پنج منطقه قاره آسیا کدامند؟

قاره آسیا از نظر مساحت و جمعیت بزرگترین قاره جهان است. مساحت آن حدود ۱۷ میلیون مایل مربع است و بیش از چهار میلیارد نفر را در خود جای داده است. آسیا به ۴۸ کشور تقسیم شده است که سه کشور آن فرا قاره ای هستند. آسیا با توجه به بزرگی آن بر اساس عوامل بسیاری از جمله فرهنگی، سیاسی و غیره تقسیم بندی شده است. از نظر فیزیوگرافی، پنج منطقه اصلی در آسیا وجود دارد.

اینها آسیای مرکزی، آسیای شرقی، آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و آسیای غربی هستند. منطقه دیگری را می توان به عنوان شمال آسیا تعریف کرد که شامل بخش عمده ای از سیبری روسیه و بخش های شمال شرقی آسیا می شود. در زیر به پنج بخش اصلی قاره آسیا به تفصیل اشاره شده است.

پنج بخش اصلی در قاره آسیا

۱- آسیای غربی

(گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، قبرس، سوریه، لبنان، اسرائیل، فلسطین، اردن، عراق، عمان، یمن، کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی)

غرب آسیا در منطقه ای بین آسیای مرکزی و آفریقا در جنوب اروپای شرقی واقع شده است. اکثر این منطقه اغلب به عنوان خاورمیانه شناخته می شود، اگرچه از نظر جغرافیایی سرزمین اصلی مصر (که از نظر فرهنگی یک کشور خاورمیانه محسوب می شود) را حذف می کند. غرب آسیا از نظر سیاسی به ۱۸ کشور تقسیم شده است: گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، قبرس، سوریه، لبنان، اسرائیل، فلسطین، اردن، عراق، کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان و یمن. شبه جزیره سینا مصر را نیز شامل می شود. مساحت این منطقه حدود ۲٫۴۱۵ میلیون مایل مربع است و جمعیت آن ۳۱۳٫۴۲۸ میلیون نفر است.

منطقه وسیعی از منطقه را یک محیط خشک بیابانی پوشانده است. با این حال، غرب آسیا چندین نقطه دسترسی به حجم های آبی بزرگ دارد، از جمله دریای سیاه، خلیج فارس، دریای عرب، دریای سرخ، دریای خزر، دریای مدیترانه و دریای اژه.

۲-آسیای جنوب شرقی

(برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تیمور لسته، ویتنام)

آسیای جنوب شرقی در شمال استرالیا، جنوب شرق آسیا، غرب اقیانوس آرام و شرق خلیج بنگال قرار دارد. این کشور چندین کشور جزیره ای و مجمع الجزایری را در بر می گیرد که بین نیمکره شمالی و جنوبی امتداد دارند و تنها منطقه آسیایی است که در دو طرف خط استوا قرار دارد. آسیای جنوب شرقی از نظر سیاسی به ۱۵ کشور و قلمرو تقسیم می شود: برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تیمور شرقی و ویتنام.

آسیای جنوب شرقی مساحتی بالغ بر ۱۷۳۵۱۲۱ مایل مربع را در بر می گیرد و جمعیت آن بیش از ۶۴۱ میلیون نفر است. جغرافیای جنوب شرقی آسیا با تعداد زیادی مجمع الجزایر مشخص می شود. مجمع الجزایر اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر جهان است و بیشترین تعداد آتشفشان فعال در جهان را در خود جای داده است. اهمیت این منطقه در تجارت جهانی در زمان تجارت ادویه که قبل از اکتشاف اروپایی آغاز شد، آغاز شد. امروزه اقتصاد آسیای جنوب شرقی به سرعت در حال توسعه است. اندونزی بزرگترین اقتصاد منطقه محسوب می شود و تنها عضو گروه ۲۰ آسیای شرقی است.

۳- جنوب آسیا

(سریلانکا، بنگلادش، هند، افغانستان، پاکستان، بوتان، نپال، مالدیو، ایران)

آسیای جنوبی شکلی شبه جزیره مانند دارد که با سه بخش آبی هم مرز است: اقیانوس هند از جنوب، خلیج بنگال از شرق و دریای عرب از غرب. این منطقه شامل شبه قاره هند و کشورهای اطراف است. جنوب آسیا از نظر سیاسی به ۹ کشور خودمختار تقسیم می شود: سریلانکا، بنگلادش، هند، افغانستان، پاکستان، بوتان، نپال، ایران و مالدیو. مساحت این منطقه تقریباً دو میلیون مایل مربع است و جمعیت آن بیش از ۱٫۷۴ میلیارد است که تقریباً یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهد. علاوه بر این، آسیای جنوبی دارای وجه تمایز به عنوان پرجمعیت ترین منطقه در جهان است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میشود ارزان سفر کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۴- آسیای شرقی

(چین، مغولستان، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ، تایوان، ماکائو)

شرق قاره آسیا، یکی از پنج منطقه آسیا، در شرق آسیای مرکزی قرار دارد و مرز شرقی آن در امتداد دریای چین شرقی قرار دارد. شرق آسیا از نظر سیاسی به هشت کشور و منطقه تقسیم می شود: چین، مغولستان، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ، تایوان و ماکائو. مساحت این منطقه ۴٬۵۷۱٬۰۹۲ مایل مربع است و جمعیت آن بیش از ۱٬۶۴۱ میلیارد نفر است که ۲۲ درصد از جمعیت جهان و ۳۸ درصد از کل جمعیت آسیا را تشکیل می‌دهد. بسیاری از ساکنان شرق آسیا در مناطق بزرگ شهری مانند پکن و توکیو متمرکز شده اند.

جغرافیای شرق آسیا بسته به منطقه متفاوت است. منطقه داخلی قاره دارای آب و هوای معتدل است، در حالی که مغولستان توسط صحرای خشک گبی پوشیده شده است. چین، بزرگ‌ترین کشور منطقه، دارای کوه‌ها و فلات‌ها است، در حالی که ژاپن با هزاران جزیره و خطوط ساحلی مشخص می‌شود. امروزه اعتقاد بر این است که شرق آسیا دارای برخی از پیشرفته ترین فناوری ها در جهان است که توسعه اقتصادی را تقویت می کند.

۵- آسیای مرکزی

(تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان)

آسیای مرکزی در غرب چین، جنوب روسیه و شمال افغانستان قرار دارد. مرز غربی این منطقه در امتداد دریای خزر قرار دارد. آسیای مرکزی از نظر سیاسی به پنج کشور تقسیم می شود: تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان. با توجه به اینکه نام هر یک از این کشورها به “-stan” ختم می شود، گاهی اوقات آسیای مرکزی به طور غیر رسمی به عنوان “Stans” شناخته می شود. مساحت کل این منطقه ۱۵۴۵۷۴۱ مایل مربع است و جمعیت آن کمی بیش از ۶۹٫۷۸ میلیون نفر است. آسیای مرکزی در دوران تجارت جاده ابریشم نقش مهمی در حمل و نقل کالا بین چین و اروپا داشت.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “پنج منطقه قاره آسیا کدامند؟

خیلی ممنون که اینو گذاشته بودید و بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.