درمان بیماری شایع بواسیر چگونه است؟

درمان بیماری شایع بواسیر چگونه است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”درمان بیماری شایع بواسیر چگونه است؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

هموروئید یا بواسیر چیست؟

هموروئید یا بواسیر بیماری مزمن و شایعی است که اکثر انسانهای بالغ در دوره ای از زندگی‌ به آن‌ دچار میشوند. این عارضه با خارش و احساس ناراحتی‌ و خونریزی همراه است. هموروئید یا بواسیر عبارت است از سیاه رگ ‌های گشاد شده و واریسی در مقعد که ممکن است در مجرای مقعدی که آن را بواسیر داخلی‌ یا خارجی‌ می‌نامند ایجاد شود. این عارضه میتواند به هنگام دفع مدفوع درد و ناراحتی‌ و گاهی خونریزی به همراه داشته باشد.

درمان بیماری شایع بواسیر چگونه است؟
درمان بیماری شایع بواسیر چگونه است؟

علت‌های شایع بروز بواسیر:

هموروئید و بواسیر به شرایطی اطلاق می‌شود که در اثر عوامل مختلف به ویژه یبوست شدید و طولانی و حتی اسهال طولانی رگهای خونی مقعد را متورم کرده و در داخل و یا خارج مقعد به صورت یک زائده ایجاد می‌شود که گاهی با خونریزی و درد و سوزش شدید همراه است.

علاوه  بر یبوست، با افزایش سن، حاملگی و فشار زایمان طبیعی، رژیم غذایی کم فیبر و ویژگیهای وراثتی و عدم ورزش و تحرک  در ایجاد و تشدید هموروئید نقش دارند. استرس و فشارهای عصبی، بالا رفتن فشار خون در سیستم گوارشی(در اثر اعتیاد به الکل) و عارضه ‌های کبدی نیز از علل شایع بروز بواسیر است.

علائم و نشانه های  بواسیر

خونریزی

درد

خارش

التهاب در ناحیه مقعد

راه‌ های درمان بواسیر:

اگر شدت درد و خونریزی کم باشد؛ می‌توان از درمان خانگی هموروئید استفاده کرد. در صورتی که درمان خانگی بواسیر جوابگو نبود می‌توان از روش‌های دیگر از جمله درمان دارویی و جراحی بواسیر استفاده کرد.

داروهای درمانی:

اگر هموروئید شما فقط ناراحتی خفیف را ایجاد می‌کند؛ ممکن است پزشک از کرم‌ها، پمادها، شامپوها یا پدهای ضد بواسیر استفاده کند. این محصولات شامل مواد تشکیل‌دهنده مانند هیدروکورتیزون و لیدوکایین است که حداقل می‌تواند به طور موقت درد و خارش را از بین ببرد.

 جراحی هموروئید:

در این موارد با نابود کردن وریدهای واریسی ناحیه مقعد بواسیر درمان می‌شود. از جمله روش‌های جراحی برای درمان بواسیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بستن ورید مقعدی به وسیله باند پلاستیکی: در این روش یک نوار پلاستیکی دور پایه ورید متورم بسته می‌شود. با بستن این نوار جریان خون ورید قطع شده و پس از چند روز ورید خشک و چروکیده شده و کنده می‌شود.
  • اسکلروتراپی: در این روش با تزریق مواد شیمیایی داخل هموروئید و اطراف آن باعث چروکیده شدن آن می‌شوند.
  • کوآگوالسیون با نور مادون قرمز: وسیله‌ای مخصوص است که هموروئید را می‌سوزاند.
  • عمل جراحی برداشتن هموروئید: گاهی در بواسیر داخلی و خارجی خیلی بزرگ یا هموروئید با علائم شدید ممکن است نیاز به جراحی وریدهای برجسته باشد.

توصیه می کنیم هر شخصی که دچار یبوست می باشد اگرچه بیماری های دیگری را هم داشته باشد بایستی اول نسبت به رفع یبوست اقدام کند؛ زیرا اولاً یبوست عوارض بسیار زیادی را به دنبال دارد و معمولاً با رفع یبوست، بسیاری از عوارض موجود هم خود به خود برطرف خواهند شد .

توصیه هایی برای درمان یبوست :

  • روغن مالی شکم ، پهلو و مثانه با روغن زیتون هر شب قبل از خواب انجام شود.
  • صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان آب جوش با نبات میل شود.
  • روزانه ۳ قاشق روغن زیتون خالص ( با چند قطره لیموترش ) مصرف شود.
  • دو ساعت بعد از صبحانه و عصر نیم لیوان از دم کرده مغز فلوس همراه با گل سرخ میل شود.
  • باید از خوردن سرخ کردنی، کباب، گوشت های غلیظ، گوشت گوساله و گاو، شیر و آنچه وابسته به شیر است، سیر، ادویه جات، سوسیس و کالباس، انواع ساندویج ها، شیرینی جات قنادی نانی که با جوش شیرین پخته شده باشد، آب یخ، نوشابه و هر چیزی که باعث یبوست و سفتی مدفوع شود پرهیز کنند.
  • غذاها باید ملین و نرم کننده باشند.

منبع:دکتردکتر،پارسی طب،آنا

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.