مواد غذایی بدون گلوتن برای بیماران سلیاکی

مواد غذایی بدون گلوتن برای بیماران سلیاکی

گلوتن، گروهی از پروتئین است که در برخی از دانه ها مانند گندم، چاودار و جو یافت می شود. این ماده با ایجاد خاصیت ارتجاعی و رطوبت به حفظ شکل خود کمک می کند. اگرچه گلوتن برای بیشتر افراد بی خطر است، اما افرادی که دارای بیماری هایی مانند بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن هستند باید از آن اجتناب تا از عوارض جانبی سلامتی جلوگیری کنند. بسیاری از غذاها با ترکیبات حاوی گلوتن تهیه می شود، بنابراین مهم است افرادی که قادر به مصرف آن نیستند، برچسب های این ماده را روی محصول از نزدیک بررسی کنند. در ادامه بعضی از غذاهای فاقد گلوتن را معرفی می کنیم.

محصولات بدون گلوتن

تعداد کمی از غلات کامل حاوی گلوتن، در حالی که بقیه به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. مهم است هنگام خرید غلات کامل، برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید. حتی به غلات کامل بدون گلوتن می توان گلوتن اضافه کرد، به خصوص اگر در همان مواد غذایی حاوی گلوتن فراوری شوند.برنج قهوه ای، گندم سیاه، ذرت خوشه ای، ارزن ، گل تاج خروس، جو دوسر،میوه ها و سبزیجات کنسرو شده با آب یا آب میوه های طبیعی احتمالاً فاقد گلوتن هستند. تمام میوه ها و سبزیجات تازه به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند.

با وجود این، برخی از میوه ها و سبزیجات فراوری شده ممکن است دارای گلوتن باشند که بعضی اوقات به عنوان طعم دهنده یا حجیم کننده اضافه می شود. مواد حاوی گلوتن که ممکن است به میوه ها و سبزیجات فراوری شده اضافه شود شامل پروتئین گندم هیدرولیز شده، نشاسته اصلاح شده مواد غذایی و مالت است.

محصولات لبنی

بیشتر شیر و ماست های طعم دار دارای گلوتن هستند. بیشتر محصولات لبنی به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند.

محصولات لبنی بدون گلوتن

شیر،کره، پنیر، خامه، پنیر کوتاژ، خامه ترش، ماست

منبع: خراسان

امیدواریم از مطلب “مواد غذایی بدون گلوتن برای بیماران سلیاکی” استفاده کرده باشید. نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.