بی اشتهایی عصبی چیست و چه باید کرد ؟

آیا شما یا یکی از عزیزانتان با بی اشتهایی دست و پنجه نرم می کنید؟ علائم و دلایل هشدار دهنده را جستجو کنید و همچنین نحوه کمک را بیابید.

بی اشتهایی عصبی چیست؟

در فرهنگ امروزی ، بسیاری از ما نگران اضافه وزن هستیم یا آرزو می کنیم کاش هیکل بسیار زیبایی داشتیم .  اما اگر مشغله لاغری عادات غذایی ، افکار و زندگی شما را فرا گرفته باشد ، ممکن است دچار اختلال جدی در خوردن و بی اشتهایی عصبی باشید.

کم اشتهایی می تواند منجر به کاهش وزن ناسالم و اغلب خطرناک شود . در واقع ، تمایل به کاهش وزن ممکن است بیش از هر چیز دیگری برای فرد مهم شود . حتی ممکن است توانایی دیدن خود را همانطور که هستید از دست بدهید . در حالی که بی اشتهایی در بین دختران نوجوان بیشتر دیده می شود اما بی اشتهایی عصبی می تواند زنان و مردان در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد .

ممکن است سعی کنید با گرسنگی کشیدن ، ورزش بیش از حد یا استفاده از ملین ، استفراغ یا روش های دیگر برای پاکسازی بعد از خوردن غذا ، وزن خود را کاهش دهید .

علائم و نشانه های بی اشتهایی عصبی

علائم رفتار غذایی

رژیم گرفتن علی رغم لاغر بودن : همبشه به دنبال رژیم های جدید هستند ، هیچ چیز انها را راضی نمیکند .

وسواس در مورد کالری ، چربی و تغذیه : خواندن برچسب های مواد غذایی ، نگه داشتن دفترچه یادداشت غذایی ، مطالعه کتاب های رژیم غذایی.

تظاهر به خوردن یا دروغ گفتن در مورد غذا خوردن : پنهان کردن ، بازی کردن یا دور ریختن غذا برای جلوگیری از خوردن غذا .

مشغله غذا : دائماً به غذا فکر می کنید . پخت و پز برای دیگران ، جمع آوری دستور العمل ها ، خواندن مجلات غذا ، یا تنظیم برنامه های غذایی در حالی که خیلی کم می خورید .

آداب و رسوم عجیب یا مخفیانه غذایی : امتناع از غذا خوردن در اطراف دیگران یا مکانهای عمومی . غذا خوردن به روشهای سفت و سخت و تشریفاتی

بی اشتهایی عصبی

علائم ظاهری بدن

کاهش چشمگیر وزن و کاهش سریع و شدید وزن ، بدون دلیل پزشکی.

احساس چاقی ، علی رغم کمبود وزن .

 وزن گیری مکرر و نگرانی از نوسانات کوچک وزن.

به شدت از ظاهرش انتقاد می کند .

بروز علائم مربوط به پاکسازی معده

استفاده از قرص های لاغری ، ملین ها یا ادرار آورها . استفاده از داروهای مهار کننده اشتهای گیاهی ، محرک های تجویز شده  و سایر داروهای کاهش وزن.

ورزش اجباری . پیروی از یک رژیم تنبیهی ورزشی با هدف سوزاندن کالری .بعد از پرخوری یا خوردن چیزی خیلی سخت کار میکنند .

علل بی اشتهایی عصبی چیست ؟

بی اشتهایی یک وضعیت پیچیده است که از ترکیبی از بسیاری از عوامل اجتماعی ، عاطفی و بیولوژیکی ناشی می شود . دلایل عمده بی اشتهایی :

نارضایتی بدن
رژیم بد
عزت نفس پایین
مشکلات عاطفی
کمال گرایی
روابط خانوادگی پریشان
سابقه سو استفاده جسمی یا جنسی
سایر تجربه های آسیب زا

        پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا وقتی استرس داریم عرق میکنیم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

تفاوت رژیم غذایی سالم بی اشتهایی

رژیم غذایی سالم تلاشی برای کنترل وزن است. بی اشتهایی تلاشی برای کنترل زندگی و احساسات شما است.

عزت نفس شما  ارتباطی با وزنتان ندارد . عزت نفس شما کاملاً به وزن و لاغری شما بستگی دارد.

شما کاهش وزن را راهی برای بهبود سلامت و ظاهر خود می دانید . شما کاهش وزن را راهی برای رسیدن به خوشبختی می دانید.

هدف شما کاهش وزن به روشی سالم است . لاغر شدن مهم است نه سلامت بودن .

بی اشتهایی ممکن است راهی برای منحرف کردن احساسات شما باشد .  وقتی بیشتر وقت خود را به فکر غذا ، رژیم گرفتن و کاهش وزن می گذرانید ، مجبور نیستید با مشکلات دیگری در زندگی خود روبرو شوید یا با احساسات پیچیده کنار بیایید .

