تفاوت شیر ​​گاو و بز در چیست؟

شیر گاو  برای بسیاری از ممکن است مناسب نباشد و به دنبال جایگزینی هستیم که بیشتر با نیازهای بدن ما متناسب باشد. شیر بز از نظر تغذیه ای به شیر گاو بیشتر از سایر جایگزین ها نزدیک است و در عین حال دارای خواص زیادی است که باعث تمایز شیر بز میشود ، که ممکن است بر قابلیت هضم و سلامتی تأثیر بگذارد.

بسیاری از افرادی که تصور می کنند با شیر گاو مشکل دارند ، می توانند بدون هیچ مشکلی شیر بز بنوشند و حتی می گویند علائم آنها (مانند اگزما ، آسم ، نفخ ، یبوست ، ناراحتی گوارشی و آب مروارید) کاهش می یابد یا به طور کلی از بین می رود. البته برای تأیید این مزایا ، تحقیقات علمی جامع تری لازم است ، اما تعدادی از مطالعات وجود دارد که بر تفاوت بین دو شیر تمرکز کرده اند.

مقایسه شیر گاو شیر بز

پروتئین ها و چربی های مختلف

در حالی که میزان چربی شیر بز شبیه شیر گاو است (۳٫۵٪ برای کل ، ۱٫۶٪ برای نیمه چرب و فقط ۰٫۱٪ برای بدون چربی) ، اندازه گلبول های چربی به طور طبیعی بسیار کوچکتر است .ترکیب پروتئینی شیر بز نیز به آن اجازه می دهد تا خوردن آن راحتتر باشد ، که ممکن است به سلامت و راحتی گوارش شما کمک کند.

 شیر بز

آلفا-S1-کازئین کمتر

پروتئین برای رشد ، توسعه و ترمیم بدن ضروری است. با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که عدم تحمل مردم نسبت به شیر گاو اغلب به دلیل پروتئین ها است. بویژه آلفا-S1-کازئین . اگرچه شیر بز منبع پروتئین با کیفیت بالا است که تقریباً ۶ گرم در هر ۲۰۰ میلی لیتر آن را تامین می کند ، شیر بز نسبت به اکثر شیر گاوها سطح آلفا S1-کازئین قابل توجهی پایین تری دارد. یکی از دلایلی که ممکن است برخی افراد بهتر تحمل کنند.

برخی از پروتئین های شیر بز به اندازه کافی با پروتئین موجود در شیر گاو شباهت دارند و ممکن است باعث واکنش متقابل شوند. نکته مهم این است که این شیر برای افرادی که مبتلا به حساسیت به شیر گاو هستند صد درصد مفید تشخیص داده نمی شود. از مشاوره آلرژی یا متخصص تغذیه متخصص آلرژی کمک بگیرید.

مقدار کم لاکتوز

شیر بز به طور معمول حاوی لاکتوز کمی (قند طبیعی موجود در شیر و سایر غذاهای لبنی) نسبت به شیر گاو است ، و مقدار تحمل لاکتوز در افراد می تواند متفاوت باشد. این ممکن است به توضیح علت برخی از افرادی که حساسیت دارند لاکتوز می تواند از شیر بز بدون هیچ گونه عواقبی لذت ببرد. مصرف شیر بز برای افرادی که تشخیص عدم تحمل لاکتوز دارند توصیه نمی شود. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک عمومی یا متخصص بهداشت مشورت کنید.

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید ، مطمئن ترین راه استفاده از شیرهای گیاهی است که بدون لاکتوز تضمین شده است.

مقدار زیاد کلسیم

سه وعده (۲۰۰ میلی لیتر) محصولات شیر ​​بز می تواند بیش از ۱۰۰٪ نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به کلسیم را تأمین کند ، و کلسیم موجود در شیر و محصولات لبنی به راحتی نسبت به کلسیم در سایر غذاها جذب بدن می شود و از آن استفاده می کند. کلسیم برای رشد و نگهداری استخوان ها و دندان ها ضروری است ، از عملکرد طبیعی ماهیچه ها و لخته شدن خون طبیعی حمایت می کند و به بدن در تولید انرژی کمک می کند.

به طور طبیعی کلسترول پایین تر است

میزان کلسترول غذایی شیر بز به طور طبیعی کمی کمتر از شیر گاو کامل است و گزینه های بدون چربی و نیمه چربی جایگزین مناسبی برای افرادی است که میزان چربی و چربی اشباع شده و سطح کلسترول خود را زیر نظر دارند.

محصولات لبنی مانند شیر بز و ماست منبع کلسیم و پتاسیم هستند که به ترتیب ۳۰ و ۱۷ درصد از ارزش مرجع مواد مغذی (NRV) (اصطلاح جدید توصیه شده برای میزان مجاز روزانه) در هر ۲۰۰ میلی لیتر به ازای دو ماده معدنی ذکر شده در رژیم غذایی DASH (رویکردهای رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا) در کاهش فشار خون مهم است. اگر نگران فشار خون و سلامت کلی قلب خود هستید ، گزینه های کم چرب را انتخاب کنید.

