتار کنید و از جادوی کلمات دلنشین غافل نشوید. معمولا اگر زن یا شوهر احساس کند که دیگر در دل همسرش جایی ندارد، زندگی مشترک تلخ خواهد شد. رفتارهای خیلی کوچکی که حاکی از توجه و محبت هستند، معجزه می‌کنند.

مثلا همین که به همسرتان پیامک‌های محبت‌آمیز بفرستید یا به آهستگی روی شانه‌اش دست بگذارید، به بهبود رابطه‌تان کمک می‌کند. البته این رفتارها زمانی که هنوز طرف مقابل‌تان داغ باشد، احتمالا جواب نمی‌دهند. اما بعد از اینکه اوضاع کمی آرام‌تر شد، می‌توانید با نرم‌خویی در جهت بهبود رابطه‌تان قدم بردارید. رفتارهای محبت‌آمیز نشان می‌دهند که به همسرتان اهمیت می‌دهید و به دنبال بهبود رابطه‌تان هستید.

امیدواریم بتوانید با به کار بستن راهکارهایی که مرور کردیم، در جهت بهبود زندگی مشترک‌تان قدم بردارید. اما اگر اوضاع به حدی وخیم است که نمی‌توانید با یکدیگر روبه‌رو شوید، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید تا از راهنمایی‌های تخصصی‌تر بهره‌مند شوید.

نگویید: «منظورم این نبود»

این جمله همچون استفاده از پاک کن برای پاک کردن ماژیک یا خودکار است. حرفی که بیان کرده اید را گفته اید. همسر شما هم در پاسخ خواهد گفت: «ولی تو همین را گفتی!» کلید کردن روی حرف ها و اینکه من این را گفته ام یا نگفته ام، یا منظورم از این حرف این بوده یا نبوده است، مرور گذشته ها است، مرور اتفاق هایی که افتاده و آبی که ریخته شده است. باید سعی کنید مشکل را برطرف کنید.

از بحث و دعوا ناراحت و ناامید نشوید

باید بدانید دعوا کردن زن و مرد با هم نشانه این است که می خواهند رابطه خود را درست کنند. آنها هنوز به بهبود امید دارند و در نتیجه بحث می کنند تا به یک راهکار مناسب دست پیدا کنند. نباید این بحث ها موجب ناامیدی شما از همسر یا رابطه تان بشود.

منبع:چطور، عصرایران ،آلامتو

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.