 یاد بگیرید که احساسات خود را تحمل کنید

شناسایی موضوعات اساسی که باعث اختلال در خوردن می شوند ، اولین قدم برای بهبودی است ، اما بصیرت به تنهایی کافی نیست . برای مثال بگوییم که پیروی از قوانین محدود کننده غذا باعث می شود شما احساس امنیت و قدرت کنید . وقتی این مکانیزم مقابله را از بین ببرید ، با احساس ترس و درماندگی روبرو خواهید شد که بی اشتهایی به شما کمک کرد تا از آن جلوگیری کنید.

ارتباط مجدد با احساسات شما می تواند بسیار ناخوشایند باشد . به همین دلیل ممکن است در ابتدای بهبودی احساس بدتری داشته باشید . اما پاسخ این نیست که به عادات غذایی مخربی که قبلاً برای حواس پرتی در ذهن خود استفاده می کنید برگردید . باید یاد بگیرید که چگونه همه احساسات خود را بپذیرید و تحمل کنید – حتی احساسات منفی .

با غذا رابطه سالم تری برقرار کنید

حتی اگر بی اشتهایی اساساً مربوط به غذا نباشد ، با گذشت زمان عادت های مضر غذایی ایجاد کرده اید که از بین بردن آنها سخت است. ایجاد یک رابطه سالم با غذا مستلزم این است:

بازگشت به وزن سالم
شروع به خوردن غذای بیشتر
تغییر طرز فکر در مورد خود و غذا

قوانین سخت غذایی را کنار بگذارید. اگرچه رعایت قوانین سختگیرانه ممکن است به شما کمک کند احساس کنترل کنید ، این یک توهم موقتی است. حقیقت این است که این قوانین شما را کنترل می کنند ، نه برعکس. برای بهتر شدن ، باید رها شوید. این یک تغییر بزرگ است که در ابتدا احساس ترسناک می کند ، اما روز به روز آسان تر می شود.

با بدن خود تماس بگیرید . اگر بی اشتهایی دارید ، یاد گرفته اید که علائم گرسنگی و سیری بدن را نادیده بگیرید. شاید حتی دیگر آنها را نشناسید. هدف این است که دوباره با این نشانه های داخلی تماس بگیرید ، بنابراین شما می توانید بر اساس نیازهای فیزیولوژیکی خود غذا بخورید.

به خودتان اجازه دهید همه غذاها را بخورید . به جای اینکه برخی از غذاها را از حد مجاز خارج کنید ، هرچه می خواهید بخورید ، اما به احساس خود از نظر جسمی بعد از خوردن غذاهای مختلف توجه کنید. در حالت ایده آل ، آنچه می خورید باید احساس رضایت و انرژی را در شما ایجاد کند.

مقیاس را کنار بگذارید . به جای تمرکز بر وزن به عنوان سنجش ارزش شخصی ، بر احساس خود تمرکز کنید. سلامتی و نشاط را هدف خود قرار دهید ، نه یک عدد در مقیاس.

یک برنامه غذایی سالم تهیه کنید . در صورت نیاز به چاق شدن ، یک متخصص تغذیه یا رژیم درمانی می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی سالم شامل کالری کافی برای بازگشت به وزن طبیعی داشته باشید.

بی اشتهایی عصبی

کمک به فرد مبتلا بی اشتهایی عصبی

در حالی که روش هایی وجود دارد که می توانید به شخصی که دچار اختلال خوردن است کمک کنید ، اما نمی توانید فرد را مجبور به بهبودی کنید . ابتلا به بی اشتهایی می تواند طرز فکر عزیزانتان را – در مورد بدنشان ، دنیای اطرافشان ، حتی انگیزه های شما برای کمک به آنها تحریف کند . دفاع و انکار در بی اشتهایی را به آن اضافه کنید پس شما باید به آرامی قدم بردارید .

عزیزان خود را برای دریافت کمک تشویق کنید . هرچه اختلال خوردن تشخیص داده نشود و درمان نشود ، بدن به سختی و غلبه بر آن دشوارتر می شود ، بنابراین عزیز خود را ترغیب کنید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند .

از یک متخصص بهداشت راهنمایی بگیرید ، حتی اگر دوست یا اعضای خانواده شما این کار را نکنند. و می توانید دیگران – از همسالان گرفته تا والدین – را وارد حلقه حمایت کنید .

الگویی برای تغذیه سالم ، ورزش و وزن ایده ال داشته باشید . درباره بدن خود یا دیگران نظرات منفی ندهید .

مثل پلیس رفتار نکنید . فرد مبتلا به بی اشتهایی نیاز به عطوفت و حمایت دارد .

از تهدیدها و تاکتیک های ترساندن ، طغیان های خشمگین  اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که بی اشتهایی غالباً علامت پریشانی عاطفی شدید است و در نتیجه تلاش برای کنترل درد عاطفی ، استرس و یا نفرت از خود ایجاد می شود . ارتباطات منفی فقط باعث بدتر شدن آن می شود .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.