دنیا ،چه جنگهای ویرانگری را تجربه کرده است؟

دنیا ،چه جنگهای ویرانگری را تجربه کرده است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”دنیا ،چه جنگهای ویرانگری را تجربه کرده است؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

جنگ یکی از بدترین بلایایی است که انسان ها خود باعث آن هستند. جنگ در لغت به معنای درگیری میان دو کشور است که می تواند خسارات بسیار زیاد و شدیدی را برای تمامی طرف ها به همراه داشته باشد.در جهان تاکنون جنگ های بسیار زیادی رخ داده است که خسارات جانی و مالی عظیمی را به همراه داشته است اما مشخص کردن تعداد تلفات و هزینه مالی بسیاری از آن ها تقریبآ غیر ممکن است.

جنگ جهانی اول

بزرگ ترین جنگ تاریخ جنگ جهانی اول یکی از خونین‌ترین جنگ‌های جهانی در تاریخ بشر بود که در تاریخ ۲۸ جولای ۱۹۱۴ از اروپا آغاز شد. پیش‌تر، نام این جنگ را “‌جنگ بزرگ‌”‌ گذاشته بودند؛ البته تا وقتی هنوز بزرگ‌ترین حمام خون در تاریخ بشریت، یعنی جنگ جهانی دوم‌، آغاز نشده بود. تمام قدرت‌های بزرگ دنیا در این جنگ حضور داشتند و به دو گروه متخاصم تقسیم شدند؛ نیروهای اتفاق و قدرت‌‌های مرکز. تخمین زده می‌شود آمار کشته‌شدگان جنگ جهانی اول بیش از ۵۰ میلیون نفر باشد. (۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸)
جنگ

جنگ جهانی دوم

 اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان وارد آن  شدند از جمله تمام قدرت‌های جهان در آن روز – و در نهایت، مانند جنگ جهانی اول، دو گروه نظامی را در سراسر جهان به جان هم انداخت؛ متحدین و متفقین. جنگ جهانی دوم با قتل عام مردم بی‌گناه همراه بود؛ آدم‌های بسیاری در فجایعی نظیر  هولوکاست و تنها بمباران اتمی تاریخ جهان تا به امروز، جان‌شان را از دست دادند؛ این جنگ که به کشتار بیش از ۷۰ میلیون نفر انجامید، بزرگ ترین جنگ تاریخ و مرگ‌آورترین و خونین‌ترین جنگی است که در تاریخ بشریت رخ داده است و برای همیشه پایه‌های وجودی‌مان را به لرزه می‌اندازد.(۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵)

جنگ ویتنام

هزینه: ۷۸۸٫۵ میلیارد دلار
تلفات: ۷۹۰ هزار تا ۱٫۱۴ میلیون نفر
یکی از مرگبارترین و پرتلفات ترین جنگ های تاریخ آمریکا که در نهایت با شکست نیروهای این کشور به پایان رسید. دولت آمریکا در ابتدا با حمایت گسترده مردمش وارد این جنگ شد اما پس از تلفات بالا و اثرات اقتصادی شدید ناچار شد تا نیروهای خود را از این کشور خارج کند. جنگ ویتنام عملیات و درگیری‌های نظامی‌ای است که از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ بین نیروهای ویتنام شمالی و جبهه ملی آزادی‌بخش ویتنام جنوبی معروف به «ویت‌کنگ» از یک سو، و نیروهای ویتنام جنوبی و متحدانش به ویژه ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر رخ داد.

جنگ‌های ایران و روم

جنگ‌های ایران و روم، سلسله جنگ‌هایی است که بین امپراطوری روم و دو امپراطوری متوالی ایران به نام‌های اشکانیان و ساسانیان به وقوع پیوست. این جنگ‌ها ۷۲۱ سال به طول انجامید. اولین نبرد این جنگ‌ها در ۹۲ سال پیش از میلاد مسیح و با جنگ میان امپراطوری روم و اشکانیان آغاز شد. رومی‌ها پس از پایان جنگشان با اشکانیان، نبردهای خود را با ساسانیان از سر گرفتند.

این جنگ با حمله‌ی اعراب در سال ۶۲۹ پس از میلاد پایان یافت. عرب‌ها هر دو امپراطوری روم شرقی و امپراطوری ساسانیان را در هم کوبیدند. طی این جنگ گسترده بین ایرانی‌ها و رومی‌ها، بیشتر قسمت‌های مرزی امن و باثبات بودند اما شهرها، قلعه‌ها و استان‌های نزدیک مرز، به طور پیوسته توسط دو امپراطوری یاد شده، محاصره و آزاد می‌شدند. با این حال، جنگ‌های مذکور تاثیرات بسیار بدی بر اقتصاد ایران و روم گذاشت که آنان را در مقابل حملات ناگهانی اعراب بسیار آسیب‌پذیر کرد.

جنگ داخلی آمریکا

یکی از اثر گذارترین جنگ‌های آمریکا که در نهایت باعث شد تا سیاست بسیاری از مناطق این کشور دچار تغییر شود. با این که این جنگ در ظاهر برای از بین بردن برده داری بود، اما اصل موضوع درگیری بر سر کنترل و حکومت بود. این جنگ بین ایالت‌های شمالی به رهبری آبراهام لینکلن از حزب جمهوری‌خواه و یازده ایالت جنوبی تحت فرمانروایی جفرسون دیویس رئیس‌جمهور کنفدراسیون کشورهای آمریکا که در ایالات متحده آمریکا رخ داد.
 قلعه سومتر در بندر چارلتون در کارولینای جنوبی در آوریل ۱۸۶۱ مورد حمله جنوبی‌ها قرار گرفت. مدافع قلعه یعنی ژنرال اندرسن شمالی قصد تسلیم نداشت اما سرانجام در اثر شدت حملات جنوبی‌ها قلعه را به مهاجمان واگذار کرد. غرش توپ‌های جنوبی چندان ادامه نیافت و جنگ تقریباً با تلفات اندکی به پایان رسید اما سقوط دژ سومتر آتش نبردی را شعله‌ور ساخت که ۴ سال به طول انجامید و بیش از ۶۰۰ هزار تن را به کشتن داد.

کلام آخر

با این‌که این جنگ‌ها در سرزمین‌های مختلف، توسط گروه‌ها و کشورهای گوناگون، و در دوره‌های زمانی مختلف تاریخ رخ داده‌اند؛ تنها قربانیان و زیان‌دیدگان این جنگ‌ها همواره انسان‌های غیر نظامی و بی‌گناه بوده‌اند. در هیچ درگیری و جنگی میان انسان‌ها، غیر از این نبوده است که عده‌ی بی‌شماری قربانی قدرت‌طلبی کور عده‌ی قلیلی شوند.

آلبرت اینشتین، بعد از جنگ جهانی دوم، در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد این‌که در جنگ جهانی سوم چه نوع ماشین‌آلات و اسلحه‌هایی استفاده خواهند شد، با لبخند پاسخ داد: “‌در مورد جنگ جهانی سوم، نمی‌دانم، ولی اگر جنگ جهانی چهارمی وجود داشته باشد، مطمئن هستم که آدم‌ها با سنگ و چماق با یکدیگر خواهند جنگید.‌‌”‌

منبع:بازده،باشگاه خبرنگاران جوان،کجارو

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.