چند پرسش و پاسخ مذهبی(۲)

چند پرسش و پاسخ مذهبی(۲)

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چند پرسش و پاسخ مذهبی(۲) ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

سند دعای توسل چیست؟

دعای توسل را علامه مجلسی در بحارالانوار آورده است و می فرماید این دعا را در یکی از نسخه های قدیمی که تألیف یکی از اصحابمان می باشد یافتم و در آن کتاب این گونه آمده بود. این دعا را محمد بن بابویه از ائمه (ع ) روایت کرده و من آن را برای هر چیز خواندم فورا اجابت شد. در کتاب بلدالامین کفعمی نیز این دعا در ضمن دعای دیگری به نام دعای فرج آمده است.

حکم روزه سکوت چیست؟

روزۀ سکوت به این معنا است که علاوه بر اموری که باعث بطلان روزه می‌شود، سکوت نیز به آن اضافه شود، به طوری که اگر کلامی ‌بگوید، روزه اش باطل شود. اگر شخص به این مطلب،به عنوان حکمی از احکام اسلام ملتزم شود، بدعت در دین ایجاد کرده است که قطعاً مرتکب حرام شده است.

لذا در حرمت این حکم، بین فقها اجماع است و روایات متعددی در این‌باره نیز رسیده است که به برخی از آن اشاره می‌شود:

امام سجاد(ع) می‌فرماید: صوم الصمت حرام‏؛ روزۀ سکوت حرام است.

امام صادق(ع) از قول پیامبر(ص) نیز می‌فرمایند: لا صمت یوما الى اللیل‏؛ روزۀ سکوت جایز نیست.

عقیقه و احکام و شرایط آن چیست؟

عقیقه عبارت است از: کشتن گوسفند یا هر حیوانی که صلاحیّت قربانی کردن داشته باشد، در روز هفتم ولادت فرزند، جهت حفظ فرزند از بلاها.
پرداخت قیمت آن کفایت از عقیقه نمی‌کند. بهتر است عقیقه و فرزندی که برایش عقیقه می‌شود، از حیث جنسیت مساوی باشند، ولی اگر چنین نشد اشکالی ندارد و کفایت می کند.
همچنین مستحب است، پس از سر بریدن عقیقه، استخوان‌ها را نشکنند، بلکه از بند مفصل‌ها جدا کنند، ولی استحباب دفن کردن استخوان‌هاى عقیقه و بعضى از کارهایى که در بعضى جاها مرسوم و معروف است، ثابت نشده و مدرکى ندارد.

اگر پدری در روز هفتم برای فرزندش عقیقه نکند تا هنگام بلوغ طفل، این استحباب برای پدر است و می تواند برای فرزندش عقیقه کند، ولی بعد از بلوغ، بر خود فرزند استحباب دارد که برای خود عقیقه نماید.

پرسش مذهبی

آیا امکان پذیر است در حرم امنی چون خانه خدا هم کرونا نفوذ کند؟

خداوند شهر مکه و اطرافش را حرم امن الهی معرفی کرده است که منظور از آن، حرام بودن ایجاد ناامنی و جنگ و درگیری در این منطقه است نه امنیت از هرگونه بلای طبیعی و ویروس و غیره؛ بنابراین، کاملاً ممکن است حرم امن الهی نیز به واسطه حضور بیماران، آلوده به ویروس کرونا باشد و زائران و مردم آن شهر نیز از این طریق، به بیماری مبتلا شوند. به همین جهت، حفظ پاکی این مکان مقدس و تطهیر آن توسط مواد ضدعفونی، امری پسندیده و لازم است.

آیا نخوردن گوشت و انتخاب رژیم غذایی گیاه‌خواری از نظر دین مبین اسلام ایرادی دارد؟

دین اسلام ،دینی به دور از افراط و تفریط است . در مورد خوردن گوشت باید گفت مصرف هر روزه ی گوشت و همچنین ترک مصرف آن هر دو مذموم است .
نخوردن گوشت باعث قساوت نمی شود بلکه از عوامل تباهی عقل است و امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد و عقلش تباه می‌شود»؛ (بحار الأنوار، ج ۶۳، ص ۷۲)
امام صادق(ع): در هر هفته، یک بار گوشت بخورید و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهید؛ زیرا موجب اعتیادی همچون اعتیاد به شراب می گردد.نیز آنان را بیش از چهل روز، از آن محروم مدارید؛ چرا که آنان را بدخوی می کند.(الاصول الستة عشر، ص۱۲عن زید الزرّاد) یعنی نه افراط در مصرف و نه تفریط .

منبع:پرسمان،اسلام کوئیست،پاسخگو

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.