نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) چیست؟

یافتن زمان مناسب برای خرید و فروش بیت کوین که به بیشترین سود و کمترین ضرر منتها شود کار دشوار و حساسی است. در این راستا راهکارها و نمودار های مختلفی وجود دارد که هر معامله گر با توجه به دانش و توانایی خود از آن ها استفاده می کند. یکی از این نمودار ها نمودار رنگین کمان است که در این متن به توضیح آن که نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) چیست می پردازیم.

این نمودار ابزاری برای تجسم عملکرد قیمت بیت کوین در طول زمان است که معامله گران با بررسی آن می توانند دید خوبی نسبت به نوسانات بازار بیت کوین کسب کنند. در این نمودار از نوار های رنگی برای بیان مطالب استفاده می کنند. بدون شک این نمودار ۱۰۰ درصد کامل نیست اما می تواند به عنوان یک راهنمای مناسب برای کمک به تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار گیرد.

نمودار رنگین کمانی بیت کوین چیست؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین که به عنوان Bitcoin Rainbow Chart نیز شناخته می شود، یکی از قدیمی ترین ابزارها برای بررسی قیمت بیت کوین در بلند مدت است. این نمودار توسط یک بیت کوینر که در Reddit Azop نام داشت بیان شد. عنوان وی برای بیان این نمودار روشی سرگرم کننده برای نگاه کردن به حرکت های بلندمدت قیمت، بدون توجه به نویزهای نوسان روزانه بود که بعد ها این عنوان به نمودار رنگین کمانی توسعه یافت.

درست مانند بسیاری از پروژه های دیگر که با بیت کوین مرتبط هستند، این نمودار محصول تلاش گروهی داوطلبانه است. با گذشت زمان و در طول سال ها توسط افراد مختلف به روز رسانی شده و بهبود یافته است. این نمودار به دلیل نوارهای رنگی که تغییرات بازار در محدوده های قیمتی را در قالب رنگ های مختلف نشان می دهد، به نام رنگین کمانی خوانده می شود.

به عنوان مثال، زمانی که قیمت بیت کوین در محدوده قرمز قرار دارد، به این معنی است که تغییرات بازار سرخوشانه است و ممکن است زمان خوبی برای فروش باشد، چرا که با ترکیدن حباب قیمت ها به زودی کاهش می یابند. از طرف دیگر، زمانی که بیت کوین در باند آبی قرار دارد، احتمالاً تغییرات بازار به شدت منفی است و ممکن است زمان خوبی برای خرید باشد، زیرا قیمت بیت کوین در آن حوالی پایین است .

نحوه خواندن نمودار رنگین کمان بیت کوین

در این نمودار محور X نشان دهنده زمان و محور Y نشان دهنده قیمت بیت کوین است. نوارهای رنگی، که تغییرات بازار را در سطوح خاص قیمت بیت کوین نشان می دهند، می توانند به ما در تصمیم گیری و سرمایه گذاری مانند خرید یا فروش کمک کنند.

در ادامه به توضیح هر رنگ و بیان وضعیت آن می پردازیم:

نیلی

این رنگ به اصطلاح به رنگ فروش آتشی معروف است؛ بدین معنا که بهترین زمان برای خرید بیت کوین است. هنگامی که نمودار این رنگ را به خود می گیرد بدین معناست که قیمت بیت کوین در پایین ترین نقطه خود است و فرصت خوبی برای خرید آن ایجاد شده.

آبی

این رنگ نیز نزدیک به نیلی بوده و بیانگر فرصت مناسب برای خرید بیت کوین می باشد .

سبز

هنگامی که نمودار رنگ سبز به خود گرفت یعنی زمان خوبی برای انباشت و نگهداری بیت کوین است. در این بازه بیت کوین به طور منصفانه ارزش گذاری می شود و انتظار کاهش یا افزایش در قیمت آن نیست.

سبز-آبی

این رنگ بیان می کند که خرید هنوز مناسب است و بین کوین قیمت پایینی دارد. در این رنگ بیت کوین کمتر از قیمت ارزش گذاری شده است ولی در مقابل ممکن است پتانسیل زیادی برای رشد نیز نداشته باشد.

سبز روشن

در این مرحله، بیت کوین از لحاظ قیمتی ارزش ایده آلی کسب کرده اما ممکن است باز هم جای پیشرفت داشته باشد.

اگر دوست دارید نکات مهم پرایس اکشن را بدانید حتما به سایت حسینی فایننس مراجعه نمایید.

زرد

این رنگ بیانگر زمان رکود و بی طرف ماندن و نگه داشتن بیت کوین است.

نارنجی روشن

وقتی به این رنگ در نمودار رنگین کمان بیت کوین برخورد کردید، کمی تفکر و تحقیق نیاز دارید. چرا که کریپتو حرکت خود را آغاز کرده و باید تحقیق و بررسی کنید که آیا حباب است یا خیر.

نارنجی تیره

در این رنگ بیت کوین بیش از حد ارزش گذاری شده قیمت دارد و احتمال سقوط آن است. در این رنگ خرید بیت کوین توصیه نمی شود.

قرمز

بدون شک وقتی که نمودار در رنگ قرمز به سر می برد نشانگر حباب است و باید بیت کوین را به فروش برسانید. خرید در این رنگ اصلا توصیه نمی شود.

سوالات متداول

  1. آیا نمودار رنگین کمان بیت کوین دقیق است؟

نمودار رنگین کمان بیت کوین ابزاری برای تجسم عملکرد قیمت بیت کوین در طول زمان است. این نمودار می تواند ایده ای از تغییرات قیمت در آینده را نشان دهد اما برای پیش بینی های کوتاه مدت چندان موثر نیست. با این وجود از زمان روی کار آمدن خود پیش بینی های دقیق را به همراه داشته است.

  1. نمودار رنگین کمان بیت کوین چگونه کار می کند؟

نمودار رنگین کمان بیت کوین، تاریخچه قیمت بیت کوین را به چند باند رنگی تقسیم می کند که رنگ زرد (باند میانی) مرجع است. قیمت های بالای نوار زرد (قرمز و نارنجی) رشد FOMO و تشکیل حباب (افزایش شانس اصلاح) را نشان می دهند. به طور مشابه، حرکت قیمت ها در زیر نوار زرد – به مناطق سبز و آبی هستند.

  1. نمودار رنگین کمانی بیت کوین چیست؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین یک نمودار رگرسیون لگاریتمی پایه است که نشان می دهد چگونه قیمت بیت کوین در طول زمان تغییر کرده است.

اگر علاقه مند به مقالات آموزش تحلیل تکنیکال هستید پیشنهاد میکنم لینک مربوطه را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری

یکی از راهکار ها برای پیش بینی ارزش یک دارایی مانند بیت کوین استفاده از نمودار ها است. از جمله متداول ترین انواع این نمودار ها برای بیت کوین می توان به نمودار رنگین کمانی اشاره داشت. این نمودار بیانگر تغییرات بیت کوین در گذر زمان است که از طیف رنگی بالایی شامل می شود.

نمودار رنگین کمان بیت کوین یک مکمل عالی است که در کنار سایر شاخص های فنی استفاده می شود و توانسته پیش بینی های دقیقی را از خود نشان دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.