شکایات مشترکان از خدمات ارزش افزوده ۷۳ درصد کاهش داشته است

شکایات مشترکان از خدمات ارزش افزوده ۷۳ درصد کاهش داشته است

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، شکایات مشترکان از خدمات ارزش افزوده در سه ماه نخست سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۸، با کاهش ۷۳ درصدی مواجه شده است.

خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است، از جمله شامل مسابقات و رای‌گیری، تبلیغات موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی و اطلاع‌رسانی. اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد.

پس از آن، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- مهر ماه سال گذشته درباره کلاهبرداری‌های ارزش افزوده گفت: پنج شرکت در این زمینه شناسایی شده که یک شرکت پشت همه اینهاست و حتی در یک پرونده ۳۳ میلیارد کلاهبرداری انجام‌شده، به مردم برگردانده شده است. پس از آن نیز اعلام کرد شرکت‌های خدمات ارزش افزوده در این‌مدت به ادعای خودشان ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشتند.

خدمات واقعی ارزش افزوده که در حمایت از کسب‌وکارها صورت می‌گیرد از کلاهبرداری‌ها جدا نشود

آذری جهرمی همچنین اعلام کرد اگر خدمات واقعی ارزش افزوده که در حمایت از کسب‌وکارها صورت می‌گیرد از کلاهبرداری‌ها جدا نشود، کل سرویس‌های ارزش افزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد. در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موسوم به «پایان وس» تصویب و از ۱۹ خرداد لازم‌الاجرا شد.

شکایات مشترکان از خدمات ارزش افزوده ۷۳ درصد کاهش داشته است

آمار مربوط به شکایات مربوط به خدمات ارزش افزوده (وس)

در این راستا پیمان قره‌داغی -مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری- درباره آمار مربوط به شکایات مربوط به خدمات ارزش افزوده (وس) در سال ۱۳۹۸، اعلام کرد: سال گذشته ۹۵۳ شکایت در مورد خدمات ارزش افزوده در سامانه ۱۹۵ ثبت شده که ۳۳۱ شکایت آن مربوط به سه ماهه اول سال است. از این تعداد ۴۴ شکایت در فروردین، ۱۵۷ مورد در اردیبهشت و ۱۳۰ شکایت در خرداد سال گذشته ثبت شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سه ماهه اول سال جاری ۸۹ شکایت ثبت شده، که تعداد آن در فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۲۷، ۴۲ و ۲۰ شکایت بوده و این نشان می‌دهد که نارضایتی مشترکان از خدمات ارزش افزوده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که تلاش‌های وزارت ارتباطات در راستای آگاهی‌رسانی مردم از نحوه فعال و غیرفعال‌سازی خدمات ارزش افزوده و ایجاد موانع برای سوءاستفاده از این خدمات به نتیجه رسیده است و علاوه بر این، اپراتورها نیز براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موظف هستند درباره خدمات ارزش افزوده و هزینه آن به مشترکان اطلاع‌رسانی کنند.

قره‌داغی با بیان اینکه رگولاتوری روش‌های مختلفی را برای اطلاع مردم از هزینه‌های خدمات ارزش افزوده و فعال یا غیرفعال‌کردن آن در نظر گرفته است، بیان کرد: مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* از خدمات ارزش افزوده فعال خود و هزینه‌های آن آگاه شوند و در صورتیکه تمایلی به دریافت خدمات ندارند، آنها را غیرفعال کنند. علاوه بر این، مراکز تماس اپراتورها نیز موظف هستند که پاسخگوی مشترکان باشند و در صورت عدم تمایل مشترکان، خدمات وس برایشان غیرفعال شود.

وی افزود: علاوه بر بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی در مورد خدمات ارزش افزوده، تصویب مقررات مربوط به خدمات ارزش افزوده در قالب مصوبه ۳۰۰ و اجرای آن از ۱۹ خرداد سال جاری نیز در کاهش شکایات مربوط به وس بسیار موثر بود، براساس این مصوبه، مشترکانی که به استفاده از خدمات ارزش افزوده تمایل دارند، باید بسته‌های مخصوص این خدمات را خریداری کنند، در نتیجه اپراتورها نمی‌توانند بدون اطلاع از شارژ مشترکان کم کرده و یا هزینه سرویس‌های وس را روی قبض آنها محاسبه کنند. به همین دلیل روند کاهشی شکایات مربوط به وس طبیعی بوده و امیدواریم به مرور زمان به صفر برسد.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری عنوان کرد: بیشترین شکایات ثبت‌شده در سامانه ۱۹۵ مربوط به عضویت ناخواسته در سرویس‌های ارزش افزوده و بی‌اطلاعی از هزینه‌ها است که با اجرایی شدن مصوبه ۳۰۰، دیگر نمی‌توان به صورت ناخواسته مشترکان را وارد عرصه خدمات ارزش افزوده کرد.

 

خبر  “شکایات مشترکان از خدمات ارزش افزوده ۷۳ درصد کاهش داشته است  از دسته اخبار تکنولوژی سایت فارسیها برای شما گردآوری شده است .

منبع: isna

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.