هنر رایج این روزها،رزین

هنر رایج این روزها،رزین

*این مطلب در دی ماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”هنر رایج این روزها،رزین” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

رزین چیست؟

رزین طبیعی از گیاهان بدست می آید. بهترین نمونه آن شیره درخت کاج است که بوی تندی دارد. همانطور که می دانید این ماده بسیار چسبنده است ولی در اثر گذشت زمان سفت می شود. تعدادی از گیاهان دیگر نیز رزین تولید می کنند و این مواد هزاران سال است که مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بعضی گیاهان ماده ای مشابه به نام صمغ تراوش می کنند که با آب واکنش نمی دهد و نرمتر و انعطاف پذیرتر است.

رنگ رزین گیاهی از شفاف تا قهوه ای تیره متغیر است و میزان سختی و کدورت آن متفاوت است. بعضی از آنها بشدت فرار هستند چون حاوی ترکیبات ناپایدارند.

هزاران سال است که بشر از رزین‌های طبیعی استفاده می کند. رزین کاج برای درزگیری قایقها، مومیایی کردن اجساد، ظروف غذا و مصارف دیگر استفاده شده است. همچنین در ساخت لاک، جلا، جوهر، عطر، جواهر و بسیاری از اشیاء دیگر مورد استفاده است. با پیشرفت تکنولوژی، بشر پی برد که این ماده می تواند به پلیمر تبدیل شود و کمی بعد از آن رزین‌های مصنوعی کشف شد.

در اکثر موارد پلیمرها با رزین‌های مصنوعی ساخته می شوند که ارزانتر و تصفیه آنها راحت تر است. انواع رزین‌های مصنوعی پایدارتر، قابل پیش بینی تر و یکنواخت تر از رزین‌های طبیعی هستند چون تحت شرایط کنترل شده ساخته می شوند و امکان تولیدات ناخالص در آن وجود ندارد. آنها از طریق ترکیب کردن مواد شیمیایی در آزمایشگاه ساخته می شوند و نتیجه واکنش تشکیل ترکیبات چسبناک است. این ماده می تواند در تولید پلاستیک، رنگ و بسیاری از مواد مشابه بجای رزین طبیعی مصرف شود.

انواع رزین عبارتند از:

رزین‌ پلی‌استر

• رزین اپوکسی

• رزین‌ وینیل‌استر

• رزین فنولیک

• سایر رزین‌ها

رزین پلی استر

به دو دسته تقسیم می شود: رزین پلی استر اشباع و غیر اشباع.

رزین پلی استر غیراشباع یک ماکرومولکول است – به عبارتی رزینی با وزن مولکولی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلو دالتون.

این نتیجه یک واکنش چند تراکمی است که اسیدهای دی کربوکسیلیک و دیالکل ها را تبدیل می کند. بخشی از اسیدهای دی کربوکسیلیک حاوی پیوندهای دوگانه کربن-کربن است که به آن پیوندهای غیراشباع می گویند. این رزین خشک نشده و در دمای اتاق، مایع صورتی بسیار چسبناک و تا حد زیادی شفاف است.

اصطلاح “رزین پلی استر” نسخه کوتاه شده اصطلاح “رزین پلی استر غیر اشباع” است. رزین پلی استر معمولاً برای کاربردهای لمینیت فایبرگلاس استفاده می شود. فیبر شیشه به عنوان یک ماده تقویت کننده برای ایجاد فایبرگلاس اضافه می شود که می تواند برای ساخت سقف های مسطح، تعمیر بدنه قایق ها و موارد دیگر استفاده شود.

اپوکسی

رزین های اپوکسی به استحکام، دوام و مقاومت شیمیایی یک کامپوزیت کمک می کنند. آنها عملکرد بالایی را در دماهای بالا، با دمای سرویس گرم/مرطوب تا ۱۲۱ درجه سانتی گراد ارائه می دهند.

اپوکسی ها به صورت مایع، جامد و نیمه جامد ظاهر می شوند. آنها معمولاً با واکنش با آمین ها یا انیدریدها درمان می شوند.

بر خلاف رزین های پلی استر، اپوکسی ها برای پخت نیازی به کاتالیزور ندارند. در عوض، یک سخت کننده (همچنین یک عامل پخت نیز نامیده می شود). سخت کننده (قسمت B) و رزین پایه (قسمت A) در یک “واکنش افزودن” بر اساس نسبت مشخص شده با هم واکنش نشان می دهند.

رزین اپوکسی را می توان با استفاده از افزودنی هایی مانند کولار تقویت و سفت کرد. این بر شکنندگی اپوکسی ناشی از درجه بالایی از پیوند متقابل غلبه می کند.

هنگامی که رزین در حالت مایع است، شرایط و مواد تشکیل دهنده واکنش (در ترکیب با مرحله لمینیت و مواد تقویت کننده) در نهایت کیفیت و ویژگی های عملکردی کامپوزیت را تعیین می کند. استحکام کششی، مدول یانگ، انعطاف پذیری علاوه بر ظرفیت جذب آب و مقاومت شیمیایی برخی از معیارهای اندازه گیری شده برای ارزیابی چنین عملکردی هستند.

پیشنهاد می کنیم مقالههنر تزیین غذا ،شیک و دلپذیر” را نیز مطالعه بفرمایید.

