همه چیز درباره تاثیر کرونا بر “پوست”

همه چیز درباره تاثیر کرونا بر “پوست”

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”همه چیز درباره تاثیر کرونا بر “پوست”” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ضایعات پوستی مربوط به کووید-۱۹ می‌تواند به سه شکل باشد:

۱-ضایعاتی که از عفونت مستقیم ناشی از اثر ویروس کووید-۱۹ در بدن ایجاد می‌شود.

۲-مشکلات پوستی که به دلیل شست‌وشو و استفاده زیاد از مواد ضدعفونی کننده یا به خاطر ماسک زدن ایجاد می‌شود.

۳-برخی بیماران که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده اند و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند، ممکن است دچار ضایعات پوستی شوند.

ضایعات پوستی ناشی از عفونت کووید-۱۹

براساس مطالعات و موارد گزارش شده در سراسر دنیا تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا که علایم درگیری ریوی و سایر علایم مرتبط با بیماری را دارند، درگیری پوستی هم داشته‌اند که البته این درگیری‌ها بیشتر به دلیل واکنش ایمنی بدن در مقابل ویروس و التهاب دیواره عروق یا واسکولیت است.

عوارض پوستی کرونا در میان جوانان معمولا به صورت سرمازدگی کاذب یعنی سرخ شدن و ورم کردن انگشتان، روی دست، کف دست و پا بروز می‌کند. در بین میان سالان معمولا شبیه سرخک یا کهیر خودش را نشان می‌دهد و در سالمندان معمولا مانند یک توری مشبکی که روی پوست پهن شده با ته‌رنگ بنفش و زخم و دَلَمه دیده می‌شود.

عوارض پوستی ناشی از شست‌وشو یا ماسک زدن

شست‌وشوی زیاد و مکرر دست‌ها باعث ایجاد خشکی، قرمزی، ترک خوردن و پوسته پوسته شدن دست‌ها، بین انگشتان تا مچ و گاهی تا نیمه‌های ساعد می‌شود.

این حالت در افراد مسن و افراد کم‌سن و سال، افرادی که پوست خشک دارند، وسواسی‌ها و مبتلایان به کم‌کاری تیروئید و آن هایی که از شوینده‌های مایع استفاده می‌کنند بیشتر دیده می‌شود.

برای رفع این مشکل می‌توان با مدیریت شست‌وشوی دست‌ها در موارد ضروری و استفاده از دستکش برای انجام بعضی کارهای بیرون از منزل و نیز چرب و مرطوب نگه داشتن دست‌ها پس از شست وشو، از این حالت ناخوشایند پیشگیری کرد.

زدن ماسک نیز در بعضی از بیماران باعث ایجاد آکنه در نواحی دور دهان می‌شود که بیشتر در بیمارانی که پوست چرب و استعداد جوش صورت را دارند، دیده می‌شود.

قرمزی ، پوسته ریزی و خارش در پوست صورت و به ویژه اطراف دهان به دنبال استفاده از ماسک می‌تواند نشانه‌ای از فعال شدن اگزمای سبورئیک باشد.

باید توجه داشت این علایم جزئی و گذراست و به هیچ وجه نمی‌توان به خاطر این ضایعات کوچک ماسک را کنار گذاشت، چون استفاده نکردن از ماسک می‌تواند به قیمت زندگی انسان تمام شود.

 

ضایعات پوستی ناشی از داروهای تضعیف کننده ایمنی بدن

حالت سوم هم مربوط به بیمارانی است که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده اند و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند. این بیماران باید با پزشک خود در تماس باشند، البته قطع خودسرانه دارو برای این بیماران پیشنهاد نمی‌شود چون باعث بازگشت بیماری اولیه خواهد شد.

توصیه می‌شود این افراد نکات ایمنی و بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و بیش از دیگران رعایت کنند. این افراد باید بدانند هرگونه تغییر در دارو یا دوز آن ها باید به عهده پزشک معالج باشد.

منبع،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.