حتماً برای شما نیز پیش آمده است که بخواهید تبلیغ و تیزری تأثیرگذار برای مخاطبان خود منتشر کنید و در این بین نیز کلمه موشن گرافیک را زیاد دیده و شنیده باشید. همچنین ممکن است که این سؤال برای شما پیش آمده باشد که نحوه محاسبه هزینه ساخت موشن گرافیک چگونه است. با ما همراه باشید تا به بررسی موشن گرافیک و تعرفههای آن بپردازیم.
نحوه محاسبه هزینه ساخت موشن گرافیک
موشن گرافیک، مجموعهای از عکسهای متحرک است که به شکل ویدئو، پیام و محتوایی را بهصورت متحرک منتقل میکند. در واقع Motion Graphic، مجموعهای از شخصیتهای گرافیکی درکنارهم به شکل متحرک و با صدایی که ضمیمه آن است، بخش میشود.
تعرفه موشن گرافیک بر اساس فاکتورهایی که در ساخت انواع آن به کار میرود، مشخص میشود. ادامه به نحوه محاسبه هزینه ساخت موشن گرافیک و همچنین انواع آن میپردازیم.
انواع موشنگرافی
ویدئو رئال (ویدئوی زنده)
همانطور که از اسم این نوع موشن گرافی مشخص است، ویدئوهایی هستند که در فضای واقعی فیلم برداری شدهاند. در این نوع ویدئوها، از طرحهای گرافیکی استفاده نمیشود و نکتۀ مهم در این باره، فیلم برداری، ادیت و صدا گذاری است.
عوامل تأثیرگذار بر تعرفه موشن گرافیک ویدئو رئال:
- فیلم برداری
- نور پردازی
- لوکیشن
- سناریو نویسی
- نریتور (گوینده)
- موسیقی
- دوین
- گرافیک
- سناریو
- مدت زمان ویدئو
- موسیقی
استاپ موشن
مجموعهای از تصاویر که لحظه به لحظه از سوژه گرفته شده و در کنار هم قرار گرفته و تبدیل به ویدئو شدهاند.
عوامل تأثیر گذار بر قیمت Motion Graphic استاپ موشن:
- سناریو نویسی
- سبک استاپ موشن
- تجهیزات از جمله دکور
- تصویر پردازی
- نور پردازی
- مدت زمان ویدئو
- موسیقی
- نریتور (گوینده)
اینفوگرافیک
تصاویری هستند که در آنها اطلاعاتی مانند جدول، نمودار و مطالب مرتبط که به طور خلاصه آورده شدهاند، وجود دارد و مخاطب با دیدن آن میتواند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد.
عوامل تأثیر گذار بر نحوه محاسبه هزینه ساخت موشن گرافیک اینفوگرافیک:
- تصویر سازی
- نمودار
- جدول
- طراحی
- رنگ
- حجم سفارش
تیزر تبلیغاتی
ساخت تیزرهای تبلیغاتی به وسیلۀ روشهای مختلف که در موشن گرافیک به کار میرود، بر جذابیت و ماندگاری آن تبلیغ بر ذهن مخاطب بسیار اثرگذار است.
عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیزر تبلیغاتی:
- مدتزمان
- ساخت دکور
- نریتور (گوینده)
- ادیت
- لوکیشن
- تک قسمتی یا سریالی
- فرمت
- نوع سناریو
- موسیقی
لوگوموشن
در یک برند، لوگو، نقش کلیدی در ماندگاری آن نام ذهن مخاطبان دارد. لوگوموشن، همان طورکه از نامش پیداست، متحرک کردن یک لوگو و جذاب کردن آن است.
عوامل تأثیرگذار بر نحوه محاسبه هزینه ساخت موشن گرافیک لوگوموشن:
- طراحی
- موسیقی
- گرافیک
- دو یا سه بعدی بودن لوگوموشن
- مدت زمان
- سناریو نویسی
- نریتور (گوینده)
- طراحی بکگراند
- طراحی افراد
موشنگرافیک
گرافیکی که درحال حرکت است و این حرکت درکنار رنگها و صداهایی که با آن همراه است، باعث جذابیت برای مخاطب میشود.
عوامل تأثیرگذار بر قیمت موشنگرافی:
- طراحی کاراکتر
- طراحی اشیاء
- استفاده از متن
- استفاده از نریتور (گوینده)
- طراحی بکگراند
- موسیقی
- سناریو نویسی
- مدت زمان
اینفوموشن
طرحهای گرافیکی دارای حرکت در قالب ویدئو هستند و برای انتقال اطلاعات استفاده میشود.
