مثبت بودن سمی چیست؟

مثبت بودن سمی چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”مثبت بودن سمی چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

مثبت بودن سمی این اعتقاد است که مهم نیست که شرایط چقدر هم وخیم یا دشوار باشد ، باید ذهنیت مثبت را حفظ کرد. و در عین حال که خوش بین بودن و داشتن تفکر مثبت فوایدی دارد ، اما در عوض ، مثبت بودن سمی احساسات دشوار را به نفع یک نمای شاد و غالباً مثبت رد می کند  و نمیگذارد شما به طور منطقی به مشکلات موجود بیاندیشید.

همه ما می دانیم که داشتن نگاه مثبت به زندگی برای بهزیستی ذهنی شما مفید است. مسئله این است که زندگی همیشه مثبت نیست. همه ما با احساسات و تجربیات دردناک سر و کار داریم.و این احساسات گرچه غالباً ناخوشایند و دشوار است ، اما مهم است و باید آشکارا و صادقانه با آنها روبه رو شد.

مثبت بودن سمی، تفکر مثبت را به افراط بیش از حد منتقل می کند. این نگرش فقط به اهمیت خوش بینی تأکید نمی کند ، بلکه توانایی شما را در حل معضلات ممکن است با سهل انگار انگاشتن آنها از شما بگیرد.

انواع مثبت اندیشی سمی:

مثبت بودن سمی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. برخی از نمونه هایی که ممکن است در زندگی خود مشاهده کرده باشید:

وقتی اتفاق بدی مانند از دست دادن شغل خود رخ می دهد ، مردم به شما می گویند “فقط مثبت بمانید” یا “به سمت روشن ماجرا نگاه کنید”. در حالی که اینگونه اظهارنظرها معمولاً دلسوزانه هستند ، اما می توانند روشی برای خاموش کردن هر چیزی باشند که می خواهید درباره آنچه تجربه می کنید بگویید.

پس از تجربه نوعی از دست دادن ، مردم به شما می گویند که “همه چیز به یک دلیل اتفاق می افتد.” در حالی که مردم اغلب چنین جملاتی را بیان می كنند ، زیرا معتقدند كه آنها تسكین دهنده هستند ، این همچنین راهی برای جلوگیری از بروز درد برای شما است.

وقتی ابراز ناامیدی یا غم می کنید ، کسی به شما می گوید که “خوشبختی یک انتخاب است”. این نشان می دهد که اگر احساسات منفی را احساس می کنید ، این انتخاب خود شماست و تقصیر خودتان این است که شاد بودن را “انتخاب” نمی کنید.

چنین جملاتی غالباً حسن نیت دارند ، اما مضر هستند. در بهترین حالت ، چنین جملاتی به منزله رفتارهای ساده لوحی است که شما را از روبه رو شدن با مشکلات و چاره اندیشی برای آنها دور میکند.

در بدترین حالت ، این اظهارات باعث خجالت و سرزنش افرادی می شود که غالباً با شرایط فوق العاده دشواری روبرو هستند.

مثبت بودن سمی چیست؟

چرا مثبت بودن زیادی مضر است؟

مثبت بودن سمی در واقع می تواند به افرادی که دوران سختی را می گذرانند آسیب برساند. افراد به جای اینکه بتوانند احساسات واقعی خود را به اشتراک بگذارند و از حمایت بی قید و شرط برخوردار شوند ، احساسات خود را کنار گذاشته ، نادیده گرفته یا کاملاً بی اعتبار می دانند.

وقتی کسی رنج می برد ، باید بداند که احساساتش معتبر است ، اما می تواند در دوستان و خانواده خود آرامش و عشق پیدا کند. اما مثبت بودن سمی به مردم می گوید احساساتی که احساس می کنند اشتباه است.

مثبت بودن سمی این پیام را می فرستد که اگر حتی در مواجهه با فاجعه راهی برای احساس مثبت بودن پیدا نمی کنید ، کار اشتباهی انجام می دهید.

 عملکردهای مثبت سمی به عنوان مکانیزمی برای جلوگیری از عملکرد درست عمل می کنند. وقتی افراد دیگر این نوع رفتارها را انجام می دهند ، به آنها این امکان را می دهد که از موقعیت های احساسی که باعث احساس ناراحتی در آنها می شود ، اجتناب کنند.اما هنگامی که دچار مثبت اندیشی سمی شویم ،وقتی احساسات سختی را احساس می کنیم ، آنها را تخفیف می دهیم ، آنها را رد می کنیم و انکار می کنیم.

مثبت بودن سمی به ما امکان می دهد از احساس چیزهایی که ممکن است دردناک باشد اجتناب کنیم ، اما همچنین توانایی مواجهه با احساسات چالش برانگیزی را که در نهایت می تواند منجر به رشد و بینش عمیق تر شود ، از ما سلب می کند.

