فواید ویتامین C برای بدن چیست؟

فواید ویتامین C برای بدن چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” فواید ویتامین C برای بدن چیست؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ویتامین C در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند!

ویتامین C در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلولها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر موسوم به رادیکال های آزاد محافظت می نماید. رادیکال های آزاد در اثر سوخت وساز درون سلولی، آلودگی هوا، سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش به وجود می آیند و این ویتامین می تواند از بدن در برابر آسیب ناشی از این مواد محافظت نماید. ویتامین ث همچنین به عملکرد بهتر سایر آنتی اکسیدانها مانند ویتامین E و A در بدن کمک می کند.

ویتامین C در ساخت کلاژن

ویتامین C برای ساخت مواد مهمی از قبیل کلاژن (پروتئین ساختمانی پوست، مو، استخوان و بسیاری از بافتهای بدن)، ال- کارنی تین و برخی از مواد شیمیایی که نقش ناقل پیام های عصبی را دارند، مورد نیاز بدن می باشد. وجود این ویتامین برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری است و بدون وجود آن فرآیند بهبود زخم ها (به دلیل ساخته نشدن کلاژن) اتفاق نمی افتد. ویتامین ث همچنین میزان جذب آهن از روده ها را افزایش می دهد.

ویتامین C می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را به طور موثر کاهش دهد!

تحقیقات علمی نشان داده اند که مصرف ویتامین c می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را به طور موثر کاهش دهد. این تاثیر احتمالا از سه طریق اتفاق می افتد: کاهش تولید و یا تشکیل مواد سرطان زا (مانند Nitrosamines)، تنظیم و تقویت سیستم ایمنی در مقابل عوامل سرطان زا (کارسینوژن) و اثر آنتی اکسیدان در برابر رادیکال های آزاد که از عوامل اصلی ایجاد انواع سرطان به شمار می آیند.

ویتامین C پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی و سکته قلبی و سکته مغزی

ویتامین C همچنین نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی و سکته های قلبی و مغزی ایفا می نماید. ویتامین C با اثر آنتی اکسیدان خود جلوی آسیب به دیواره شریان ها و تصلب شرایین (آترواسکلروز) را می گیرد. ویتامین ث همچنین باعث بهبود ترشح ماده ای طبیعی از دیواره رگها می شود که در گشاد کردن رگها و کاهش فشار خون نقش مهمی دارد.

جذب آهن 

ویتامین C جذب آهن از مواد غذایی را افزایش می دهد. ترکیب مواد غذایی سرشار از ویتامین C با مواد غذایی غنی از آهن برای افزایش جذب آهن بسیار مفید است.

بهترین شکل مصرف این ویتامین به صورت خام است و پختن یا نگهداری طولانی‌ مدت ممکن است میزان این ویتامین را کاهش دهد. کمبود این ویتامین ارزشمند در بدن موجب کم‌خونی، التهاب و خونریزی لثه، افزایش عفونت‌های قسمت‌های مختلف بدن، به هم خوردن تعادل و سلامتی پوست و مو، کاهش متابولیسم و افزایش وزن و درد و ورم مفاصل می‌شود.

بهترین منابع ویتامین سی 

ویتامین C

گل‌ کلم

با میزان مصرف یک پیمانه از گل کلم می‌توانید برای بدن خود ۴۶٫۴ میلی‌گرم ویتامین C فراهم کنید که این میزان بیش از سه‌چهارم میانگین مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده برای یک فرد بالغ محسوب می‌شود. گل‌ کلم نه فقط به‌ خاطر ویتامین سی، بلکه برای مواد مغذی متعددش و میزان کالری پائین آن، گزینه‌ای عالی برای رژیم غذایی‌تان است.

فلفل سبز

انواع مختلف و رنگارنگی از فلفل‌های تند وجود دارد، اما اگر ویتامین سی نیاز دارید، بهتر است از فلفل سبز استفاده کنید. یک عدد فلفل سبز تند، ۱۸۲ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده ویتامین سی را تأمین می‌کند، همچنین منبعی غنی از دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی است. پس اگر می‌توانید با مزه‌ی تند فلفل سبز کنار بیایید، از آن در غذاهای خود استفاده کنید و از مزایای متعددش برای سلامتی بدن‌تان بهره‌مند شوید.

کیوی

میوه‌ی شیرین و خوشمزه‌ی کیوی با اینکه کوچک است، ولی چنان به‌ صورت فشرده‌ای مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین C است که با مصرف یک عدد کیوی در روز، می‌توانید به اندازه‌ی ۱۴۱ درصد از مصرف لازم روزانه‌ی ویتامین سی خود را تأمین کنید. کیوی‌های آب‌دار را به‌ عنوان میان‌وعده، آب‌میوه‌ یا سالاد در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

نخود فرنگی

نخود فرنگی منبع خوب پروتئین‌های گیاهی و آهن است که برای گیاه‌خواران یک ماده‌ی غذایی مفید محسوب می‌شود.

نخود فرنگی احتمال پیشرفت بعضی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و از افسردگی، بالا رفتن کلسترول و بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می‌کند. ویتامین C با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و برای همین می‌تواند از بیماری آب مروارید پیشگیری کند. برای حفظ بیشترین میزان ویتامین C نخود فرنگی توصیه می‌کنیم برای پخت آن از آب کمی استفاده کنید.

سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی متوسط که با پوست کبابی شده است حاوی ۲۵ میلی گرم ویتامین C می‌باشد که ۲۵ درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را تأمین می‌کند.

آناناس

سال‌های سال از این میوه‌ی خوشمزه برای درمان اختلالات روده و یبوست استفاده کرده‌اند و باید بدانید که این میوه‌ی استوایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان‌ها و سلامت قلبی عروقی می‌شود.
یک فنجان آناناس تازه حاوی ۲۵ میلی گرم ویتامین C. و ۷۵ کالری است. آب آناناس نیز ویتامین C خود را حفظ می‌کند.

گوجه فرنگی

یک عدد گوجه فرنگی متوسط کاملاً رسیده دارای ۲۶ کالری و حاوی حدود ۲۳ میلی گرم ویتامین C می‌باشد.
گوجه فرنگی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی، عفونت‌های مجاری تنفسی، سرطان پوست و کاهش قدرت بینایی پیشگیری به عمل می‌آورد.

انواع توت 

توت فرنگی یکی از معطر ترین و سالم ترین غذاهای این سیاره است که ویتامین C زیادی نیز دارد. این میوه همچنین دارای فیبر و آنتی اکسیدان هایی است که مسئول محافظت از قلب، کلسترول بد و کاهش استرس اکسیداتیو هستند. انواع توت سیاه و زغال اخته نیز جزء مواد غذایی سرشار از ویتامین C محسوب می شوند. آنها خوشمزه هستند و علاوه بر سالاد در دسرها نیز کاربرد دارند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.