انیمیشن
گاه با شنیدن کلمۀ Motion Graphic ، انیمیشن در ذهن ما تداعی میشود؛ اما باید بدانید که این دو، تفاوتهایی با هم دارند. یکی از تفاوتهای بارز بین انیمیشن و موشن گرافی، وجود شخصیتهای خاص با دیالوگهای مخصوص است که در انیمیشن وجود دارد اما در موشن گرافی، خبری از شخصیتهای خاص نیست.
عوامل تأثیر گذار بر تعرفه انیمیشن:
- مدت زمان
- سناریو نویسی
- سبک و تکنیک
- تعداد کاراکتر
- تعداد بکگراند
- نریتور (گوینده) و تعداد آن
- موسیقی متن
- گرافیک
چرا موشنگرافیک؟
- یکی از مزایای موشنگرافی این است که تا مدتی بعد از دیدن آن، مخاطب در ذهنش آنرا تداعی و تکرار میکند.
- برای دیگر مزایای آن میتوان به کاربردهای موشن گرافیک در همه جا و مخصوصا در صنعت بازاریابی بیزنسها اشاره کرد.
- از مزایای Motion Graphic میتوان به جذاب بودن و پرمخاطب بودن آن اشاره کرد.
- هزینۀ کمتر نسبت به تیزهای تبلیغاتی، یکی از مواردی است که موشن گرافیک طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.
ساخت موشن گرافیک و تعرفه آن
برای ساخت موشن گرافیک با استفاده از نرمافزارهای مختلفی مثل:
فتوشاپ
افترافکت
پریمیر
ایلاستریتور
و … استفاده میشود. در ادامه به بررسی دو مورد از این نرمافزارها میپردازیم.
فتوشاپ
یک ابزارهایی است که اغلب موشنگرافیستها و طراحان گرافیک در صنعت طراحی، از آن استفاده میکنند و دارای قابلیتهای بسیار زیادی است. میتوان فعالیتهایی مانند تغییر سایز تصاویر، برش آنها و استفاده از فیلترها و افکتهای جذاب و متنوع و … را در فتوشاپ انجام داد.
افتر افکت
افتر افکت ابزار اصلی برای موشنگرافیستها است. ماهیت انعطاف پذیر و همه کاره افترافکت آن را در میان انیماتورها بسیار محبوب کرده است. این برنامه، یک نرم افزار انیمیشن ۲٫۵ بعدی است که به به طراحان این امکان را میدهد تا بتوانند طراحی، تغییر، ترکیب و متحرک سازی در فضای دو بعدی و سه بعدی را انجام دهند. پس از ایجاد استوری بورد و عناصر لازم در فتوشاپ و ایلاستریتور، نوبت به افتر افکت میرسد تا آن را به عنوان یک قطعه موشن گرافیک متحرک دستکاری کنند.
تعرفه موشن گرافی
همانطور که پیشتر گفته شد، Motion Graphic با صدا گذاری همراه است که باعث تأثیر گذاری بیشتر آن میشود. بنابراین، صداگذاری، از عوامل مؤثر بر قیمت موشنگرافیک است؛ اما باید توجه داشت که استفاده از صداهایی که برای مخاطبان آشناست، بر هزینۀ آن میافزاید. عامل دیگری که بر قیمت Motion Graphic مؤثر است، زمان آن است. به این صورت که هر چه طولانیتر، هزینه نیز بیشتر است. مورد دیگر، سناریو است که اگر طراح بخواهد سناریو را طراحی کند، بر نحوه محاسبه هزینه ساخت موشن گرافیک تأثیر خواهد گذاشت و این تأثیر به صورت افزایش قیمت است.
موشنگرافیک با طراحیگرافیکی همراه است و این موضوع هم عامل مؤثر دیگری بر هزینۀ آن است. همینطور ۲ یا ۳ بُعدی بودن موشن گرافی، بیتأثیر بر هزینۀ آن نیست. بدیهی است که ۳ بعدی بودن آن، بر افزایش هزینۀ موشنگرافی تأثیر گذار است.
مراحل تولید Motion Graphic
- نگارش سناریو
- طراحی کاراکترها
- متحرک سازی کاراکترها
- صدا گذاری
سفارش موشن گرافیک
شما هم اگر علاقه مند به استفاده از موشنگرافیک برای رشد کسب و کارتان هستید، میتوانید با تیم رستا آی تی همراه باشید. این تیم با وجود موشنگرافیستهای و خلاق و هنرمند، به شما در ساخت یک Motion Graphic جذاب با هزینۀ بسیار مناسب کمک میکند.
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمیپذیرد.