غذاهای افغانی: ۱۰ غذای سنتی افغانستان که حتما باید امتحان کنید

افغانستان کشوری محصور در خشکی است که در مرکز آسیا واقع شده و با خاورمیانه هم مرز است و اغلب آن را بخشی از خاورمیانه می دانند. بناهای تاریخی، جاذبه های میراث فرهنگی و مناظر باورنکردنی بخشی از جذابیت افغانستان برای گردشگران است. آشپزی افغانستان یکی از کمتر شناخته شده‌ترین غذاها در سراسر جهان است، اما طعم‌های غنی و معطری در غذاهایشان وجود دارد.در این مطلب قصد داریم شما را با غذاهای افغانی بیشتر آشنا کنیم.

 محبوب ترین غذاهای افغانستان

کابلی پلو

کابلی پلو که معمولاً به عنوان تاج غذاهای افغانی شناخته می شود، غذایی است که توسط خانواده های طبقه بالای کابل خورده می شود. کلمه کابلی از کابل که پایتخت افغانستان است گرفته شده است.

این غذای سنتی با برنج تهیه می شود که با انواع میوه های خشک از جمله کشمش و بادام، هویج کاراملی و طیفی از ادویه های شیرین مخلوط می شود. برنج بخارپز شده با تکه های بزرگ گوشت بره سرو می شود.

ساجی کباب

ساجی به طور کلی از یک بره کامل تشکیل شده است که در نمک خوابانده می شود و سپس تفت داده می شود تا خوب پخته شود.

برای تهیه این غذای خوشمزه می توان از مرغ نیز استفاده کرد اما از گوشت بره بیشتر استفاده می شود. معمولاً بسته به علاقه شخصی با برنج یا نان سرو می شود.نان که با کباب ساجی سرو می شود به طور سنتی کاک است که نوعی نان خاص است که از پختن در فر تهیه می شود.

ساجی کباب افغانی

پیراشکی تره غذا خوشمزه افغانی

آشک یا پیراشکی تره و پیاز یک غذای افغانی است که معمولا در مناسبت ها یا اعیاد خاص سرو می شود.

این کوفته های خوشمزه با تره فرنگی و پیازچه خرد شده پر شده است. این غذا به طور کلی با گوشت چرخ کرده بره یا گاو سرو می شود. سس گوجه فرنگی و نعناع خشک نیز با آن سرو می شود تا طعم آن بیشتر شود.

چوپان کباب

چوپان کباب یک غذای لذیذ پشتون است که از گوشت بره سیخ شده و کبابی تشکیل شده است. گوشت را با آب پیاز، زنجبیل، نمک، سیر و ماست قبل از کباب شدن بر روی یک منقل سنتی افغانی به نام منکال کباب می کنند.

بورانی بنجان

بورانی بنجان یک غذای سبزی سنتی متشکل از بادمجان سرخ شده است که با سس گوجه فرنگی پخته می شود و با مقدار زیادی سیر و نعناع مزه دار می شود.بورانی بنجان با ماست غلیظ سرو می شود. این ماست با ادویه های افغانی فراوان نیز چاشنی می شود.

بولانی

بولانی یکی از محبوب ترین تنقلات خیابانی در افغانستان است. این در اصل یک نان تخت است که با مواد مختلفی پر می شود و سپس سرخ می شود.

می توان آن را با پوره سیب زمینی، کدو تنبل، اسفناج، گوشت یا عدس پر کرد. این غذای سبک به طور سنتی در خانه تهیه می شود و اغلب به عنوان غذای جانبی ارائه می شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه به روش لبنانی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

شیر یخ

شیر یخ یک بستنی سنتی افغانی است که مورد علاقه کودکان و بزرگسالان است. کلمه Sheer Yakh به معنای شیر سرد یا منجمد است.

مواد اصلی مورد نیاز برای تهیه شیر یخ شیر، شکر، گلاب، هل و سالپ است که پودر ارکیده وحشی است. شیر یخ به طور کلی با خامه غلیظ و مغزهای خرد شده از جمله پسته و بادام تزیین می شود و در کاسه های کوچک سرو می شود.

