صدور گواهینامه موتور سیکلت برای زنان ایرانی

صدور گواهینامه موتور سیکلت برای زنان ایرانی

انتشار حکم دیوان عدالت اداری اصفهان، که پلیس را به صدور گواهینامه برای وی ملزم می‌کرد، موجب شد و این مطالبه جامعه زنان را در مرکز توجه‌ها قرار داد.

به گزارش فارسی ها و به نقل از گسترش نیوز : پس از آن بود که واکنش‌ها درباره صدور این حکم بالا گرفت. ابتدا در خصوص خود حکم و قطعی بودن آن واکنش‌هایی صورت گرفت و بعد از آن بود که ماهیت کلی این حکم و اجازه صدور گواهینامه برای زنان زیر سؤال رفت.

 

 

صدور یک حکم در اصفهان در خصوص اجازه صدور گواهینامه برای زنان، موجب شد تا بار دیگر مسئله پیچیده موتورسواری زنان به سوژه یک خبری کشور تبدیل شود. انتشار حکم دیوان عدالت اداری اصفهان، که پلیس را به صدور گواهینامه برای وی ملزم می‌کرد، موجب شد و این مطالبه جامعه زنان را در مرکز توجه‌ها قرار داد و پس از آن بود که واکنش‌ها درباره صدور این حکم بالا گرفت. ابتدا در خصوص خود حکم و قطعی بودن آن واکنش‌هایی صورت گرفت و بعد از آن بود که ماهیت کلی این حکم و اجازه صدور گواهینامه برای زنان زیر سؤال رفت.

مهم‌ترین واکنش مربوط به معاون فرهنگی قوه قضاییه بود. حجت‌الاسلام هادی صادقی درباره حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری بانوان گفت: در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند.

وی افزود: موتور سواری هیچ اشکال شرعی ندارد؛ اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم‌ها کمتر رعایت شود.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی اضافه کرد: اگر این حکم شرعی از یک فقیهی پرسیده شود که آیا سوار شدن بر موتور اشکال دارد، جواب این است که ظاهراً موتور سواری اشکال ندارد؛ اما اگر با عفاف آنها منافات پیدا کند، اشکال دارد.

وی افزود: خانمی از اصفهان برای دریافت گواهینامه تقاضا کرده و حکمی هم از سوی دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری صادر شده و این روزها بین مردم دست به‌دست می‌چرخد. قاضی محترم برداشتی کرده که اثبات شیء، نفی ماعدا نمی‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: به احتمال قوی احتمال می‌دهم که این حکم در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رأی هم قبلا در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند. اما اگر بعدها قانون تغییر کرد یا اصلاح شد، ایرادی ندارد. دولت وظیفه دارد تا شرایط سهل برای بانوان را ایجاد کند.

موافقان اما می‌گویند اولا هیچ منع قانونی برای این مسئله وجود ندارد. ثانیا وقتی زنان می‌توانند به عنوان سرنشین دوم از موتور استفاده کنند، چرا نباید به عنوان راننده از آن استفاده کنند. علاوه بر همه این‌ها استدلالی که منجر به صدور حکم دیوان در اصفهان شد هم موضوع دیگری است. به هر حال بسیاری از زنان توان خرید اتوموبیل را ندارند و برای امرار معاش و گذران زندگی مجبورند از موتور استفاده کنند. چرا باید این حق از آنها گرفته شود؟

حالا سوال گسترش نیوز از مخاطبان محترم این است که آیا با صدور گواهینامه موتور سیکلت برای بانوان موافق هستید یا خیر؟ دلایلتان را هم در بخش نظرات برای ما بنویسید. حتما همگی آنها منتشر خواهد شد.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.