راهنمای زیارت حرم امام رضا و آداب زیارت

از برجسته‌ترین ویژگی‌های ائمه پاکی و معصومیت آن‌ها از گناه است. بنابراین شایسته است مهمان خانه آن‌ها نیز پاک و طهارت وارد شود و رعایت ادب و احترام را در پیشگاه آن‌ها بکند. در ادامه این مطلب به بررسی چیستی آداب زیارت و ضرورت رعایت این آداب در هنگام زیارت حرم مطهر امام رضا می‌پردازیم. اگر شما نیز قصد سفر به مشهد را دارید می‌توانید با تور مشهد از تهران سفر زیارتی و سیاحتی را تجربه کنید.

آداب زیارت حرم

آداب زیارت و ضرورت آن

ملاقاتی که روح و قلب و فکر دو طرف باهم ارتباط می‌گیرند را زیارت می‌گوییم. ارزش زیارت به متمرکز بودن و معرفت انسان است. اگر این زیارت را در وصف امام هشتم بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که برقراری ارتباط قلبی و معرفت نسبت به خصوصیات ایشان هرچقدر بیشتر باشد ارزش این ملاقات بیشتر خواهد بود. ما برای ایجاد معرفت نیاز به شناخت داریم و باید قلب خود را به امام رضا (ع) نزدیک‌تر کنیم و این مهم به وسیله رعایت آداب زیارت ممکن است. معصومان آداب بسیاری را نقل کرده‌اند که شامل آداب عام و آداب خاص جهت به جا آوردن زیارت می‌شود.

آداب قبل از ورود به حرم

  1. مهم‌ترین مسئله قبل از تشرف به حضور حضرت، حسن نیت و خلوص نیت شماست. بهتر است قبل از اقدام به انجام زیارت ابتدا به صورت جسمی و روحی طهارت انجام دهید تا به این صورت اثرات زیارت پر فیض شما به دل و جان‌تان رخنه کرده و شما را از بدی‌ها و ناپاکی‌ها عاری کند.
  2. تهذیب مال نیز قبل از زیارت از ضروریات است. در صورتی که مال شما شامل حق الناس باشد، دعا و نیایش و زیارتتان مورد قبول واقع نخواهد شد.
  3. بوسیدن دست پدر و مادر، طلبیدن حلالیت از آشنایان نیز از دیگر آداب قبل زیارت است.
  4. غسل زیارت با وجود اینکه واجب نیست اما بسیار توصیه شده است. بهتر است که قبل از ورود به حرم غسل کنیم و دعا بخوانیم تا تطهیر شده و با بوی خوش و پاکیزه به مهمانی امام رضا (ع) رفته باشیم.
  5. از دیگر آداب مهم جاری شدن ذکر بر زبان شما در طول مسیر زیارت است که بسیار توصیه شده.

آداب زیارت در هنگام تشرف

  1. رعایت ادب در خانه امام رضا (ع) از واجب‌ترین امور است. در هنگام ورود به حرم خوب است توجه داشته باشیم در محضر چه کسی هستیم و احترام به امام هشتم (ع) را در تمام طول زیارت از یاد نبریم.
  2. از دیگر آداب زیارت، خواندن دعا اذن دخول در همان ابتدای ورود به حرم مطهر است. به این صورت برای ورود به حرم از امام رضا اجازه گرفته‌ایم.
  3. آهسته صحبت کردن در حرم و دوری از ایجاد عدم تمرکز نیز امری مهم است که باید در هنگام زیارت به آن توجه داشت. بهتر است در زمان حضور در حرم رضوی صدای خود را بلند نکنید و اجازه دهید جو معنوی حرم حفظ شود تا سایر زائرین نیز بتوانند با تمرکز به نیایش خود بپردازند و قلبشان را به روی لطف و مرحمت خداوند و امام هشتم باز کنند.
  4. تکبیر گفتن و شکرگذاری دیگر آدابی است که می‌توانید در هنگام زیارت آن را رعایت کنید تا دل و روح شما از این زیارت حداکثر فیض را ببرد. در هنگام دیدن قبر حضرت بهتر است که با تکبیر و شکر گویان وارد شوید و اجازه دهید تمام وجودتان به معرفت و قربت امام رضا (ع) برسد و پس از آن می‌توانید خواسته خود را مطرح کنید تا نعمات به شما نازل شود.
  5. خواندن نماز دو رکعتی زیارت و دعا و مناجات هایی مانند؛ زیارت امین الله، زیارت وارث، زیارت مخصوص حضرت و سایر ادعیه ای که در مناجات نامه‌ها و کتب دعایی دیگر به خواندنشان توصیه شده است نیز از آداب بسیار پر فیض می باشد.
  6. دعا کردن برای دوستان، آشنایان و افرادی که گرفتاری در زندگی دارند نیز از دیگر توصیه‌هایی است که توسط معصومین به آن تاکید شده است. در احادیث بسیار نقل شده کسانی که برای دیگران پیش از خود دعا می‌کنند به لطف و رحمت خدا نزدیک ترند و دعایشان زودتر اجابت خواهد شد.
  7. خواندن قرآن و هدیه کردن ثواب آن به روح اولیای خدا از جمله آداب زیارت محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که در این زمان که فضیلت‌های زیارت را دریافت کرده‌اید خوب است برای ظهور حضرت مهدی (عج) نیز دعا کنید.

آداب پس از زیارت حرم مطهر

  1. تحول و رشد معنوی از آداب زیارت است که می‌تواند موجب بهبود زندگی و حال روحی شما شود و شما را به خدا و معصومین (ع) قدمی نزدیک‌تر کند.
  2. حفاظت از آثار و نتایجی که زیارت بر جسم و جانمان گذاشته و حفظ دستاوردهای ما از زیارت از مهم‌ترین آداب بعد زیارت است.

بهترین محل برای دعا کردن در حرم امام رضا (ع)

بهتر این است که در هنگام انجام دعا و نیایش، پشت به قبله و رو به قبر مطهر حضرت رضا (ع) باشیم و در این حالت ادعیه بخوانیم و دعا کنیم. با تور مشهد از تبریز به حرم مطهر سفر کنید و با انجام این آداب جسم و روح خود را تطهیر کنید.

سخن پایانی

همانطور که خواندید ما در این مقاله به بررسی آداب زیارت قبل و بعد و در هنگام تشرف به حرم امام رضا (ع) پرداختیم و دلایل اهمیت رعایت آداب را نیز ذکر کردیم. اگر قصد رزرو انواع تورهای زیارتی داخلی و خارجی و یا اطلاع از قیمت هرکدام دارید، اینجا کلیک کنید.

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژداشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.