منظور از انرژی های نو چیست چند نمونه نام ببرید

منظور از انرژی های نو چیست چند نمونه نام ببرید

ما برای تأمین انرژی مورد نیاز خود سه گروه انرژی را در اختیار داریم.

گروه اول مواد سوختی سنگواره‌ای ، از قبیل زغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی هستند که بازمانده گیاهان وجانورانی می‌باشند که میلیونها سال قبل می‌زیسته‌اند. جالب اینکه ، این منابع بسیار مهم انرژی ، که می‌توان از آنها دارو و بسیاری از مواد مصنوعی ارزشمند دیگر را تهیه کرد، در حجم وسیعی سوزانده می‌شوند.

گروه دوم منابع انرژی تجدید شدنی است. مانند خورشید ، باد ، جزر و مد ، نیروی آب و گرمای محیط ، که بدون دخالت انسان خود به خود تجدید می‌شوند و به محیط زیست نیز صدمه نمی‌زنند. متأسفانه استفاده چندانی از اینگونه انرژیها به عمل نمی‌آید.

گروه سوم نیز “مواد سوختنی هسته ای” مانند “اورانیوم” و “پلوتونیوم” هستند که انرژی عظیم و شگفت آوری را برای ما به ارمغان می‌آورند و این انرژی از هسته اتم به عمل می‌آید. جالب است بدانید که از سوختن یک کیلوگرم زغال سنگ تقریبا هشت کیلو وات ساعت حرارت بدست می‌آید، در صورتی که از یک کیلوگرم اورانیم ۲۳۰۰۰۰۰۰ کیلو وات ساعت حرارت حاصل می‌شود.

منظور از انرژی های نو چیست ؟

انرژی نو یا انرژی تجدید پذیر به عنوان تکنولوژی جایگزین برای سوخت های فسیلی محسوب می شود.

منبعی تجدید پذیر که در طبیعت به راحتی در دسترس بوده و هدف آن ممانعت از تولید بیش از اندازه گازهای گلخانه ای و یا به عبارتی آلاینده های حاصل از احتراق سوخت های فسیلی است. مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده. از هیدروژن نیز که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به عنوان انرژی نو نام برده می‌شود.

این نوع انرژی‌ها معایب سوخت‌های فسیلی مانند افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن و در نتیجه افزایش دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست‌محیطی را ندارد علاوه بر این منابع تولید آن‌ها تمام ناشدنی و نامحدود است.

انرژی خورشیدی ، انرژی بادی ، انرژی زمین گرمایی، بیوگاز، امواج، هیدروژنی و … از جمله انرژی های نو هستند که در ادامه به بررسی چند نمونه از آنها می پردازیم:

منظور از انرژی های نو چیست چند نمونه نام ببرید

۱) انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی یکی از شکل‌های انرژی تجدید پذیر است که با پیشرفت تکنولوژی پیش از پیش در زندگی روزمره بشر تاثیر دارد.

انرژی خورشیدی همانگونه که از نام آن مشخص است انرژی حاصل از خورشید است که به انرژی گرمایی یا الکتریکی تبدیل می‌شود. این انرژی تمیزترین و فراوان‌ترین منبع انرژی تجدید پذیر است. امروزه فناوری‌های خورشیدی می‌توانند از این انرژی برای مصارف مختلف از جمله تولید برق، تأمین نور یک فضای داخلی راحت و گرم کردن آب برای مصارف خانگی، تجاری یا صنعتی استفاده کنند.

سه روش اصلی برای مهار انرژی خورشیدی وجود دارد که عبارتند از : «فتوولتائیک» (photovoltaics)، گرمایش و سرمایش خورشیدی و تمرکز انرژی خورشیدی.

انرژی خورشیدی

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۰ ایده برای کسب و کار دوستداران محیط زیست ” را نیز مطالعه بفرمایید

۲) انرژی بادی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که انرژی باد (به انگلیسی: Wind Power) به عنوان منبع اصلی انرژی های تجدید پذیر در سراسر جهان در حال رشد است. برای تأمین نیاز بشریت از منابع انرژی جایگزین، تعداد زیادی از توربین ها یا ژنراتورهای بادی در مزارع بادی هم در زمین و هم در دریا نصب می شوند. با تولید ژنراتورهای بادی مسکونی، استفاده از توان باد خانگی نیز به سرعت در حال رشد است.

