تأثیر ویروس کرونا بر کودکان و خانم های باردار

تأثیر ویروس کرونا بر کودکان و خانم های باردار

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” تأثیر ویروس کرونا بر کودکان و خانم های باردار ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

این روزها در رسانه های دنیا و البته کشور ایران، به شکلی افراطی به ویروسی به نام «کرونا» پرداخته می شود. یکی از نگرانی های مردم معمولاً بابت کودکان و جنین هایی است که هنوز به دنیا نیامده اند. در این مقاله می کوشیم تا شما خواننده عزیز فارسیها را با تأثیر ویروس کرونا بر کودکان و خانم های باردار آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

ویروس جدید کرونا به سرعت در کشور چین در حال گسترش است و تا کنون به کشورهای زیادی از جمله کشور عزیزمان ایران، سرایت کرده است.

هر چند که ویروس کرونا (aka COVID-19) می تواند به آسانی در میان انسان ها گسترش یابد، اما تخمین زده می شود که هر فرد مبتلا تنها ۲ نفر را مبتلا خواهد کرد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که تنها تعداد بسیار کمی از کودکان به این ویروس مبتلا شده اند.

تأثیر ویروس کرونا بر نوزادان تازه متولد شده از مادران مبتلا

تحقیقی که اخیراً در ووهان چین انجام شده است نشان می دهد که ویروس کرونا نمی تواند از مادر باردار به جنینش منتقل شود. در این پژوهش از نوزادانی که مادرشان مبتلا به کرونا ویروس بود، پس از ۳۶ ساعت آزمایش گرفتند و نتایج منفی بود.

البته در مورد تأثیر این ویروس بر خانم های باردار در ماه های اول بارداری، اطلاعات و پژوهش های زیادی در دسترس نیست.

خانم هایی که به این ویروس آلوده می شوند و در همین شرایط زایمان می کنند، لازم است برای پیشگیری از انتقال ویروس به کودک، در محیطی ایزوله قرار گیرند تا به سرعت بهبود یافته و بتوانند به نوزاد خود رسیدگی کنند.

به نظر می رسد ویروس از مادر به جنین منتقل نمی شود

در یک مطالعه، ۹ زن باردارِ ۲۶ تا ۴۰ ساله مبتلا به ویروس کرونا، مورد بررسی قرار گرفتند.

همه این خانم ها در سه ماهه سوم بارداری بودند و هر ۹ نفر آن ها با سزارین، به راحتی بچه های سالم خود را به دنیا آوردند.

نمونه ی گرفته شده از مایع آمونیاتیک، خون بند ناف، شیر پستان و لوزه نوزاد، به آزمایشگاه فرستاده شد و نتایج همگی از منفی بودن آلودگی به ویروس کرونا، حکایت داشتند.

جدیدترین یافته ها نشان می دهد که ویروس نمی تواند از طریق رحم به جنین منتقل شود.

علاوه بر این، خانم های بارداری که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، به هیچ رسیدگی و درمان خاص و ویژه ای نیاز ندارند و برای درمان آن ها همان اقداماتی که برای بقیه افراد انجام می شود، مد نظر قرار می گیرد.

البته همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، تمام این پژوهش ها بر روی خانم های بارداری انجام شده که در سه ماهه سوم بارداری بودند، بنابراین تأثیر این ویروس بر خانم های بارداری که در سه ماهه اول و دوم بارداری هستند، نا مشخص است.

از آنجا که تمام موارد بررسی شده، زایمانشان به روش سزارین بوده است، مشخص نیست که آیا زایمان طبیعی می تواند عامل انتقال ویروس کرونا به جنین باشد یا خیر.

این احتمال به شدت به نحوه گسترش این ویروس بستگی دارد. اگر ویروس از طریق قطرات پخش شده در فضا منتقل شود، احتمال انتقال ویروس به جنین در روش سزارین و زایمان طبیعی، کاملاً یکسان است. اما اگر این ویروس مانند اچ آی وی از طریق خون و مایعات بدن منتقل شود، نرخ انتقال از طریق سزارین، به شدت کمتر است.

البته از آنجا که ویروس کرونا، ویروسی تازه وارد است، برای بررسی روش های انتقال و سایر موارد، به پژوهش های گسترده تری نیاز داریم.

