رقابت بین خواهر و برادر و راه های کنترل آن

رقابت بین خواهر و برادر و راه های کنترل آن

«تو او را بیشتر از من دوست داری»، «کاش تک فرزند بودم» و … . این‌ها جملاتی است که اگر مادر باشید و چند فرزند داشته‌باشید احتمال دارد از زبان دختر یا پسرتان بشنوید. خواهر و برادرها با هم دعوا می‌کنند. این اتفاق کاملا طبیعی است.آن‌ها اغلب همدیگر را رقیب می‌دانند و برای به دست آوردن سهم مساوی از هر چیزی(مانند کنترل تلویزیون، تلفن یا آخرین تکه کیک) و توجه والدین رقابت می‌کنند. رقابت خواهر و برادر یک قسمت طبیعی از بزرگ شدن است که البته می‌تواند والدین را دیوانه کند. شما باید کلید کاهش اختلافات در خانه را پیدا کنید و بدانید چه موقع به بچه‌ها اجازه دهید خودشان مشکلات‌شان را حل کنند و چه موقع شما وارد بازی شوید و داوری کنید.

در ادامه علت‌های اصلی درگیری بین خواهر و برادرها را مرور می‌کنیم.

Sibling rivalry and ways to control it

در پی جلب توجه والدین

گاهی اوقات، کوچک‌ترین مسئله می‌تواند به یک نبرد بزرگ تبدیل شود و رابطه خواهر و برادری را به نقطه شکست تبدیل کند. مهم‌ترین علت درگیری بین خواهر و برادرها جلب توجه والدین است. کودکان همیشه در حال جلب توجه والدین خود هستند. والدین هرچه بیشتر کار داشته باشند، تقاضای آن‎ها برای توجه بیشتر است و کمتر می‌توانند روی هر کودک تمرکز کنند. در بعضی موارد مثل وقتی که نوزاد جدیدی وارد خانواده می‌شود، پذیرفتن موقعیت کودک جدید به عنوان مرکز توجه برای خواهر یا برادرش دشوار است، یا گاهی اوقات توجه والدین بر کودکی متمرکز است که بیمار است یا نیازهای خاصی دارد(مثلاً به دلیل نقص یادگیری) در این موارد بچه‌ها اگر احساس کنند مورد بی توجهی قرار می‌گیرند ، برای جلب توجه، بد رفتار می کنند یا دعوا راه می‌اندازند.

پیشنهاد می کنیم مقاله ” روش های جلب اعتماد والدین ” را نیز مطالعه بفرمایید

‌یاد دادن مهارت تقسیم‌کردن

در بیشتر خانواده‌ها منابع نامحدود وجود ندارد و به این معناست که همه خواهر و برادرها باید حداقل برخی از وسایل خود را با هم تقسیم کنند. تقسیم کردن اتاق خواب یا یک اسباب بازی یا سایر وسایل مورد علاقه برای کودکان خردسال بسیار سخت و ممکن است منجر به درگیری شود.

تفاوت شخصیت‌ فرزندان را بپذیرید

بزرگ‌ترین فرزند شما ممکن است برون‌گرا باشد در حالی که کوچک ترین کودک شما ساکت و درون‌گراست. اختلاف در شخصیت می تواند منجر به درگیری شود. اختلاف سنی و جنسیتی هم از دیگر عوامل درگیری است که باید مورد توجه شما به عنوان یک مادر قرار بگیرد.

مترجم : مهساکسنوی،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.