پلی اورتان

رزین پلی یورتان رزین چسبناک تری است که پس از عمل آوری ساختار نرم و انعطاف پذیرتری نسبت به اپوکسی یا پلی استر ایجاد می کند.

این طیف وسیعی از کاربردها را دارد و در ساخت و ساز و مهندسی عمران و همچنین صنایع دریایی و پزشکی استفاده می شود.

در ساخت و ساز، از آن برای کف های رزینی و راهروهای متصل به رزین استفاده می شود که انعطاف پذیری پلی اورتان را با مقاومت مکانیکی بالای سنگدانه ها ترکیب می کند.

رنگ کردن رزین 

برای رنگ کردن رزین رنگ های مخصوص وجود دارد که سه نوع پودری، جوهری و خمیری هستند.

میتوانید بعد از اینکه مقدار رزین و هاردنر مورد نظر را توزین کردید، رنگ پودری و یا رنگ جوهری اضافه کنید و سپس همه را با هم به هم بزنید تا یکدست شود.

برای تکنیک ابر و باد ، رنگ اپوکسی بخرید به صرفه تر است.

۵ روش خلاقانه برای استفاده از رزین برای هنر

با رزین چه می توان کرد؟ همه جور چیز! از رزین برای بالا بردن آثار هنری یا ایجاد قطعات اصلی از ابتدا استفاده کنید. برخی از چیزهای خلاقانه ای که می توانید با رزین درست کنید عبارتند از:

۱٫ نقاشی

بوم، رنگ و قلم مو تنها راه های ساختن نقاشی نیستند. نقاشی‌های رزینی که از مخلوط کردن رنگدانه‌ها، رنگ‌ها یا رنگ‌های مایع با رزین (معمولاً اپوکسی) و اعمال آن بر روی سطوح غیر متخلخل مانند چوب، شیشه، پلکسی، پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند. تکنیک های رنگ آمیزی با رزین را مطالعه کنید و با استفاده از انواع مختلف افزودنی ها بازی کنید تا رنگ ها و جلوه های مختلف را بدست آورید. همچنین می‌توانید مواد دیگری مانند زرق و برق یا فویل را با هم مخلوط کنید تا کمی درخشش داشته باشید.

۲٫ جواهرات

جواهرات رزین در حال حاضر بسیار محبوب هستند و دلیل خوبی هم دارد. کار با رزین دری را به روی انواع اصالت در جواهراتی که ایجاد می‌کنید باز می‌کند و می‌توان از آن با رنگدانه‌ها، رنگ‌ها، جواهرات، گل‌ها، چوب و حتی تصاویر دستی استفاده کرد. وقتی کارتان تمام شد، یک جواهرات محکم، غیر سمی و کاملا ضد آب خواهید داشت و اگر به فروش آنلاین جواهرات علاقه دارید، فرصت های زیادی خواهید داشت.

۳٫ ژئودها

یک ژئود رزینی درست شبیه یک ژئود طبیعی به نظر می رسد، با این تفاوت که به جای مادر طبیعت، با دست ساخته شده است. طراحی خود را با استفاده از تصاویر ژئودهای واقعی، اضاه کردن رنگ های فردی و عناصر تزئینی خود، میخکوب کنید. بسته به بافت نهایی ای که می خواهید، می توانید از یک لایه رزین اضافی برای صاف کردن سطح استفاده کنید، یا از کریستال ها یا سایر سنگ های قیمتی برای افزودن برخی تغییرات متنی استفاده کنید.

۴٫ دکوراسیون منزل

از آنجایی که رزین به یک پلاستیک بادوام تبدیل می‌شود، یک انتخاب عالی برای دکوراسیون خانه‌های دست ساز است. چیزهایی مانند زیر لیوانی رزینی، سینی های سرو، و زیور آلات بسازید – یا دست خود را در مبلمان رزینی امتحان کنید. فقط مطمئن شوید که از رزین مناسب برای قطعه ای که می سازید استفاده کنید، به خصوص اگر در حال ایجاد دکوراسیون کاربردی خانه هستید که چیزی بیش از یک شی زیبا در یک قفسه باشد.

۵٫ هنر گل خشک

استفاده از گل های خشک شده در هنر رزین استفاده فوق العاده ای از این رسانه است. همچنین بسیار قابل فروش است، با افرادی که هنرمندان رزین را استخدام می کنند تا به حفظ گل های رویدادهای خاص مانند عروسی ها و جشن ها کمک کنند. اگر قصد دارید این نوع هنر رزین را کشف کنید بهترین نکته ای که می توانیم به شما بدهیم: گل ها را قبل از مهر و موم کردن به رزین کاملا خشک کنید، زیرا اگر این کار را نکنید پوسیده می شوند. و هنگام استفاده از گل های خشک خود را به یک نوع هنر رزین محدود نکنید. آنها افزودنی های مناسبی برای ساخت مجموعه ای از پروژه های رزین، از جمله جواهرات، دکوراسیون، مبلمان و نقاشی هستند.

نمونه زیورآلات رزین را در زیر می بینیم:

هنر رایج این روزها،رزین
هنر رایج این روزها،رزین
رزین
رزین
هنر رایج این روزها،رزین
هنر رایج این روزها،رزین
هنر رایج این روزها،رزین
هنر رایج این روزها،رزین
هنر رایج این روزها،رزین
هنر رایج این روزها،رزین
هنر رایج این روزها،رزین
رزین

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.