مهم ترین دروس ریاضی از دهم تا دوازدهم

مهم ترین دروس ریاضی از دهم تا دوازدهم

رشته ریاضی و فیزیک از جمله رشته‌هایی است که علاقمندان بسیاری دارد و دانش آموزان زیادی علاقه دارند به تحصیل در این رشته ادامه دهند تا از این طریق به مشاغلی مانند انواع مهندسی‌ها دسترسی پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی مهم‌ترین دروس ریاضی از دهم تا دوازدهم بپردازیم تا دانش آموزان این رشته با دروس مهمی که در دبیرستان و یا متوسطه دوم خواهند گذراند آشنایی بیشتری حاصل نمایند.

دروس ریاضی از دهم تا دوازدهم

همان‌طور که از نام این رشته تحصیلی بر می‌آید دانش ریاضی یکی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت دانش آموزان در این رشته به شمار می‌رود. بنابراین لازم است تا دانش آموزانی که می‌خواهند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند به این درس علاقمند بوده، توان و استعداد کافی در تحصیل در این رشته را داشته باشند.

مهم‌ترین دروس ریاضی از دهم تا دوازدهم

به طور کلی تولید محتوا دروس رشته ریاضی به نحوی طراحی و تدوین شده است که بتواند قدرت تجزیه و تحلیل و تجسم فضایی را در دانش آموزان این رشته تقویت کند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین دروس رشته ریاضی در دو بخش عمومی و اختصاصی می‌پردازیم.

دروس عمومی رشته ریاضی

بخشی از دروسی که به تمامی دانش آموزان در پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم و در تمامی رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و علوم انسانی ارائه می‌گردد دروس عمومی هستند. این دروس شامل درس دین و زندگی، زبان فارسی، ادبیات فارسی، عربی، زبان خارجه، جغرافیای عمومی، تربیت بدنی و تاریخ معاصر ایران است.

دروس اختصاصی رشته ریاضی

این دروس دروسی هستند که تنها به دانش آموزان رشته ریاضی در پایه‌های دهم یازدهم و دوازدهم ارائه می‌گردد و از مهم‌ترین دروس این رشته نیز به شمار می‌روند.

از جمله این دروس مهم می‌توان به درس فیزیک، شیمی، ریاضی، هندسه، جبر و احتمال، حسابان، مبانی کامپیوتر، آمار و مدلسازی اشاره کرد. در رشته ریاضی در تمامی پایه‌ها توجه به دروس اختصاصی و از آن جمله توجه ویژه به دروسی مانند فیزیک و شیمی و ریاضی حائز اهمیت است.

دروس اختصاصی رشته ریاضی

یادگیری این دروس نیازمند توان ذهنی بالا و سرعت عمل ذهنی مناسب است. برای یادگیری بهتر این درس‌ها هم می‌توان از کتاب‌های کمک آموزشی که بدین منظور طراحی و تدوین شده‌اند کمک گرفت از جمله این کتاب‌های کمک آموزشی می‌توان به کتاب‌های گام به گام دهم ریاضی، گام به گام یازدهم ریاضی، گام به گام دوازدهم ریاضی و.. اشاره کرد. در ادامه به شرح دروس مهم رشته ریاضی می‌پردازیم تا دانش آموز با درک بالاتری به این رشته تحصیلی وارد شود.

درس فیزیک

درس فیزیک یکی از مهم‌ترین دروس ارائه شده در رشته ریاضی و فیزیک است. این درس برای پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم ریاضی تهیه و تدوین شده است. این درس را هم‌چنین دانش آموزان رشته علوم تجربی نیز باید پشت سر بگذارند. برای دانش آموزان رشته ریاضی این درس شامل فیزیک ۱ برای سال دهم، فیزیک ۲ برای سال یازدهم و فیزیک ۳ برای سال دوازدهم است.

