هر آنچه باید درباره کمرویی بدانید

کمرویی احساس ترس یا ناراحتی ناشی از روبه رو شدن با افراد دیگر است ، به ویژه در موقعیت های جدید یا در میان غریبه ها. این یک احساس ناخوشایند از خودآگاهی است – ترس از آنچه برخی معتقدند دیگران درباره شان فکر می کنند.این ترس می تواند توانایی فرد را در انجام دادن یا گفتن آنچه می خواهد،از بین ببرد. همچنین می تواند از ایجاد روابط سالم جلوگیری کند.کمرویی اغلب با عزت نفس پایین ارتباط دارد. همچنین ممکن است یکی از دلایل اضطراب اجتماعی باشد.

انواع کمرویی

شدت خجالتی بودن می تواند متفاوت باشد. بسیاری از مردم احساس خفیف خجالتی بودن می کنند که به راحتی برطرف می شوند. دیگران احساس ترس شدید از موقعیت های اجتماعی می کنند و این ترس می تواند ناتوان کننده باشد. کناره گیری از فعالیت های اجتماعی ، اضطراب و افسردگی می تواند ناشی از کمرویی باشد.

کمرویی طیف گسترده ای از رفتارها را در بر می گیرد. طبیعی است که کودکان در موقعیت های جدید گاهی احساس خجالتی کنند. برداشت از خجالتی بودن نیز ممکن است وابسته به فرهنگی در آن زندگی میکنید باشد.

دلایل کمرویی

دلایل کمرویی چیست؟

حدود ۱۵ درصد از نوزادان با گرایش به کمرویی متولد می شوند. تحقیقات نشان داده است که تفاوتهای بیولوژیکی در مغز افراد خجالتی وجود دارد.

اما گرایش به کمرویی نیز تحت تأثیر تجارب اجتماعی است. اعتقاد بر این است که بیشتر کودکان خجالتی به دلیل عدم تعامل با والدین دچار کمرویی می شوند.

والدینی که اقتدارگرا هستند یا از فرزندشان محافظت بیش از حد میکنند ، می توانند باعث خجالتی بودن فرزندانشان شوند. کودکانی که اجازه ندارند چیزهای متفاوتی را تجربه کنند ممکن است در رشد مهارت های اجتماعی دچار مشکل شوند.

مدارس ، محله ها ، جوامع و … فرهنگ کودک را شکل می دهند. ارتباطاتی که کودک در این شبکه ها برقرار می کند به پیشرفت آنها کمک می کند. کودکان خجالتی ممکن است از این رفتار تقلید کنند.

در بزرگسالان ، محیط های کاری بسیار حیاتی و تحقیرشدن در آن می تواند به کمرویی منجر شود.

البته همه کودکانی که با خوشحالی تنها بازی می کنند خجالتی نیستند. ترس و اضطراب از عناصر کمرویی است.

یکی از اولین علائمی که نشان می دهد که کودک کم رو است این است که آنها هرگز نمی خواهند والدین خود را ترک کنند.

کودکانی که در تحصیل خود ضعیف عمل می کنند و یا مشکل دوست یابی دارند باید از نظر کمرویی ارزیابی شوند.

کودکانی که دائماً مورد تمسخر قرار می گیرند ممکن است رفتاری پرخاشگرانه برای کمرویی از خود نشان دهند. کسانی که غفلت را تجربه کرده اند نیز در معرض خطر هستند.

کم رویی چگونه تشخیص داده می شود؟

گاهی اوقات ، کودکان خجالتی تشخیص و درمان نمی شوند. برخلاف بسیاری از اختلالات عاطفی دیگر ، کمرویی اغلب باعث ایجاد مشکل در کودک نمی شود. غالباً هیچ خشم و عصبانیت و رفتار تهاجمی برای بالا بردن پرچم های قرمز و تشویق به درمان وجود ندارد.

درمانگران می توانند با درگیر كردن كودك در فعالیت هایی مانند بازی های جمعی ، خجالتی بودن او را ارزیابی كنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “زبان بدن چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

کمرویی چگونه درمان می شود؟

غلبه بر کمرویی شدید می تواند برای رشد عزت نفس سالم ضروری باشد. کمرویی می تواند منجر به مشکلات در مدرسه و ایجاد روابط شود.

روان درمانی می تواند به کودکان کمک کند تا با کمرویی کنار بیایند. می توان به آنها مهارتهای اجتماعی ، نحوه آگاهی از خجالتی بودن و راههایی برای درک اینکه وقتی خجالتی بودن آنها نتیجه تفکر غیر منطقی است ، به آنها آموزش داد.

تکنیک های آرامش مانند تنفس عمیق به کودکان و بزرگسالان کمک می کند تا با اضطراب کنار بیایند ، که این امر زمینه ساز کمرویی است. گروه درمانی در کودکان و بزرگسالانی که کمرویی را تجربه می کنند نیز می تواند مفید باشد.

برای بزرگسالانی که اضطراب دارند و انجام کارهای روزمره دشوار است ، درمان های موثری وجود دارد. با این حال ، اضطراب شدید اغلب درمان نمی شود.

دلایل کمرویی

جلوگیری از کم رویی

برای جلوگیری یا مدیریت خجالتی بودن ، والدین و سرپرستان می توانند در پرورش مهارت های زیر به کودکان کمک کنند:

کنار آمدن با تغییر
مدیریت خشم
استفاده از شوخ طبعی
قاطع بودن
مهربان بودن
کمک به دیگران
حفظ اسرار
همه این توانایی ها می تواند به کودکان کمک کند تا در میان همسالان خود راحت باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.