گوش فیل

گوش فیل یکی دیگر از دسرهای خوشمزه افغانی است که یک شیرینی شیرین است که کمی سرخ می شود. به دلیل شکل منحصر به فردش، در بین مردم با نام مستعار گوش فیل شناخته می شود.

خمیر برای تهیه شیرینی از ورز دادن آرد، شکر، شیر و تخم مرغ درست می شود. گوشت فیل ترد حاصل را با پودر هل، پودر قند و پسته خرد شده پاشیده و با چای سرو می شود.

قرمه غذا معروف افغانستان

قورمه شاید محبوب ترین غذا نباشد، اما یک غذای دلپذیر و دلچسب است که اغلب در مجالس خانوادگی سرو می شود. با گوشت گوسفند درست می شود که هم سنتی و هم خوشمزه است. همچنین به دلیل ارزش غذایی بالا شناخته شده است.

این غذا یکی از بهترین غذاهای افغانستان است، هرچند پختن آن نیز کمی دشوار است. اما ارزش تمام وقت و تلاش را دارد، به خصوص وقتی با مقداری برگ گشنیز تازه سرو شود. نوش جان!

کراهی

یک نگاه به غذای افغانی کراهی کافی است تا آب دهانتان بیاید. ارائه نفیس و بوی مطبوع آن مطمئنا شما را مجذوب خود می کند. پختن آن یک فرآیند طولانی است که شامل گوشت (با هر انتخابی) به عنوان پروتئین اصلی همراه با طیف گسترده ای از ادویه ها و سبزیجات معطر است. روی آن را با برگ های گشنیز تازه بریده شده تزئین می کنیم.کراهی افغانی یک غذای امروزی است و بسیار محبوب است. مردم به دلیل عطر و طعم لذیذ آن از آن لذت می برند. حتما آن را با نان یا روتی سرو کنید تا غذا کامل شود!

اوش پیوزه یا پیاز شکم پر

اوش پیوزه یک غذای بی نظیر افغانی است که از پیاز پر شده با گوشت تشکیل شده است. ابتدا پیازها را آب پز می کنند تا نرم شوند و با مخلوط گوشت پر می کنند. آنها همچنین می توانند حاوی فتا ساخته شده از شیر بز باشند که طعمی قوی و غنی می دهد.این یک غذای سنتی بسیار محبوب است که فقط گاهی اوقات به دلیل تلاش زیاد درست می شود.

شومله

شومله یک نوشیدنی خنک تابستانی است که با آب، ماست و نعناع تازه یا خشک درست می‌شود. بسیاری از مردم دوست دارند خیار رنده شده را اضافه کنند تا آن را با طراوت تر کنند. این دومین نوشیدنی رایج در افغانستان است (اولین نوشیدنی چای است).

از شومله در فصل ناهار بسیار استقبال می شود زیرا در هوای گرم بسیار با طراوت است. اغلب خانگی است اما به راحتی در فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها یافت می شود. شومله در افغانستان به دوغ نیز معروف است.

مستاوا

مستاوا یک غذای برنجی خوشمزه است که معمولا در زمستان درست می شود. به طور کلی حاوی دانه های ریز برنج همراه با گوشت گوسفند خشک شده در آفتاب است. هنگام سرو پوست پرتقال تلخ و ادویه به آن اضافه می شود تا غذا معطرتر و تندتر شود.

مستاوه را می‌توان با گوشت‌های خشک دیگر مانند شبح افغانی طبخ کرد، در حالی که آخرین طعم قوروت، نوعی پنیر افغانی که از ماست صاف، شور و خشک تهیه می‌شود، نیز به آن اضافه می‌شود.

غذا افغانی

بامیه و برنج غذا سنتی افغان ها

بامیه و برنج یک غذای سنتی خوشمزه است که با بامیه و پیاز یا سیر درست می شود. این یک غذای گیاهی است که پر از مواد مغذی است. بیشتر در هنگام ناهار یا شام به عنوان غذای اصلی مصرف می شود. چه آن را با نان پیتا بخورید یا با برنج سفید ساده، همیشه طعمی الهی دارد. اضافه کردن رب انار برای سرو طعم و مزه غذا را بهتر می کند.

2.5/5 - (8 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.