هر یک از این دروس در سال‌های مختلف شامل فصول متعددی است که هدف از ارائه تمامی این فصول برای دانش آموزان در دوره متوسطه دوم عبارت است از ارتباط با خالق، شناخت خود، خلق و خلقت و…

این درس سعی دارد به تقویت تفکر و تعقل دانش آموزان بپردازد و به درک مفاهیمی مانند ایمان، علم، عمل و اخلاق در دانش آموز کمک کند.

درس شیمی

درس شیمی نیز از دروس با اهمیتی است که برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم برای رشته‌های ریاضی و فیزیک و علوم تجربی تالیف و گردآوری شده است. این درس از مهم‌ترین دروس پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم تحصیلی در رشته ریاضی به شمار می‌رود. درس شیمی به طور کلی سعی دارد به بررسی ساختار مواد در طبیعت بپردازد و از این طریق دانش آموزان را با طبیعت آشناتر کند.

این درس برای رشته‌های تجربی و ریاضی به طور مشترک و به میزان سه ساعت در پایه دهم و سه ساعت در پایه یازدهم و چهار ساعت در پایه دوازدهم در برنامه درسی این دانش آموزان، ارائه می‌گردد.

درس ریاضی

درس ریاضی یکی از با اهمیت‌ترین دروس در رشته ریاضی به شمار می‌رود که دانش آموزان این رشته باید هم برای موفقیت در آزمون‌های تحصیلی و هم برای کسب نتیجه دلخواه در کنکور سراسری باید به این درس توجهی ویژه نشان دهند.

کتاب ریاضی ۱ که در پایه دهم تحصیلی برای این دسته از دانش آموزان تهیه و تدوین شده است در حقیقت در ادامه مباحث مطرح شده در کتاب‌های ریاضی پایه های هشتم و نهم تالیف شده است و پس از آن ریاضی ۲ در پایه یازدهم تحصیلی و ریاضی ۳ در پایه دوزادهم برای دانش آموزان رشته ریاضی ارائه می‌شود. در این کتاب‌ها و در درس ریاضی، تاکید بر توانایی انجام محاسبات ریاضی عددی و هم‌چنین در کنار آن پرورش قوه تفکر، تعقل و رشد توانایی حل مساله در دانش آموزان مد نظر قرار گرفته است و سعی شده فصول مختلف درسی در جهت برآورده ساختن این اهداف آموزشی و پرورشی، تهیه و تنظیم گردند.

درس هندسه

قلمرو کلی آموزش ریاضی از یک طرف شامل درک مفاهیم ریاضی است که این مفاهیم را می‌توان اعداد و محاسبات عددی، جبر و نمایش نمادین مانند الگوها، رابطه‌ها، تابع‌ها، و هم‌چنین هندسه و اندازه‌گیری، داده‌ها و آمار و احتمال دانست و از طرف دیگر در این درس لازم است دانش آموزان با فرایندهای ریاضی از قبیل حل مساله و به کارگیری این روش در حل مسائل بیرونی و اجتماعی، مدلسازی، استدلال و تفکر انتقادی، استدلال منطقی، تفکر تجسمی یا دیداری، گفتمان ریاضی و… آشنایی حاصل نمایند و بتوانند در زندگی فردی خود از این روش‌ها سود جویند.

دروس اختصاصی رشته ریاضی

در واقع طبق سند برنامه درسی ملی هدف از خواندن رشته ریاضی و مباحث مربوط به آن از قبیل هندسه ۱ و ۲ و۳ دستیابی به چنین اهدافی است. برای این منظور درس هندسه، توانایی مشاهده کردن و تصور کردن و تفکر کردن را در دانش آموزان تقویت می‌کند. هندسه را در حقیقت می‌توان زمینه تمامی علوم طبیعی دانست و هم‌چنین این درس بستری برای بروز و تقویت خلاقیت و تخیل در دانش آموزان است.

در این مقاله سعی نمودیم به معرفی مهم‌ترین دروس ریاضی از دهم تا دوزادهم بپردازیم تا دانش آموزان از چرایی این دروس در برنامه درسی خود آگاه شوند و به درک عمیق‌تر مباحث این درس اقدام کنند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.