سایر مواد معدنی ضروری

یک وعده ۲۰۰ میلی لیتری شیر بز بیش از یک چهارم (۱۸۰ میلی گرم) ۸ NRV را برای فسفر (که به ساخت و حفظ استخوان ها و دندانهای قوی و آزادسازی انرژی از غذا کمک می کند) ، به تامین نیاز روزانه شما به ید (که برای تولید هورمونهای تیروئید – مانند تیروکسین و برای سالم نگه داشتن متابولیسم) و تأمین ۱۷٪ از NRV (340mg) برای پتاسیم (برای عملکرد طبیعی اعصاب و ماهیچه ها و همچنین کمک به حفظ خون شما) فشار تحت کنترل) علاوه بر این ، شیر بز منبع کلرید است که ۳۸ درصد از NRV را در هر ۲۰۰ میلی لیتر و برای هضم سالم مهم است.

پری بیوتیک

شیر بز دارای الیگوساکاریدها (کربوهیدراتهای غیرقابل هضم) بیشتر از شیر گاو است ، با مقدار و ساختار مشابه با آنچه در شیر انسان یافت می شود. اینها ممکن است به عنوان پری بیوتیک در روده عمل کرده و با تشویق رشد باکتری های مفید روده ، به حفظ سلامت دستگاه گوارش و میکروبیوم روده کمک کنند.


فواید سلامتی بالقوه در شیر بز

شیر بز رایج ترین نوع لبنیات در جهان است. در حقیقت ، ۶۵ تا ۷۲ درصد از کل لبنیات مصرفی در سراسر جهان شیر بز است. این امر تا حدی به دلیل سهولت نگهداری بزها در مقایسه با گاوها در کشورهای در حال توسعه است ، جایی که شیر بز منبع مهم کالری ، پروتئین و چربی است. در بسیاری از کشورها ، مردم  شیر بز را بر شیر گاو ترجیح می دهند.

شیر بز نسبت به شیر گاو یا شیرهای گیاهی غلیظ تر و خامه تر است و شیر بز مواد مغذی بیشتری دارد که ممکن است فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. مثلا:

راحت هضم می شود
احتمال آلرژی به شیر کمتر است
برای سلامت قلب بهتر است

اطلاعات تغذیه
کالری: ۱۶۸
پروتئین: ۹ گرم
چربی: ۱۰ گرم
کربوهیدرات: ۱۱ گرم
فیبر: ۰ گرم
شکر: ۱۱ گرم

این شیر منبع عالی برای موارد زیر است:

پروتئین
کلسیم
پتاسیم
فسفر
منیزیم

ویتامین A

شیر بز همچنین منبع عالی ویتامین A است. مطالعات نشان می دهد که مصرف کافی ویتامین A می تواند خطر ابتلا به آب مروارید ، انواع خاصی از سرطان را کاهش داده و حتی به کودکان در مبارزه با سرخک کمک کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “با این تکه های یخ صورتتان را زیباتر کنید” را نیز مطالعه بفرمایید.

سرشار از پروتئین قابل هضم

در مقایسه با شیر گاو معمولی ، شیر سویا یا شیرهای آجیل ، شیر بز پروتئین بیشتری در هر وعده دارد. و به نظر می رسد پروتئین موجود در شیر بز قابل هضم تر است ، به این معنی که بدن شما می تواند راحت تر از آن استفاده کند. شیر بز همچنین پروتئین بیشتری نسبت به شیر بادام دارد.

ممکن است حساسیت به شیر را تحریک نکند

برخی از افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند ممکن است متوجه شوند که شیر بز باعث ایجاد حساسیت آنها نمی شود. یک مطالعه نشان داد که از هر چهار نوزاد که به شیر گاو حساسیت داشتند ،حتی یک نفر به شیر بز حساسیت نداشت. اگر به لبنیات حساسیت دارید ، می توانید از پزشک خود بخواهید تا آزمایش کند که آیا می توانید با خیال راحت شیر ​​بز را تحمل کنید. اگر می دانید که به لبنیات حساسیت دارید ، نباید بدون درخواست پزشک از شیر بز استفاده کنید.

مدیریت سطوح کلسترول

شیر بز ممکن است به کاهش سطح کلسترول در افراد مبتلا به کلسترول بالا کمک کند. مطالعات نشان داده است که شیر بز می تواند به کاهش کلسترول در شریان ها و کیسه صفرا کمک کند. این می تواند به افراد دارای سطح کلسترول بالا کمک کند تا کلسترول خود را به راحتی کنترل کنند.

خطرات احتمالی

البته شیر بز یک نوشیدنی کامل نیست. این دارای ویژگی هایی است که می تواند آن را برای برخی از افراد بدتر از شیر گاو قرار دهد. درک مزایا و معایب شیر بز می تواند به شما در تصمیم گیری درست برای سلامتی شما کمک کند.

کالری بیشتری نسبت به شیر گاو

این شیر کالری بیشتری در هر وعده نسبت به انواع دیگر شیر دارد. مصرف بیش از حد کالری می تواند منجر به افزایش وزن شود. اگر در تلاش برای کاهش کالری هستید ، می توانید شیر بز در مقادیر کمتری نسبت به شیر گاو را مصرف کنید.

فواید شیر بز

جایگزین های سالم تر

اگر به شیر گاو یا عدم تحمل لاکتوز حساسیت دارید ، ممکن است شیر ​​بز هم برای شما مناسب نباشد. در عوض ، شیرهای گیاهی مانند سویا ، بادام یا شیر شاهدانه را در نظر بگیرید. این شیرها فاقد لاکتوز یا مواد حساسیت زا هستند که در شیر بز وجود دارد.

به طور مشابه ، اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید ، شیر گیاهی یا شیر گاو بدون چربی ممکن است انتخاب بهتری باشد. این شیرها نسبت به شیر بز کالری ، چربی و قند کمتری دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.