مناسب ترین سن برای انجام ارتودنسی دندان چه زمانی است؟

بهترین زمان ،در دوران کودکی است، اما بزرگسالان هم قادر به انجام ارتودنسی دندان هستند و در سنین بالاتر هم این کار را انجام میدهند. سن اهمیت کمتری، نسبت به داشتن تعداد مناسب دندان ها دارد. در کودکان ، باید صبر کرد تا تعداد کافی و مناسبی از دندان ها در بیایند و بعد شروع به درمان ارتودنسی کرد پس به طور طبیعی و معمول بهترین زمان برای شروع به مراقبت های مربوط به زیبایی و نظم دندان ها یا همان ارتودنسی که بهترین و بالاترین نتیجه مثبت را خواهد داشت؛ گفتنی است زمان آغاز دیده شدن بی نظمی در دندان هاست که همان زمان ریخته شدن دندان های شیری و اتمام رشد دندان های دائمی است.

مناسب ترین سن برای انجام ارتودنسی دندان چه زمانی است

سازمان دندانپزشکان آمریکا (ada) بهترین زمان برای معاینات دندان پزشکی را سن ۷ سالگی و بهترین زمان برای آغاز ارتودنسی البته بعد از تشخیص به نیاز ۸-۹ سالگی می دانند چرا که در این سن طیف رشد مجدد و تغییرات دندان ها قابل تشخیص است و اگر مشکلی در شکل دندان ها و یا حتی سلامت آنها وجود داشته باشد در بهترین زمان تشخیص داده می شود.

سن مناسب برای درمان ارتودنسی کودکی است چون در کودکی استخوانها و دندانها در حال رشد هستند و می توان رشد آنها را به نحو مورد نظر هدایت کرد. توصیه می‌شود کودکان را در سن هفت سالگی نزد متخصص ارتودنسی ببرید. اگر ارتودنتیست مشکلی ببیند که نیاز به اصلاح دارد یا پیش بینی می شود مشکلی در آینده به وجود بیاید، با درمان ارتودنسی پیشگیرانه از آن جلوگیری کرده و یا آن را ساده تر می کند. با این حال هیچ وقت برای درمان ارتودنسی دیر نیست. در هر سنی که باشید، می توانید با دریافت مشاوره پزشکی برای انجام این درمان اقدام کنید.

چه کسانی باید ارتودنسی انجام دهند؟

تشخیص اینکه فرد به ارتودنسی نیاز دارد یا خیر، فقط توسط متخصص ارتودنسی و با انجام معاینه بالینی توسط ارتودنتیست انجام می شود. بطورکلی، افرادی به ارتودنسی نیاز دارند که حداقل مشمول یکی از موارد زیر باشند.

ارتودنسی در اغلب بیماران یک انتخاب است و نه یک اجباریا اضطرار. به عبارت دیگر بیمار مجبور نیست که ارتودنسی کند و ارتودنسی نکردن تهدیدی برای زندگی وی نخواهد بود. ولی اگر ارتودنسی به درستی انجام شود با اصلاح فرم دندان ها و صورت و اصلاح لبخند بیمار به بالاتر رفتن کیفیت زندگی وی کمک می کند.
دهان و دندان و فرم لبخند از اولین خصوصیات یک انسان است که انسان های دیگر در جامعه در ارزیابی ظاهر فرد به آن توجه می کنند. این موضوع در جوامع اسلامی که پوشش ها شرایط خاصی را ایجاب می کند، بیشتر هم نمود پیدا می کند.

از نظر روانشناسی و جامعه شناسی، نازیبا بودن خصوصیتی است که مغز انسان در اغلب موارد به آن عادت نمی کند. به عبارتی اگر شما خصوصت نازیبایی داشته باشید، حتی با گذر زمان هنوز این خصوصیت در ذهن بیننده جلب توجه می کند و براحساس انسان هایی که با آن ها رابطه اجتماعی یا خصوصی دارید تاثیر می گذارد.
بنابراین ارتودنسی اگر درست انجام شود، گرچه زندگی فرد را متحول نمی کند ولی بر احساسی که فرد در خود دارد یا در دیگران ایجاد می کند تاثیر می گذارد و کیفیت آن را بالا می برد.

مناسب ترین سن برای ارتودنسی دندان

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

برخی درمان ها در ۲-۳ ماه انجام می شوند ولی درمان های ارتودنسی جامع و کامل رو فک به طور متوسط ۱-۲ سال طول می کشد و به ندرت بیشتر. این زمان در موارد نیاز مند کشیدن دندان به حدود حداقل ۱٫۵ سال و در موارد بدون کشیدن دندان گاه حتی زیر ۱ سال است.
در این بین دو مورد تاثیر زیادی دارد: عملکرد ارتودنتیست ( توانایی و سلیقه و دقت و تکنیک وی) و بیمار (همکاری و …) و پیچیدگی مشکل قبل و حین درمان.
گاه بیمار خوشحال است که درمان وی بدون دندان کشیدن انجام شده و زمان کوتاهی برا این کار صرف کرده در حالبکه بهتر بود برای وی دندان کشیده می شد. و گاه برای بیماری می شد با سیستم های نوین مانند دیمون درمان بدون کشیدن دندان درمان را در زمان کوتاهتر و با مشکلات کمتر انجام داد.
در نهایت مهم این این  است که درمان بهتر و کاملتری با متخصصین مجرب انجام شود و ثبات درمان بالاتر باشد. حال اگر برای این کار کشیدن لازم است، بهتر است این زمان اضافی صرف شود و نه اینکه به خاطر عجله بیمار یا ارتودنتیست و به بهانه زمان کمتر، درمان کمتر مناسب انجام شود. برای انجام ارتودنسی با کیفیت توسط متخصصین حرفه ای میتوانید به کلینیک دندانپزشکی گلزار واقع در پاسداران تهران مراجعه کنید.

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.