مثلا شما فکر کنید در دوران همه گیری COVID-19 مردم بخواهند مثبت اندیشی سمی را داشته باشند.یعنی با این دیگاه به سفر بروند در مهمانی ها شرکت کنند ،بهداشت فردی را رعایت نکنند و ویروس را نادیده بگیرند ،نتیجه آن چه خواهد شد؟

طبق گزارشی در آمریكا که توسط انجمن روانشناسی آمریكا در سال ۲۰۲۰ مطرح شد ، ۴۶٪ از بزرگسالان آمریكایی و كودكان زیر ۱۸ سال در طول همه گیری میزان استرس بسیار بالایی دارند.

علائم مثبت بودن سمی چیست؟

مثبت بودن سمی اغلب می تواند مخفی باشد ، اما با یادگیری شناخت علائم می تواند به شما در شناسایی بهتر این نوع رفتارها کمک کند.

برخی از علائم عبارتند از:

رفع مشکلات به جای مواجهه با آنها.
احساس گناه از ناراحتی ، عصبانیت یا ناامیدی.
پنهان کردن احساسات واقعی خود در پشت نقل قول های خوب که از نظر اجتماعی قابل قبول ترند.
پنهان کردن احساس واقعی شما.
تلاش برای”غلبه بر” احساسات دردناک.

مثبت بودن سمی چیست؟
مثبت بودن سمی چیست؟

 

چگونه از مثبت بودن سموم خودداری کنیم؟

اگر تحت تأثیر مثبت بودن سمی قرار گرفته اید – یا اگر این نوع رفتار را در خود تشخیص دهید – مواردی وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک رویکرد سالم تر و حمایتگرانه انجام دهید.

برخی از ایده ها عبارتند از:

۱-احساسات منفی خود را مدیریت کنید ، اما آنها را انکار نکنید. احساسات منفی در صورت عدم کنترل می توانند باعث استرس شوند ، اما همچنین می توانند اطلاعات مهمی را فراهم کنند که می تواند منجر به تغییرات مفید در زندگی شما شود.

۲-نسبت به آنچه باید احساس کنید واقع بین باشید. هنگامی که با یک وضعیت استرس زا روبرو هستید ، احساس استرس ، نگرانی یا حتی ترس طبیعی است. بیش از حد از خود انتظار نداشته باشید. تمرکز بر مراقبت از خود و برداشتن مراحلی که می تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.

۳- اگر با چالشی روبرو هستید ، ممکن است از آینده احساس عصبی کنید اما امیدوار باشید که موفق خواهید شد. احساسات شما مانند موقعیت پیچیده است.

۴-روی گوش دادن به دیگران و نشان دادن پشتیبانی تمرکز کنید. وقتی کسی احساس سختی را ابراز کرد ، او را با مثبت بودن سمی خاموش نکنید. درعوض ، به آنها بگویید که آنچه احساس می کنند طبیعی است و شما برای شنیدن آنجا هستید.

۵-به احساس خود توجه کنید. پیروی از حساب های “مثبت” شبکه های اجتماعی گاهی می تواند منبع الهام باشد اما به احساس خود پس از مشاهده و تعامل با چنین محتوایی توجه کنید. اگر بعد از دیدن پست های “نشاط آور” احساس شرم و گناه برای شما باقی مانده باشد ، این ممکن است به دلیل مثبت بودن سمی باشد. در چنین مواردی ، مصرف رسانه های اجتماعی خود را محدود کنید.

۶-به خود اجازه دهید احساسات خود را احساس کنید. به جای تلاش برای جلوگیری از احساسات دشوار ، به خود اجازه دهید آنها را احساس کنید. این احساسات واقعی ، معتبر و مهم هستند. آنها می توانند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهند و به شما کمک کنند چیزهایی در مورد وضعیتی که برای تغییر آن باید کار کنید ، مشاهده کنید.

این لزوماً به این معنی نیست که شما باید براساس هر احساسی که احساس می کنید عمل کنید. گاهی اوقات مهم است که قبل از اقدام به کنار آنها بنشینید و به خود زمان و مکان دهید تا شرایط را پردازش کند.

بنابراین وقتی کار سختی را پشت سر می گذارید ، به روش هایی فکر کنید که به احساسات خود صدا دهید به شکلی که مثمر ثمر باشد. در ژورنال(دفترچه یادداشت) بنویسید. با یک دوست صحبت کنید تحقیقات نشان می دهد که صرف آوردن آنچه احساس می کنید در قالب کلمات می تواند به کاهش شدت آن احساسات منفی کمک کند.

نکته پایانی درباره مثبت بودن سمی:

مثبت بودن سمی اغلب مخفی است و همه ما در یک نقطه یا نقطه دیگر مشغول این نوع تفکر هستیم. شروع به مشاهده جملات سمی کنید و سعی کنید آنها را به خوبی بشناسید و بین مثبت بودن و منفی بودن تعادل برقرار کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.