برای کشورهایی همانند ایران که اقتصادی رو به رشد دارند، نیاز به الکتریسیته و تولید برق ضرورتی اجتناب ناپذیر است و آنها نباید فقط متکی به سوخت های فسیلی باشند. حتی شاهد آن هستیم که بسیاری از مناطق و روستاهای این کشور هم اکنون از نعمت برق بی بهره می باشند پس می توان نتیجه گرفت که چون شبکه برق سراسری هنوز به این مناطق نرسیده است باید از روش های جایگزین مثل استفاده از انرژی باد و توربین های بادی اقدام به برق رسانی به این مناطق کرد.

الکتریسیته حاصل از انرژی باد هیچ گونه آلودگی زیست محیطی نداشته و همین عامل باعث حفظ طبیعت شده و حاصل آن رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. استفاده از انرژی باد در ایران علاوه بر عمران و آبادانی موجب اشتغال شده و همچنین با بومی سازی فناوری انرژی باد می توان اقتصاد کشور را رشد و پیشرفت داد. به امید آن روزی که مسئولین اقدامات جدی خود را در زمینه های انرژی های تجدید پذیر شروع کنند و فقط به شعار بسنده نکنند.

انرژی بادی

۳) انرژی زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی یکی از انواع انرژی نو عبارت است از حرارت تجمع یافته در بخش زیرین سطح کره زمین.

به عبارتی اعماق مرکز زمین با داشتن حرارتی برابر ۴۰۰۰ درجه سانتیگراد عاملی برای تولید مواد مذاب است که درجه حرارتی در حدود ۶۵۰ الی ۱۲۰۰ سانتیگراد داشته و نهایتاً تولید انرژی زمین گرمایی می کنند.

این انرژی به مقدار فراوان در اعماق زمین نهفته شده و امکان بهره برداری و استخراج آن، حتی بیش از میزان منابع انرژی شناخته شده در جهان تا به امروز وجود دارد.

البته باید توجه داشته باشید، انرژی زمین گرمایی در صورتی تجدید پذیر محسوب می شود که میزان انرژی استخراجی، بیشتر از مقدار انرژی جایگزین به وسیله مرکز زمین نباشد و مقدار آب مورد استفاده جهت انتقال این انرژی به سطح زمین، مجدداً به اعماق زمین بازگردد.

همچنین تکنولوژی استخراج و بهره برداری انرژی زمین گرمایی به عنوان یکی از انواع انرژی های نو، مشابه فناوری به کار رفته در صنعت نفت می باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “ پدیده‌های وحشتناک طبیعی ” را نیز مطالعه بفرمایید

۴) انرژی امواج

انرژی امواج که بدست آمده از موج دریا، جزر و مد و میزان اختلاف درجه حرارت آب است، در واقع حاصل انتقال انرژی جنبشی باد به دریا می باشد.

سرعت وزش باد و میزان مسافت طی شده در طول دریا توسط جریان باد، می تواند عاملی تأثیر گذار در میزان انتقال انرژی باد باشد.

در حقیقت امواج با جا به جایی آب در سطح دریا و همچنین میزان سرعت جا به جایی ذرات آب، حامل انرژی های جنبشی و پتانسیل هستند.

به طور کلی می توان گفت منشأ این انرژی، وزش بادهای محلی و یا بروز طوفان های دریایی است.

انرژی امواج از جمله انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود که بی پایان بوده و عاری از هرگونه آلودگی می باشد.

البته قابل ذکر است که تولید ژنراتورهای امواج هزینه نسبتاً بالایی داشته و مراحل ساخت آن بسیار زمان بر و مشکل است.

انرژی امواج

فواید استفاده از انرژی نو

امروزه به دلیل مزایای استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر و علاقه به استفاده از سوخت های فسیلی کاهش پیدا کرده است.

از مهمترین مزیت های استفاه از این منابع انرژی می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. تجدیدپذیر بودن انرژی های نو
  2. دسترسی فراوان به منابع این نوع انرژی
  3. جایگزینی منابع مصرف شده در بازه زمانی کوتاه
  4. عدم ایجاد تأثیرات مخرب بر محیط زیست

امیدواریم این مطلب از بخش دانستنی ها مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد .

3.4/5 - (11 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

2 دیدگاه در “منظور از انرژی های نو چیست چند نمونه نام ببرید

خیلی خوب بود

ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.