بیماری سارس نیز به جنین منتقل نمی شود

این یافته ها بسیار به نتایج مشاهده شده درباره سندرم حد تنفسی (سارس)، در سال ۲۰۰۳، شباهت دارد.

بنابر تحقیقات، هیچ دلیل و شاهدی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار می توانند بیماری سارس را به جنین خود منتقل کنند.

دانشمندان می گویند که این ویروس ها به دلیل محافظت کیسه مایع آمونیاتیک و جفت، نمی توانند به جنین منتقل شوند. حتی اگر عفونت و باکتری وارد جریان خون مادر شود، این موارد وارد بدن جنین نخواهند شد.

 

البته تفاوت هایی کلیدی میان بیماری سارس و ویروس کرونا وجود دارد. زنان باردار مبتلا به سارس مشکلات بارداری زیادی مانند سقط جنین، زایمان زودرس و مشکلات رشد جنینی را تجربه خواهند کرد. اما پژوهش هایی که اخیراً انجام شده، نشان می دهد که ویروس جدید کرونا نسبت به سارس، بسیار خفیف تر بوده برای خانم های باردار، مشکلات بسیار کمتری را ایجاد خواهد کرد.

به نظر می رسد که این بیماری در کودکان بسیار خفیف خواهد بود
در این مدت که ویروس کرونا شایع شده است، تنها تعداد اندکی از کودکان به این بیماری ناشی از این ویروس مبتلا شده اند. حتی کودکانی که آزمایش کرونای آن ها مثبت گزارش شده بود، در مقایسه با بزرگسالان، علائم بسیار خفیفی را تجربه کرده بودند.

گزارشی که اخیراً منتشر شده است نشان می دهد که اکثر افراد مبتلا شده به بیماری کرونا، ۴۹ تا ۵۶ ساله بوده اند.

همچنین بیشتر افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند، دچار بیماری های زمینه ای هستند. بنابراین شدت بیماری به سلامت عمومی افراد بستگی دارد.

همچنین پزشکان می گویند که بیشتر مبتلایان به بیماری کرونا، به یک بیماری مزمن مانند دیابت، پرفشاری خون و یا ناراحتی قلبی مبتلا بوده اند.

البته هنوز خیلی زود است که در مورد تأثیر این بیماری بر کودکان، سخن بگوییم، اما تجربه نشان داده که کودکان در مقابل بیماری های عفونی، کمتر آسیب پذیر هستند.

به عنوان مثال کودکان کمتر از ۱۲ ساله ی مبتلا به سارس، علائم بسیار خفیف تری را تجربه نموده و در مقایسه با بزرگسالان، احتمال بستری شدنشان در بیمارستان به شدت کمتر است.

همچنین نرخ مرگ و میر در کودکان مبتلا به سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)، در کودکان به مراتب کمتر از بزرگسالان بوده و همچنین علائم خفیف تری را تجربه خواهند کرد.

مطالعه ای دیگر نشان داد کودکانی که بیماری های تنفسی زمینه ای دارند، در صورت ابتلا به سندرم تنفسی خاورمیانه، نسبت به کودکان سالم، علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

 

ما هنوز در مراحل ابتدایی تحقیق در مورد ویروس جدید کرونا هستیم. تا وقتی که شواهد و نمونه های کافی مورد بررسی قرار نگیرند، نمی توان در مورد تأثیر این بیماری بر روی کودکان و خانم های باردار، نظر قطعی داد. اما شواهد گذشته در مورد بیماری های مشابه و بررسی های اخیر بر روی این ویروس جدید، نشان می دهد حداقل در مورد کودکان و خانم های باردار، نگرانی جدی وجود ندارد.

سخن پایانی

تحقیقات جدید در مورد ویروس کرونا نشان می دهد که این ویروس نمی تواند از طریق زن باردار به جنین منتقل شود. تمام خانم هایی که در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفته اند، در سه ماهه سوم بارداری بوده اند و بچه های خود را به روش سزارین به دنیا آورده اند. بنابراین تأثیر این ویروس بر خانم های بارداری که در سه ماهه اول و دوم بارداری هستند و یا بچه های خود را با روش طبیعی به دنیا می آورند، مورد بررسی قرار نگرفته است. از سویی احتمال ابتلای کودکان به این بیماری بسیار اندک بوده و در صورت ابتلا، علائم خفیفی را تجربه خواهند کرد.

منبع: سایت هلث لاین

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.