راهنمای خرید روغن زیتون با کیفیت

نحوه انتخاب روغن زیتون با کیفیت خوب

روغن زیتون ، یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای  است اما اکنون در همه رژیم های غذایی در جهان مورد استفاده قرار گرفته است . روغن زیتون سه هزار سال قبل ، در جهان باستان به عنوان “طلای مایع” شناخته می شود ، این ماده هنوز هم یکی از عناصری است که آشپزها اغلب به آن دسترسی دارند. یک روغن زیتون با کیفیت بالا چیزی است که می توانید از آن برای تهیه همه چیز ، از سس سالاد و ماریناد گرفته تا سس سبزیجات و حتی در کیک هم استفاده میشود. با این حال ، ما به نوعی در انتخاب روغن زیتون مرغوب باید وسواس داشته باشیم همانطور که در خرید زعفران دنبال زعفران با کیفیت میشود.

روغن زیتون از زیتون ، میوه درخت زیتون ، یک محصول درختی سنتی حوضه مدیترانه استخراج می شود. روغن زیتون مرغوب ، یعنی روغن زیتون فوق بکر ، با استفاده از روش پرس سرد استخراج می شود. روغن زیتون تازه باید معطر باشد ، و طعم میوه ای داشته باشد و طعم هر منطقه هم با منطقه دیگر متفوت است.

 چگونه روغن زیتون را با بهترین کیفیت انتخاب کنیم؟

همیشه بکر را انتخاب کنید. برخلاف تصور رایج ، شما می توانید و باید با روغن زیتون بسیار بکر طبخ کنید. این نشانگر با کیفیت ترین روغن زیتون است و به این معنی است که تصفیه نشده و تحت پرس سرد بوده است.

برچسب را بخوانید تا ببینید از کجا آمده است. در مورد روغن زیتون های ارزان قیمت با دقت خریداری کنید.

به بطری نگاه کنید. روغن زیتون با کیفیت خوب همیشه در بطری تقریباً مات است – شیشه تیره یا فلزی . قرار گرفتن در معرض نور و گرما باعث می شود روغن خیلی زود از بین برود ، بنابراین اگر یک بطری شفاف است ، می توانید اطمینان داشته باشید که کیفیت آن عالی نیست.

از هر چیزی که می گوید “سبک” یا “کم چرب” است دور بمانید. روغن زیتون یک چربی است ، بنابراین هر چیزی که دارای برچسب کم چرب باشد به این معنی است که روغن تصفیه شده ، با حرارت تصفیه شده یا با روغنهای دیگر با کیفیت پایین رقیق شده است.

رنگ ، بو و طعم – اگر فروشگاه شما نمونه های مزه دار را ارائه می دهد ، قبل از خرید روغن زیتون را امتحان کنید. یک روغن زیتون با کیفیت خوب باید میوه ای  باشد ، نه ترش. روغن با کیفیت بسیار خوب باید برای هر دوی پخت و پز و سالاد مفید باشد.

خرید روغن زیتون با کیفیت
مشخصات روغن زیتون با کیفیت

نحوه نگهداری روغن زیتون با کیفیت :

 همیشه باید آن را در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید ، زیرا قرار گرفتن در معرض گرما یا نور باعث افت کیفیت می شود. پس از باز شدن ، یک بطری باید در عرض ۳-۴ ماه مصرف شود ، اگرچه یک بطری باز نشده بیش از یک سال انقضا دارد .

آیا می توانید با آن آشپزی کنید؟

آره! حتی اگر معمولاً با سس سالاد در ارتباط باشد ، می توان از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کرد. این تصور غلط در صنعت غذا است که نباید با روغن زیتون بسیار بکر طبخ کنید. شما میتوانید از آن برای تفت دادن سریع سبزیجات روی حرارت متوسط استفاده کنید ، اما برای برنامه هایی که به حرارت زیاد مانند سرخ کردن روی حرارت زیاد احتیاج دارند ، بهتر است از یک روغن کانولای خنثی یا روغن آفتابگردان استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۸ مزیت باورنکردنی روغن خردل که باعث محبوبیت آن شده است” را نیز مطالعه بفرمایید.

آیا روغن زیتون مفید است؟

از نظر تغذیه ای ، روغن زیتون یک نیروگاه آنتی اکسیدانی است ، که توضیح می دهد چرا اغلب از آن به عنوان روغن ضد پیری نام برده می شود. این یک پایه اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای برای قلب شما است که توسط متخصصان تغذیه مدرن به عنوان سالم ترین رژیم غذایی در سراسر جهان توصیه می شود.

روغن زیتون نه تنها خوشمزه است ، و برای اندام داخلی مفید است ، بلکه برای پوست نیز عالی است. این ماده پوست را مرطوب ، ترمیم و محافظت می کند و به بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و داروهای خانگی راه می یابد. همچنین به عنوان روغن ماساژ بدن نیز استفاده میشود .

نحوه استفاده از روغن زیتون:

از آن برای تهیه سس سالاد استفاده کنید ، آن را روی میوه های تازه یا سبزیجات بچرخانید ، آن را درون ماست یونانی بریزید تا خوشمزه باشد. آن را روی هوموس بزنید ، یا آن را روی یک تخم مرغ آبپز خرد شده بریزید . گزینه های بسیار زیادی وجود دارد . همچنین برای پختن نیز عالی است و می تواند در بسیاری از دستورات غذایی جایگزین کره شود . این یک رایحه خوش طعم به دسرها اعطا می کند ، کیک ها و شیرینی های با روغن زیتون بسیار خوشمزه می شود .

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.