قارچ سیاه چه علائمی دارد؟

موکورمیکوزیس که به قارچ سیاه نیز معروف است ، یک عفونت نادر اما خطرناک است. این بیماری توسط گروهی از کپک ها به نام موکورمایست ایجاد می شود و اغلب سینوس ها ، ریه ها ، پوست و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. می توانید اسپورهای کپک را استنشاق کرده یا در مواردی مانند خاک ، محصولات پوسیده یا نان ناخواسته با آنها تماس داشته باشید.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به قارچ سیاه است؟

این عفونت می تواند برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد. اکثر مردم در مقطعی از زندگی روزمره خود با این قارچ تماس می گیرند. اما اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد ، به دلیل دارویی که مصرف می کنید یا به دلیل بیماری هایی مانند:

دیابت ، به ویژه هنگامی که تحت کنترل نیست
HIV یا ایدز
سرطان
پیوند عضو
پیوند سلول های بنیادی
نوتروپنی (تعداد کم گلبولهای سفید خون)
استفاده طولانی مدت از استروئید
استفاده از داروهای تزریقی
سطح بالای آهن در بدن (هموکروماتوز)
سلامت بد ناشی از تغذیه نامناسب
سطح ناهموار اسید در بدن (اسیدوز متابولیک)
زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد

همچنین اگر آسیب پوستی مانند سوختگی ، بریدگی یا زخم داشته باشید ، بیشتر محتمل است. و مواردی در افراد مبتلا به COVID-19 گزارش شده است.

علائم قارچ سیاه

علائم قارچ سیاه چیست؟

علائم موکورمیکوزیس بستگی به این دارد که قارچ در کجای بدن شما در حال رشد است. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

تب
سرفه کردن
درد قفسه سینه
تنگی نفس
تورم در یک طرف صورت شما
سردرد
احتقان سینوسی
شکم درد
تهوع و استفراغ
خونریزی دستگاه گوارش
خون در مدفوع شما
اسهال
اگر پوست شما آلوده است ، این ناحیه ممکن است تاول زده ، قرمز یا متورم به نظر برسد. ممکن است سیاه شود یا گرم یا دردناک شود.

عفونت همچنین می تواند از طریق خون به سایر نقاط بدن شما سرایت کند. به این موکورمیکوز منتشر می گویند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، قارچ می تواند اندام هایی مانند طحال و قلب شما را تحت تأثیر قرار دهد.

تشخیص و درمان قارچ سیاه

در صورت مشکوک بودن به موکورمایکوزیس ، پزشک شما را معاینه میکند و از سابقه پزشکی شما سوال می کند. اگرغذاهای فاسد شده خورده اید یا مکانهای دیگری که اسپور قارچ در آنها اغلب یافت می شود ، به آنها اطلاع دهید.

اگر به نظر می رسد عفونت ریه یا سینوس دارید ، پزشک ممکن است نمونه ای از مایع بینی یا گلو را گرفته و برای آزمایش در آزمایشگاه ارسال کند. آنها همچنین ممکن است بیوپسی بافت انجام دهند و یک قطعه کوچک از بافت آلوده را برای آزمایش خارج کنند.

پزشک شما ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی یا اسکن MRI انجام دهد تا بداند آیا عفونت به مغز یا سایر اندام های شما سرایت کرده است.

در صورت تشخیص موکورمیکوزیس ، باید در اسرع وقت درمان را با تجویز داروهای ضد قارچ آغاز کنید. این داروها رشد قارچ را متوقف کرده ، آن را از بین می برند و عفونت را تحت کنترل می گیرند.

ممکن است این داروها را بگیرید:

آمفوتریسین بی
ایزووکونازول
پوزاکونازول

شما این داروها را از طریق وریدی (داخل وریدی یا IV) یا به عنوان قرص هایی که بلعیده اید دریافت می کنید. پزشک ممکن است با دوزهای بالا از طریق IV شروع کند تا عفونت تحت کنترل قرار گیرد ، که ممکن است چند هفته طول بکشد. سپس ، به شما قرص میدهد.

اگر دارویی دارای عوارض جانبی دردسری مانند درد معده ، سوزش سر دل یا مشکل تنفس است ، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است بتوانند برنامه درمانی شما را تغییر دهند.

در موارد شدید ، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن بافت آلوده یا مرده برای جلوگیری از گسترش قارچ توصیه کند. این ممکن است شامل برداشتن قسمت هایی از بینی یا چشم شما باشد. می تواند ناهنجار باشد. اما درمان این عفونت تهدید کننده زندگی بسیار مهم است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “بیماری کبد چرب چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

عوارض قارچ سیاه

نابینایی
لخته شدن خون یا انسداد عروق
آسیب عصبی

موکورمیکوزیس بدون درمان می تواند کشنده باشد. از آنجا که عفونت بسیار نادر است ، میزان دقیق مرگ و میر مشخص نیست. اما محققان تخمین می زنند که به طور کلی ، ۵۴ درصد از افراد مبتلا به موکورمیکوز جان خود را از دست می دهند.

احتمال مرگ بستگی به این دارد که کدام قسمت از بدن تحت تأثیر قرار گرفته است. چشم انداز برای افرادی که قارچ سیاه در عفونت سینوسی دارند بهتر از کسانی است که این عفونت ها به ریه یا مغز میرود.

پیشگیری از قارچ سیاه

می توانید چند کار انجام دهید تا شانس ابتلا به موکورومیکوز را کاهش دهید. این امر به ویژه مهم است اگر شما دارای شرایط سلامتی هستید که خطر شما را افزایش می دهد.

از مناطقی که گرد و غبار یا خاک زیادی دارند ، مانند محل ساخت و ساز و حفاری ، دوری کنید. اگر مجبور هستید در این مناطق باشید ، از ماسک صورت مانند N95 استفاده کنید.

از آب آلوده خودداری کنید. این می تواند شامل ساختمانهای سیلاب یا آب آسیب دیده باشد ، به ویژه پس از بلایای طبیعی مانند طوفان یا سیل.

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است ، از فعالیتهایی که شامل گرد و غبار و خاک است ، مانند باغبانی ، اجتناب کنید. اگر نمی توانید ، با کفش ، دستکش ، شلوار بلند و آستین بلند از پوست خود محافظت کنید. هرچه زودتر برش ها یا خراش ها را با آب و صابون بشویید.

در صورت ابتلا به موکورمیکوزیس ، حتماً داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. اگر عوارض جانبی باعث مشکلاتی شد یا عفونت بهتر نشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.